Több százmillióra büntette Matolcsy a magyar bankokat

Több százmillióra büntette Matolcsy a magyar bankokat

Pénzcentrum
2016. március 17. 11:32

Több százmilliós bírságokat szabott ki az MNB az elmúlt időszakban. A legjellemzőbb probléma az elszámolásokkal volt, de más területek miatt is büntetett a felügyelet. Tényleg mindig lesznek bírságok?

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) csütörtökön tette közzé az elmúlt másfél év fogyasztóvédelmi jelentését, amiben a devizahiteles elszámolásokkal kapcsolatos panaszok és a brókerbotrányokkal kapcsolatos panaszkezelési kérdések is szerepelnek.

Mi a helyzet az elszámolásokkal?

Az elszámolások során az MNB-re is jelentős feladat hárult:

  • Ezzel kapcsolatos rendeleteket adtak ki,
  • 19 állásfoglalást adtak ki,
  • 129 gyakori kérdésre adtak választ,
  • 535 esetben a bankoknak nyújtottak segítséget jogértelmezés, illetve a szabályok végrehajtásáról és
  • Az elszámoló levelek mintáját is megalkották.

Az elszámolással kapcsolatos jegybanki bírságok összesen 124 millió forint bírságot szabtak ki. Elsősorban a devizahiteles banki elszámolás miatt szabtak ki bírságokat.

Az elszámolások nyomán összesen 30 ezer ügyfélmegkeresés érkezett a jegybankhoz. Ezen felül a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) is 16 ezer panaszt nyújtottak be

- mondta Szabó József, az Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ igazgatója. Az ügyfelek egy része a PBT-hez fordult, és a 30 ezer megkeresésből valamivel több mint ezer beadvány született, ennyi panaszt nyújtottak be a jegybankhoz. A PBT-hez érkezett panaszok mintegy 1-2 százalékánál adtak igazat az ügyfélnek.

Hogyan lépett fel az MNB a visszaélések ellen?

Az életbiztosítások tipikus visszaélési pontjai voltak az értékesítések, az ügynökök sokszor félrevezető információkat adtak az ügyfeleknek, ráadásul gyakran nem is a nekik leginkább megfelelő terméket értékesítették nekik.

Ezen változtatott a jegybank igényfelméréssel kapcsolatos rendelete

 - mondta Freisleben Vilmos, az MNB fogyasztóvédelmi igazgatója. A rendelet nyomán ugyanis már kötelező írásos igényfelmérőt kitöltetni az ügyféllel, ami alapján megállapítható, hogy milyen termékre van szüksége valójában.

Mi a helyzet a biztosítókkal?

A jegybank kiadványában megtaláljuk az Astra biztosítóval kapcsolatos botrányt is. Az MNB ebben a kérdésben felvette a kapcsolatot az Astra felügyeletét végző román pénzügyi felügyelettel. Ennek során elérték, hogy az ügyfelek magyarul kaphassanak tájékoztatást. Lényeges, hogy a Magyar Biztosítók Szövetéségénél (Mabisz) elérték, hogy az aktuális károk rendezését vállalják át ideiglenesen.

Ezeket a bírságokat szabták ki

Leggyakrabban a tájékoztatás hiánya miatt szabtak ki büntetést, de a panaszkezelésnél is sokszor találtak hiányosságokat a pénzügyi intézeteknél. Emellett gyakori volt a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat és a szabálytalan közzétételek is előfordultak (pl: THM közlésének nem megfelelő módja). A banktitok megsértésére, a díjak nem megfelelő felszámítására, az időszakos tájékoztatás hiányára és az ellenőrizhetőség hiányára is volt példa.

A fogyasztóvédelmi bírságok egyébként 202 millió forint bírságot szabtak ki, ez az elszámolás miatt kirótt büntetések feletti összeg, amely összesen 1172 fogyasztóvédelmi vizsgálat eredménye volt.

Az látható, hogy bírság mindig lesz

- tette hozzá Freisleben Vilmos. A pénzintézetek hiányosságai ugyanis rendszerszinten kiküszöbölhetők, de egy-két hiba mindig lesz a rendszerben, ezeket az eseteket a felügyelet "teheti helyre".

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. december 4. szombat
Borbála, Barbara
48. hét
December 4.
A cookie napja
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?