Így lehetsz hatékony, ha újra jön a korlátozás: itt a homeoffice-kiskáté

2020. október 20. 20:01

A koronavírus-járvány második hullámában ismét egyre több helyen váltanak otthoni munkavégzésre. Korábban már kiderült, hogy ez nem mindenkinek megy könnyen: sokan panaszkodnak arra, hogy nem hatékonyak a távmunkában. Kérdés, hogy miként alkalmazkodjunk megfelelően a home office-hoz, esetleg megtörhetjük-e az egyhangúságát például az egyre népszerűbb hotel office műfajával, ami a távmunkához hasonlóan szintén lehet biztonságos?

A koronavírus-járvány kezdete óta sok helyen álltak át otthoni munkavégzésre, ugyanakkor a tapasztalatok, kutatási eredmények alapján a munkavállalók nem elhanyagolható részének okoz problémát az új helyzethez történő alkalmazkodás. Dr. Somogyi Katalin, a hévízi NaturMed Hotel Carbona orvosszakértője szerint ez nem meglepő, hiszen a megszokott helyről hirtelen kellett áthelyezni a munkatevékenységet egy teljesen eltérő szociális és tárgyi feltételekkel rendelkező környezetbe. Miközben egyénenként eltérő, hogy mennyire könnyen tudunk alkalmazkodni a távmunkához, néhány általános javaslat megfogalmazható annak érdekében, hogy jól menjen a munka, és megmaradjon az otthon szentsége is. Az alábbiakban ezeket gyűjtöttük össze a szakértő segítségével.

Időbeosztás: alakítsunk ki napi rutint, osszuk be tudatosan a feladatokat

A tapasztalatok szerint a home office során az egyik legnagyobb probléma a megfelelő időbeosztás hiánya. Sokan panaszkodnak arra, hogy nehéz kijelölni a határt az otthoni tennivalók, a magánélet és a munka között. Elmarad a reggeli felkészülés, napközben pedig nincsenek meg azok a viszonyítási pontok, amelyekhez a munkavégzést, a szüneteket és a munka befejezését köthetjük. A Carbona orvosa ezért azt tanácsolja, hogy amikor otthon dolgozunk, készítsünk időbeosztást a munkahelyi feladatokról és a napi teendőkről. Kezdjük a reggelt úgy, mintha munkába indulnánk, megtartva a korábbi rutint. Törekedjünk arra, hogy minden a megszokott módon történjen: öltözzünk fel időben, és menjünk el egy gyors sétára. Napközben is tartsuk magunkat a szünetekhez, különösen az ebédszünethez. Ne odázzunk el feladatokat csak azért, mert otthon vagyunk, hiszen azok később feltorlódnak. A munkanap végén pedig az irodai vagy munkahelyi környezetünkhöz hasonló módon legyen egy határ, amikor befejezzük a teendőket.

Munkakörnyezet: teremtsük meg az ideális feltételeket

A hatékony munkavégzés a munkakörnyezeten is múlik, márpedig a lakásunk valószínűleg nem ideális irodának. Anélkül, hogy az otthonosságát megzavarnánk, próbáljuk meg mégis kicsit munkabarátabbá tenni. Dr. Somogyi Katalin szerint fontos, hogy a lakáson belül jelöljünk ki magunknak egy munkasarkot, szerencsés esetben egy dolgozószobát, ahova félrevonulhatunk. Az otthoni munkaállomásunkat úgy rendezzük be, hogy alkalmas legyen a nyolcórás ülőmunkára. Üljünk olyan karfás széken, ami állítható, jól tartja a hátunkat és a karunkat, és ezért kényelmesen tudunk gépelni.

A családtagokkal is egyeztessük a napi rutint, minden esetben jelezzük, ha éppen egy fontosabb, elmélyült figyelmet igénylő feladatunk van. Különösen fontos ilyenkor, hogy támogassuk egymást: ne zavarjuk a másikat, ha szükséges, vegyük át egymástól a gyerekek felügyeletét. Ha fontos a csend, érdemes füldugót használni, és ne feledkezzünk meg a szemünkről sem: próbáljunk meg ablak mellett dolgozni, és asztali lámpával világítani a munkafelületet, ha besötétedik.

Mivel a home office miatt többet vagyunk otthon, elmarad az utazás, a gyaloglás, a környezetváltozás, és kevesebb emberrel érintkezünk. Ennek ellensúlyozására munkaidő alatt is iktassunk be egy átmozgató tornát, néhány perces sétát a ház körül, és nyugodtan csörögjünk rá egy barátunkra, ezek ugyanis változatosságot hoznak a napba, nem engedik, hogy belefásuljunk a home office állapotba.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Hotel office: vigyünk változatosságot a távmunkába

Miközben törekedhetünk rá, hogy szétválasszuk a személyes tereket a munkától, az otthoni környezetben ez sajnos nehezen megvalósítható. Fontos ezért, hogy időről-időre tegyük változatosabbá a távmunkát: vonuljunk el néhány órára egy kávézóba, vagy akár napokra is elmehetünk egy biztonságos hotel office-ba. Ez az új trend nem véletlenül örvend egyre nagyobb népszerűségnek: a Carbona szakértője szerint vendégeik arról számolnak be, hogy sokkal hatékonyabb a hotel office, mint bármilyen másik környezetben végzett munka.

Ennek fő oka, hogy egy szálloda multifunkcionális munkakörnyezetet, és sokféle szolgáltatást kínál az étteremtől a fitneszteremig, az uszodától a kerthelyiségig. Ha úgy tartja kedvünk, kezdhetjük például a napot egy kerti sétával, majd a reggelit követően a bárban indulhat a munka az e-mailek áttekintésével, sürgős ügyek intézésével. Egy kiadós ebéd után áthelyezhetjük irodánkat az élményfürdőbe, és ha délután elfáradt a hátunk, közlekedési dugók nélkül ugorhatunk el a masszőrhöz. Mindeközben nem kell foglalkozunk az étkezésekkel, és természetesen a hotel office-ban a megfelelő internetes sávszélesség is támogatja a munkánkat, miközben kiemelten figyelnek a biztonságos, higiénikus környezetre és a megfelelő távolságtartásra is.

A szakértő szerint a távmunkához történő alkalmazkodásban ezért is lehet a hotel office egy fontos lépés: a szállodai környezet változatosságot, inspirációt hozhat, ha szeretnénk megtörni a négy fal közötti home office egyhangúságát.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
hrdoktor  |  2024.03.26 10:32
A stressz negatív hatásairól szinte mindenki hallott, de az eustressz, vagyis a pozitív stressz egés...
perfekt  |  2024.03.12 11:42
Az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásainál előfordul, hogy a kérelmező több ellátást kap a jog sze...
coachco  |  2024.03.03 12:47
Most belegondolva abba, a Föld, föld...! című könyve után, hogy Márai távozása és az én ifjúkorom kö...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem