17 °C Budapest

APEH 1017: az adófizetők nyerőszáma

2010. szeptember 2. 04:42

A különféle adók és járulékok fizetése során nem csupán késedelmes fizetésbe eshetünk, hanem könnyen hibázhatunk is például az adó elutalásánál. Ekkor sok esetben az adózók véletlenül az állami adóhatóság téves számlájára utalnak, melynek következtében egyes adónemekből túlfizetésük lesz, másoknál meg hátralékuk keletkezik.

Az APEH-számlákra történt túlfizetésről célszerű minél hamarabb rendelkezni, mivel pénzünk az állami adóhatóságnál nem kamatozik. Az APEH önhatalmúlag nem utalhat vissza túlfizetést, és nem könyvelhet át tételeket az egyes adónemszámlák között, ezért az adózóknak maguknak kell rendelkezniük túlfizetéseik sorsáról. Ilyen ügyben minden esetben írásos kérelmet kell készíteniük, melyet az APEH 17-es számú formanyomtatványán tehetnek meg. A nyomtatvány 2010-ben a 1017-es sorszámot viseli.

Az APEH számlákra feleslegesen vagy tévesen utalt pénzek sorsa alapvetően háromféle lehet. Amennyiben az adózó nincsen tisztában azzal, hogy túlfizetése van, vagy nem törődik túlfizetésével, úgy az APEH számláján marad a pénz. Ebben az esetben a nettó pótlékszámítás elvének köszönhetően az adóhatóság más számláin lévő tartozás pótlékalapját a túlfizetés összegével csökkenti, azaz túlfizetés mértékétől függően kevesebb pótlékot kell fizetni a hátralékok után. A másik lehetőség, hogy az adózó más adószámlákon lévő adótartozásait egyenlíti ki a túlfizetésének átirányításával. Ehhez a 17-es nyomtatvány segítségével átvezetést kell kérnie, és - harmadik opcióként - szintén ezzel a nyomtatvánnyal lehet visszaigényelni az APEH-től a túlfizetés összegét.

A kötelezőn felül fizetett pénzekről az adózó onnan értesülhet, hogy legalább 1000 forintot meghaladó összegű túlfizetés esetén, az adóhatóság az adózó adószámlájának egyenlegéről október 31-éig értesítést ad ki. Emellett adószámláink állapotáról érdeklődhetünk személyesen az APEH Ügyfélszolgálatain is. Ezeken kívül az Ügyfélkapun keresztül érthető eBEV felületen is tájékozódhatnak az adózók, amennyiben rendelkeznek ügyfélkapus hozzáféréssel. Az eBEV használatáról részletesebben erre a linkre kattintva lehet olvasni.

Honnan szerezzünk 1017-es nyomtatványt?

A nyomtatvány kitöltése előtt hozzá is kell jutnunk egyhez. A nyomtatvány legegyszerűbben és legolcsóbban az APEH honlapjáról erre a linkre kattintva szerezhető be. Az elektronikus nyomtatványt az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) programmal lehet kitölteni, melyet szintén az APEH honlapjáról tölthetünk le. A kitöltött nyomtatványt elküldhetjük elektronikusan az Ügyfélkapun keresztül, vagy kinyomtatva juttathatjuk el az ügyben illetékes elsőfokú adóhatósághoz.

A 1017-es nyomtatvány kereskedelmi forgalomban is kapható, azonban nem minden nyomtatványbolt tart raktáron belőle. A Pénzcentrum által véletlenszeren felhívott nyomtatványboltnál kérdésünkre a nyomtatvány internetes letöltését, illetőleg egy másik üzlet telefonszámát ajánlották. A felhívott másik nyomtatványboltban már volt raktáron a kétpéldányos nyomtatványból, melyet 240 forintért árulnak.

Hogyan töltsük ki a 17-es nyomtatványt?

A nyomtatvány két oldalas, oldalanként két példányos, "A"-"G" blokkokba csoportosítva szerepelnek rajta a különböző típusú információk számára kihagyott helyek. Az APEH a nyomtatvány első példányát fogadja el az adózóktól kizárólag eredeti formában. A másodpéldányt pedig tanácsos az elévülési idén belül, nagyjából 6 éven keresztül megőrizni.

Az első lapon lévő "A" blokkot az adóhatóság tölti ki. Az adózóknak először a "B" blokkba kell írniuk, ebben a blokkban kell feltüntetniük az azonosításukra szolgáló adataikat. Itt kell megadni gazdálkodó szervezetek esetében az adószámot, magánszemélyek esetében pedig a 11 jegyű adóazonosító jelet. Az adószámot valamennyi adószámmal rendelkező magánszemélynek, illetve egyéni vállalkozónak kötelező feltüntetnie, ha tevékenysége megszüntetésére még nem került sor. A tevékenység megszüntetése után a megfelelő rovatba az adóazonosító jelet kell bejegyezni.

"Az adóhatóság által hibásnak minősített nyomtatvány vonalkódja" elnevezésű kódkocka kitöltése csak abban az esetben kötelező, ha az adózó a nyomtatványt elektronikus úton nyújtotta be, és az adóhatóság a benyújtott nyomtatvány vonatkozásában hiánypótlásra szólította fel az adózót. A név és levelezési cím minden esetben kötelezően kitöltendő. "Az ügyintéző, adózó telefonszáma, neve" rovatok kitöltése nem kötelező, ugyanakkor megkönnyítheti az adóhatóság és a kérelmet benyújtó adózó közötti kapcsolattartást.

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)

A "C" blokk kitöltése értelemszerűen csak abban az esetben kötelező, ha a nyomtatvány benyújtására jogosult adózó nevében törvényes képviselője, pénzügyi képviselője, illetőleg meghatalmazottja jár el.

A "D" és "E" blokkokat kizárólag abban az esetben kell kitölteni, ha az adózó vissza szeretné igényelni túlfizetése egy részét vagy egészét. Kizárólagosan átvezetési kérelemnél tehát a két blokk üresen hagyható.

Visszaigénylés esetén a kiutalás vagy belföldi bankszámlára kérhető vagy postai cím megadásával postai utalást lehet kérni. Belföldi postai utalási címre kért kiutalás esetén az összeg utalását az adózó belföldi levelezési címére, vagy belföldi állandó lakóhelyére (székhelyére) kérheti. Kivételes esetben feltüntethető ettől eltérő postai cím is, de ebben az esetben az adózónak kell a postánál intézkednie, hogy az összeg részére kézbesítésre kerüljön. A kiutalást postafiókcímre is kérhető, de az utalás ebben az esetben is kizárólag az adózó nevére történhet.

Az "E" blokkot csak a magyarországi adózók azon kisebbsége használhatja, akik belföldi számlanyitásra nem kötelezettek. Az "F" blokkot pedig természetesen mindenkinek és minden esetben ki kell tölteni. A nem az ügyfélkapun keresztül beküldött nyomtatványok esetén a nyomtatvány aláírásáról sem szabad elfeledkezni.

A második oldalon (a 01-es lapon) található a nyomtatvány lényegi eleme. A fejléc kitöltése után adhatjuk meg azokat az információkat, amelyek elengedhetetlenek a túlfizetésben érintett összeg kiutalásához vagy átvezetéséhez. Kiutalás kezdeményezése esetén az (a), (b), (c) valamint a (g) oszlopok, átvezetés kezdeményezése esetén az (a), (b), (c), (d), (e) valamint (f) oszlopok kitöltése kötelező. Egy sorban csak egy adónemről egy adónemre teljesíthető átvezetés vagy az adott adónemről kiutalás. Egy sorban nem lehet egyszerre kiutalást és átvezetést is kezdeményezni, ehhez két külön sort kell kitölteni. A nyomtatványon szereplő valamennyi összeget forintban kell megadni!

A nyomtatvány kitöltéséhez szükséges adónemkódok az APEH ezen a linken elérhető tájékoztatójából tudhatók meg.

A kiutalást és az átvezetést az adóhatóság a nyomtatvány beérkezésétől számított 30 napon belül teljesíti. Amennyiben a terhelendő adónem oldalán általános forgalmi adó adónem, az ahhoz tartozó terhelendő összeg rovatban pedig 500.000 Ft-ot meghaladó összeg szerepel, akkor az adóhatóság a kiutalást a nyomtatvány beérkezésétől számított 45 napon belül teljesíti.

HR BLOGGER
vezetoi-coaching  |  2021.05.12 15:36
Duolingo „használati utasítás” (blogokból szedtem össze, de alapvetően a saját gyakorlati tapasztala...
perfekt  |  2021.05.10 16:26
A közelmúltban olvashattunk arról, hogy az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított...
hrdoktor  |  2021.05.10 06:35
A munkahelyi egészségvédelem részeként az elhízás megelőzésével is foglalkoznunk kell. [...] Bőve...
legacykft  |  2021.05.07 18:55
Mielőtt erre a kérdésre válaszolnék, elmesélem, hogyan is fogalmazódott meg bennem. Ahogy minden fol...
hrbonbon  |  2021.04.27 21:03
Egy nem teljesen friss, de nagyon érdekes cikkre bukkantunk az Industrial and Organizational Psychol...
NAPTÁR
Tovább
2021. május 12. szerda
Pongrác
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?