A HungaroControl és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság közösen hívja fel a fogyasztók figyelmét a felelős vásárlás és használat fontosságára.
Több százmilliós bírságokat szabott ki az MNB az elmúlt időszakban. A legjellemzőbb probléma az elszámolásokkal volt, de más területek miatt is büntetett a felügyelet. Tényleg mindig lesznek bírságok?
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) csütörtökön tette közzé az elmúlt másfél év fogyasztóvédelmi jelentését, amiben a devizahiteles elszámolásokkal kapcsolatos panaszok és a brókerbotrányokkal kapcsolatos panaszkezelési kérdések is szerepelnek.
Mi a helyzet az elszámolásokkal?
Az elszámolások során az MNB-re is jelentős feladat hárult:
- Ezzel kapcsolatos rendeleteket adtak ki,
- 19 állásfoglalást adtak ki,
- 129 gyakori kérdésre adtak választ,
- 535 esetben a bankoknak nyújtottak segítséget jogértelmezés, illetve a szabályok végrehajtásáról és
- Az elszámoló levelek mintáját is megalkották.
Az elszámolással kapcsolatos jegybanki bírságok összesen 124 millió forint bírságot szabtak ki. Elsősorban a devizahiteles banki elszámolás miatt szabtak ki bírságokat.
- mondta Szabó József, az Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ igazgatója. Az ügyfelek egy része a PBT-hez fordult, és a 30 ezer megkeresésből valamivel több mint ezer beadvány született, ennyi panaszt nyújtottak be a jegybankhoz. A PBT-hez érkezett panaszok mintegy 1-2 százalékánál adtak igazat az ügyfélnek.
Hogyan lépett fel az MNB a visszaélések ellen?
Az életbiztosítások tipikus visszaélési pontjai voltak az értékesítések, az ügynökök sokszor félrevezető információkat adtak az ügyfeleknek, ráadásul gyakran nem is a nekik leginkább megfelelő terméket értékesítették nekik.
- mondta Freisleben Vilmos, az MNB fogyasztóvédelmi igazgatója. A rendelet nyomán ugyanis már kötelező írásos igényfelmérőt kitöltetni az ügyféllel, ami alapján megállapítható, hogy milyen termékre van szüksége valójában.
Mi a helyzet a biztosítókkal?
A jegybank kiadványában megtaláljuk az Astra biztosítóval kapcsolatos botrányt is. Az MNB ebben a kérdésben felvette a kapcsolatot az Astra felügyeletét végző román pénzügyi felügyelettel. Ennek során elérték, hogy az ügyfelek magyarul kaphassanak tájékoztatást. Lényeges, hogy a Magyar Biztosítók Szövetéségénél (Mabisz) elérték, hogy az aktuális károk rendezését vállalják át ideiglenesen.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ezeket a bírságokat szabták ki
Leggyakrabban a tájékoztatás hiánya miatt szabtak ki büntetést, de a panaszkezelésnél is sokszor találtak hiányosságokat a pénzügyi intézeteknél. Emellett gyakori volt a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat és a szabálytalan közzétételek is előfordultak (pl: THM közlésének nem megfelelő módja). A banktitok megsértésére, a díjak nem megfelelő felszámítására, az időszakos tájékoztatás hiányára és az ellenőrizhetőség hiányára is volt példa.
A fogyasztóvédelmi bírságok egyébként 202 millió forint bírságot szabtak ki, ez az elszámolás miatt kirótt büntetések feletti összeg, amely összesen 1172 fogyasztóvédelmi vizsgálat eredménye volt.
- tette hozzá Freisleben Vilmos. A pénzintézetek hiányosságai ugyanis rendszerszinten kiküszöbölhetők, de egy-két hiba mindig lesz a rendszerben, ezeket az eseteket a felügyelet "teheti helyre".
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








