2 °C Budapest
Most akkor mégsem veszik el a robotok az összes munkát?

Most akkor mégsem veszik el a robotok az összes munkát?

2018. március 19. 17:00

A munkaerőpiac globális átalakulása jelentős változásokat hozott a HR szakmában és a toborzás, kiválasztás folyamatában is.  Nem kérdés, hogy egészen mást jelent ma HR-esnek lenni, mint néhány évvel ezelőtt, hiszen egyre több proaktivitást és szerteágazó tudást is kíván ez a terület. Szakértők szerint ráadásul már a közeljövőben radikálisan átalakulhat a szakma, ami viszont biztosan megmarad, az a szubjektivitás, az emberi hozzáadott érték, amit a robotok nem tudnak átvenni tőlünk -egyelőre-.

Már nem mondhatjuk, hogy hirdetéssel és adatbázis-hozzáféréssel minden pozíció betölthető, és ennyiből áll a recruitment (~toborzás). Tulajdonképpen bármilyen csatorna szolgálhat a kiválasztás terepeként, lehet az egy szakmai esemény, konferencia, meet up, social media felület, tehát bármi, ahol emberek emberekkel vannak kapcsolatban

- vázolta az aktuális helyzetet Szigeti Nikoletta, a Profession Services Üzletágvezetője. Vagyis egy toborzási szakembernek tudnia kell használni ezeket a csatornákat, megszólítani a potenciális jelölteket, és némi túlzással, eladni az adott pozíciót. De nem csak ezek a változások érzékelhetőek a szakmában.

Térhódító szoftverek

Ami az igazi újdonság, az nem a kiválasztás módszere, hanem sokkal inkább az a kérdés, hogy maga a folyamat mennyire tolódik majd el az automatizáció irányába. Ami már napjainkban is tapasztalható trend, az a szoftverek térhódítása. Vagyis a toborzás és kiválasztás monotonabb, programozható lépéseit már egyre inkább robotok végzik el helyettünk

- osztotta meg a szakértő. A szoftverek a rendelkezésünkre álló nagy mennyiségű adat feldolgozását is lehetővé teszik, a prediktív analitika használata pedig a HR területén is nélkülözhetetlen lesz.

Ezzel szemben 2017-ben a munkaadók 62 százaléka semmilyen módon nem dolgozta fel a pályázókról a toborzás során gyűjtött információkat - derült ki a Profession.hu vonatkozó felméréséből. Ez a tendencia biztosan nem lesz tartható a jövőben, az adatelemzés ugyanis a hatékonyág fokmérője is egyben, hozzájárulva a HR folyamatok egyszerűsítéséhez és eredményességéhez egyaránt.  

Az adatok kapcsán fontos kiemelni, hogy nemcsak azok feldolgozása, de védelme is kiemelt szerepet kap 2018-ban. A GDPR, azaz az Európai Unió Általános Adatvédelmi rendelete május 25-én kerül bevezetésre hazánkban, tehát a HR-cégeknek is időben gondoskodniuk kell a személyes adatok megfelelő kezeléséről, biztonságáról.

A hatékonyságon túl

A technológiai fejlődés nyomán nem kétséges, hogy új időszámítás kezdődött a HR-ben. A mesterséges intelligencia felhasználásának lehetőségei látványosan kitágultak: a chatbotok ma még újdonságként hatnak, hamarosan azonban elengedhetetlen lesz a használatuk az automatizált üzenetküldésben, ami jelentősen tehermentesítheti a toborzókat.

A digitalizáció további hozadéka, hogy a toborzás és kiválasztás nemcsak egyszerűbbé válik, de az előítéletek is mindinkább kizárhatóak a folyamatból. A"blind hiring" lényege, hogy az interjúztató első benyomása ne legyen hatással a végeredményre. Bár ennek megvalósíthatóságával kapcsolatban még sok a megválaszolatlan kérdés, az adatvezérelt megoldások azonban fontos kapukat nyitnak meg az előítélet-mentesség felé.

Fókuszban a munkavállalói igények

Az employer brandig valamint a candidate experience az elmúlt év meghatározó fogalmai voltak a HR-ben, és ezek a jövőben még hangsúlyosabbá válnak majd. Az egyre több területen tapasztalható munkaerőhiány nyomán ugyanis már sok esetben nem a munkáltatók döntenek, hanem a munkavállalók választanak, vagyis azok a cégek lesznek a befutók, akik mind a kiválasztás, mind az alkalmazás során odafigyelnek igényeikre.

A HR ma már éppúgy működik, mint a versenyszféra bármelyik területe - ennek megfelelően a bevethető eszközök is hasonlóak. Vagyis az egész folyamat a munkáltatói márkaépítésnél kezdődik. Ezen múlik, hogy az adott vállalat fel tudja-e kelteni a potenciális jelöltek érdeklődését, hogy náluk akarjanak dolgozni. Aki nem visz marketinget és fantáziát a folyamatba, biztosan elesik a legjobb, legmotiváltabb munkavállalóktól

- figyelmeztet Göröcs Lili, a Profession HR vezetője.

Az álláshirdetések új generációja már megszületőben van: az elvárásokkal szemben sokkal fontosabb, mit tudnak a munkáltatók nyújtani, mindez új formákban, új csatornákon. A kiválasztás során is a jelöltélmény az elsőrangú, legyen szó állásinterjúról, vagy a gamifikáció kreatív megoldásairól, de ez érvényes magára a foglalkoztatásra is. A korábban említett szoftverek ahhoz is segítséget nyújtanak majd, hogy a vállalatok jobban megértsék, és fejleszteni tudják a munkavállalói élményt, mi több, az adatokat elemezve olyan kérdésekre is válaszokat kaphatnak, mint a fluktuáció okai, és a megtartás mikéntjei.

Az új HR

Jelenleg egy nagy változás kezdetén járunk, amelynek hatásai már ma is érzékelhetőek, és gyakorlatilag kiszámíthatatlan, mindez hova vezet.

Ami biztosan megmarad, az a szubjektivitás, az emberi hozzáadott érték, mivel ezt a robotok nem tudják átvenni tőlünk. Azonban, hogy az automatizációnak hol lesznek a határai, az megjósolhatatlan. Akár a nem túl távoli jövőben is radikálisan átalakulhat ez a szakma, vagyis még nem tudjuk, mi is lesz egy HR-es feladata öt év múlva: marketinges lesz, vagy értékesítő, esetleg ő fogja a szoftverek működését koordinálni, finom-hangolni, összefogni? Ezt ma még csak találgatni lehet

- összegezte az üzletág vezető.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
perfekt  |  2022.12.08 10:23
A 2022. november 16-án tartott Kormányinfón bejelentésre került, hogy a kormány turisztikai akcióter...
laskainelli  |  2022.12.06 20:29
  Az év vége – noha az elcsendesedést hozná el – sokak számára a pörgést, a végeláthatatlan felad...
hrdoktor  |  2022.12.05 06:29
Az aktív életmóddal az egészségünket és a koncentrációs képességeinket is javíthatjuk. [...] Bővebb...
ajovomunkahelye  |  2022.11.28 17:00
A világban zajló események, mint a világjárvány, a háború és a gazdasági bizonytalanság a különböző...
coachco  |  2022.11.26 10:31
Az alábbi írás főszereplői a fák, köztük egy bizonyos tölgy, a természet és az ember. [...] Bővebbe...
Rengeteg munkavállaló készül most erre: már ezt is kaphatnak a bónusz mellé

Már csak pár hét van karácsonyig, így minden cégnél napirenden van a kérdés, hogy milyen formában köszönjék meg a dolgozók egész éves munkáját.

A Brancs megmondja: ezek kellenek, hogy megvalósítsd vállalkozás ötleted

A Brancs kampányait készítő szakemberekkel beszélgettünk arról, hogy mi a receptje egy sikeres vállalkozásnak.

Új őrület terjed Magyarországon: ez lesz 2023 slágere a magyar wellnessekben?

Nem csoda hát, hogy egyre több panzió igyekszik az egész szezon alatt különlegesebb programokat, lehetőségeket kínálni az arra utazóknak.

Valósítsd meg vállalkozói ötleted vevőid segítségével! (x)

Ha régóta motoszkál a fejedben egy világmegváltó ötlet, de eddig nem mertél belevágni, akkor most itt a tökéletes alkalom, hogy a tettek mezejére lépj.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 8. csütörtök
Mária
49. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?