16 °C Budapest

Ennyit kereshetsz vasutasként a MÁV-nál: diploma sem kell hozzá

2016. július 1. 06:00

Nem rejtette véka alá a MÁV, hogy munkaerő-problémákkal küzd, és bőven akad a vállalatnál betöltetlen pozíció. Néhány hete a Keleti-pályaudvaron toborzott, és a hangosbemondóban is arra biztatták az utasokat, hogy vállaljanak munkát a vasúttársaságnál. Utána jártunk, mi áll a létszámhiány hátterében, és mit kínál a MÁV a jelenlegi és leendő kollégáinak.


A május végi helyzet szerint 360 betöltetlen állásra keres embert a vasúttársaság, ami elsőre ugyan soknak tűnhet, de ahhoz képest, hogy majdnem 38 ezer főt foglalkoztat a MÁV-csoport, már nem is olyan óriási. A vállalat kommunikációs igazgatósága arról tájékoztatott, hogy folyamatos a toborzás, és jelenleg is 271 főt foglalkoztatnak gyakornoki státuszban. Tehát a hatósági vizsgához kötött munkakörbe jelentkezők felvétele - a szükséges vizsgák megszerzéséig - gyakornoki beosztásban történik, a képzésük folyamatban van, és szeptemberben több tanfolyam is lezárul.

A toborzás és a felvétel folyamatos, függően a szükséglet és a képzési kapacitásoktól. A gyakornoki programba bekerülő, leendő vasutasok oktatását a MÁV saját tanintézete, a Baross Gábor Oktatási Központ valósítja meg, a munkáltató finanszírozza, a munkavállalót nem terheli fizetési kötelezettség.

Mennyit fizet és mit ad?

Idén vasutas-sztrájkoktól volt hangos a média, jelenleg viszont úgy tűnik, hogy csitultak a kedélyek.

Átlagosan 3 százalékos alapbérfejlesztés kaptak január 1-jei visszamenőleges hatállyal azok, akiknek az alapbére nem haladja meg a bruttó 350 ezer forintot. 

A választott szakmától, képzettségtől és a munkaviszony idejétől függő alapfizetésen túl a béren kívüli juttatás keretösszege évi bruttó 271 400 forint, a SZÉP-kártyára alanyi jogon járó összeg pedig 92 700 forint. Az önkéntes nyugdíjpénztári tagsággal rendelkezők számára pedig 2,5 százalékát tagdíj-kiegészítést is ad a cég. Korábbi értesüléseink szerint

egy mozdonyvezető bruttó 386 079 forintot, egy kalauz bruttó 227 656 forintot, egy vasútijármű-vezetéshez kapcsolódó foglalkozású pedig 227 133 forintot kap havonta.

A vállalat egyébként a vasutas életpálya-modell kialakítása mellett szeretne kialakítani egy olyan bértáblázatot is, ami figyelembe veszi a gyakorlati időt és a teljesítményt is. Ez átlagosan nettó 11 és 25 ezer forint pluszt jelentene a dolgozóknak, elsőként a jegyvizsgálóknak.

A hosszú hónapok óta tartó egyeztetések után a szakszervezetek azonban indokolás nélkül visszautasították a foglalkoztatási és bérreformot, és a társaság gazdasági lehetőségeihez képest irreális követelésekkel álltak elő. Ennek ellenére a MÁV-START vezetése a szakszervezetek támogatása nélkül továbbra is keresi a munkavállalók jobb kereseti lehetőségeit biztosító megoldásokat

 - tájékoztatott a MÁV kommunikációs igazgatósága.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Miért van munkaerőhiány a MÁV-nál? 

A vasúttársaság kérdésünkre azt válaszolta, hogy a szakmunkásképzés korábbi átalakítása (a vasutas szakközépiskolák egy részének megszüntetése) miatt a MÁV Zrt.-nél és a MÁV-START Zrt.-nél körülbelül 300-300 szakember hiányzik.

A tömeges elvándorlásról, naponta történő felmondásokról szóló hírek viszont teljesen alaptalanok, a vasúttársaság a szakszervezetek által említett munkakörökben, pozíciókban (szakértők, mérnökök, közép- és felsővezetők) egyetlen ilyen esetről sem tud

- írják közleményükben.

A magas szintű, megbízható szakmai tudással rendelkező utánpótlás biztosítása érdekében a vasúttársaság megkezdte az egyeztetéseket a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, a Nemzetgazdasági Minisztériummal, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, valamint a szakképző iskolákkal, továbbá az érintett felsőoktatási intézményekkel. Ezzel párhuzamosan újraszervezik a belső továbbképzési rendszerüket is. Összehangolva, folyamatos szakemberképzéssel szeretnék biztosítani a munkaerő-szükségletet.

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 29. hétfő
Péter
18. hét
Április 29.
A tánc világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm