Robotokat faragna a Starbucks a dolgozóiból

2009. augusztus 12. 14:02

A világ egyik legnagyobb kávélánca, az amerikai Starbucks világ életében igyekezett szembe menni a hagyományos gyorséttermek üzletpolitikájával, a helyzet most azonban változott. Stopperrel mérik a dolgozók munkaidejét, hogy időt és így költséget takarítsanak meg a cég számára.

A recesszió és az egyre erősödő versenytársi nyomás a Starbucksot is drasztikus költségcsökkentésre kényszeríti. A legújabb kezdeményezés, amit az USA több mint 11 ezer kávézójában meg kívánnak honosítani, azt a célt szolgálja, hogy a lehető legkevesebb ideig kelljen a vendégeknek a kávéra várni. A dolgozók persze nem örülnek annyira az ötletnek, mondván, szinte gépet csinálnak belőlük.

Az úgynevezett Lean-módszert, vagy más néven "toyotizmust", amit a Starbucks is át kíván venni, a Toyota fejlesztette ki a II. világháborút követően. Ennek lényege tulajdonképpen a termelési, értékteremtési folyamat hatékonyságának növelése, többek között a felesleges mozdulatok, a hibás termék miatti utómunka veszteségei, vagy a fölösleges várakozás okozta kiesés miatti veszteségek kiküszöbölésével.

A Starbucksnál ennek megfelelően már lean-managert is alkalmaznak, aki egy tíz fős csapattal, egy stopper órával, és egy "krumpli babával" járja be az egyes régiókat az USA-ban, hogy javítson a dolgozók hatékonyságán.

Jelenleg ugyanis a kávézóban dolgozó baristák munkaidejük harminc százalékában mozgásban vannak: a kávé összetevői után futkosnak. A projekt célja az, hogy ezt az időt lecsökkentsék, vagyis ugyanannyi vendéget kevesebb idő alatt, vagy kevesebb emberrel szolgáljanak ki.

A mostani gazdasági helyzetben, mikor a kávézókban nemhogy nőne, még csökken is a vendégforgalom, a hangsúly nyílván a kevesebb alkalmazottal történő kiszolgáláson van, különösen azért, mer a Starbucks bevételeinek közel negyedét munkaerőköltségekre fordítja.

Éppen azért vezették be a Lean-módszert teszt jelleggel tavaly Oregonban, ami már akkor is az egyik leggyorsabb kiszolgálási idővel büszkélkedő kávézónak számított. A tesztet az üzletvezetővel kezdték, akinek a kezébe nyomtak egy szétszedhető "krumpli fejet", amit minél rövidebb idő alatt szét kellett szednie, és visszapakolnia az elemeit a dobozba, majd újra kitenni.

Kezdetben a művelet több percet is igénybe vett, aztán néhány próbálkozás után 25 másodpercre rövidült a folyamat. A titok nyitja abban rejlett, hogy minél közelebb kellett elhelyezni egymáshoz az apró alkatrészeket.

Ezek után az üzlet elrendezését is némileg átalakították, minden összetevőt közelebb hozva egymáshoz, 8 másodpercet spórolva ezáltal az egyébként 45 másodpercit tartó kiszolgáláson.

Az eredmény az ület forgalmán is meglátszott: 2008 szeptembere és 2009 júniusa között 10 százalékkal nőtt a tranzakciók száma, mivel kevesebb ember fordult ki az üzletből, látva a kiszolgálás gyorsaságát.

Az üzletvezetők elégedettek is voltak az eredménnyel, nem úgy az alkalmazottak, akik szerint robotot kívánnak faragni belőlük, a kávézóból pedig egy gyárat csinálnak, ahol minden egyes mozdulatukkal el kell számolniuk néhány fillér megtakarítás érdekében.

HR BLOGGER
hrbonbon  |  2021.09.23 11:34
“You come home, make some coffee, sit down in your armchair and all around there’s silence. Everyone...
perfekt  |  2021.09.22 15:08
Egy kis közvélemény kutatás alapján kaptam olyan választ, hogy a TT index a testtömeg indexet jelzi,...
hrdoktor  |  2021.09.20 06:46
Egyre több munkaadó mutat nyitottságot a kötetlen munkaidő bevezetése felé, ami a munkavállalók prod...
vezetoi-coaching  |  2021.09.18 21:50
Ally McBeal, 5. évad, 2 fiatal ügyvédnő beszélget szerelmi ügyekről. Jenny elmondja Ally-nek, hogy k...
legacykft  |  2021.09.17 19:37
Pezsgő, vidám, családias hangulatban telt a Legacy Alumni első összejövetele. Jó volt látni az izgat...
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 24. péntek
Gellért, Mercédesz
38. hét
Szeptember 24.
Kutatók éjszakája
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?