6 °C Budapest
Hegyeshalom, Magyarország. 2021. augusztus 8: A GySEV Stadler FLIRT egységei és az Alstom-Bombardier Talent MÁV egysége egymás mellett állnak a vasútállomás peronján.

Vasúti dolgozók fizetése: egy nap alatt felborult minden, most próbálják menteni a helyzetet

2025. július 15. 09:51

Jelentős feszültséget okoz a MÁV és a GYSEV közötti vonalátadás, mivel a két vasúttársaság kollektív szerződései között óriási eltérések vannak. A júliusi átszervezés során felmerült problémák miatt a szakszervezetek és a cégvezetők július 15-én újabb tárgyalásokat kezdenek.

A MÁV és a GYSEV közötti vonalátadás számos nehézséget okozott a két vállalat eltérő struktúrája miatt. A februárban bejelentett átszervezésre a vasúttársaságoknak nem állt rendelkezésére elegendő idő, hiszen a GYSEV fél évet, a MÁV pedig egy évet kért a zavartalan lebonyolításra, ennek ellenére az átadást július 1-jén végrehajtották - írja a Telex.

"Teljesen más a két vállalat szerkezete" – nyilatkozta Németh Tamás, a Vasutasok Szakszervezetének képviselet-vezetője. A szakszervezet szerint a sietség miatt több probléma is felmerült, például a MÁV nem tudta határidőre biztosítani az átadáshoz szükséges összes dokumentumot.

A kollektív szerződések közötti különbségek különösen szembetűnőek. A műszakpótlék a MÁV-nál folyamatos, általában 30 százalékos, egyes kiemelt munkakörökben pedig 40 százalékos, míg a GYSEV-nél csak 20 százalékos. A szakszervezet kiemelt figyelemmel követi, hogy teljesül-e a minisztérium ígérete, miszerint az átszervezés nem okozhat hátrányt a dolgozóknak.

A tárgyalások már hoztak részeredményeket: a műszakpótlék 20 és 30 százalék közötti része nyolc százalékkal beépült az alapbérbe, a 30 százalék feletti részt pedig bérkiegészítésként kapják meg határozatlan időre az érintett vasutasok. A GYSEV vállalta, hogy megvizsgálja az alapbérek közötti esetleges eltéréseket, ami a szakszervezet reményei szerint további béremeléshez vezethet.

A Vasutasok Szakszervezete azonban tiltakozik a bérkiegészítéses megoldás ellen, mivel az nem számít bele például a szabadság vagy a táppénz összegébe, és bármikor visszavonható. Ezért arra kérték tagjaikat, hogy ne írják alá az új munkaszerződéseket a július 15-i tárgyalásokig.

Problémát jelent a munkaszerződések területi hatálya is, mivel a szerződésekben a munkavégzés helyeként a Dunántúl szerepel, ami azt a félelmet keltette a dolgozókban, hogy az ország felében vezényelhetővé válnak. Németh Tamás szerint azonban sikerült meggyőzni a GYSEV vezetését a területi hatály pontosításáról.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A készenlét bérezése szintén kritikus kérdés, mivel a két társaságnál jelentősen eltér ennek kezelése. A szakszervezeti vezető szerint vannak olyan munkavállalók, akiknél akár 100-120 ezer forintos keresetcsökkenést is okozhat az átszervezés, ha ezt a problémát nem sikerül megoldani. Különösen érintettek a különböző pótlékokkal jól kereső munkakörök, például a felsővezetékes zavarok elhárításán dolgozó brigádok tagjai.

A szakszervezet attól tart, hogy ha nem sikerül a béreket a korábbi szinten tartani és a foglalkoztatás garanciáit beépíteni a munkaszerződésekbe, a fiatal, képzett munkaerő – főleg a műszakiak – elhagyhatják a vasutat, ami komoly működési problémákat okozhat. "Ezeken kívül is sok részletkérdést kell még helyre tenni mindenki megnyugvására" – tette hozzá Németh Tamás.

Az átszervezés során a MÁV 1624 dolgozója kerül át a GYSEV-hez, miközben a GYSEV egyes részlegeinek feladatait és dolgozóit várhatóan a MÁV Szolgáltató Központ veszi át. Ez utóbbi területen is nagy a bizonytalanság, a tárgyalások még folyamatban vannak. További nehézséget jelent, hogy a GYSEV-es dolgozókat érintő átszervezés az osztrák vonalakat és munkavállalókat is érinti.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2025.12.03 14:08
Az év végi időszak gyakran jár a szokásosnál nagyobb munkahelyi terheléssel. Ha azonban sikerül jól...
legacykft  |  2025.11.25 17:46
Vajon miért érezzük azt olyan gyakran, hogy két külön világ között próbálunk lavírozni? Hogy a munka...
kovacstunde  |  2025.11.15 08:00
Pár nappal ezelőtt Gabi barátnőmmel beszélgettünk, éppen ennek a cikknek a gondolataival voltam elfo...
laskainelli  |  2025.11.13 08:15
Sokan élik meg azt a frusztráló érzést, hogy a párkapcsolatuk mintha egyhelyben toporogna. Nincs nag...
vezetoi-coaching  |  2025.11.06 13:37
Guys, plagizáltam… már ez is baj, de pláne, hogy nem is tudom, hogy történt… Oltári gáz. Ezt a damag...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 7. vasárnap
Ambrus
49. hét
December 7.
Advent (2.)
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 6. 19:19
Agrárszektor  |  2025. december 6. 19:31