23 °C Budapest
Teljes átalakulás a hitelpiacon: erre vesznek fel a legtöbben most személyi kölcsönt

Teljes átalakulás a hitelpiacon: erre vesznek fel a legtöbben most személyi kölcsönt

2020. március 11. 10:15

Az elmúlt egy évben a 18-65 éves magyar lakosság 10 százaléka vett fel személyi kölcsönt és 2017 közepe óta folyamatosan nő a személyi kölcsönt igénylők aránya - derül ki a Cofidis elmúlt tíz évet vizsgáló kutatásából. A tanulmány rámutat: míg az évtized elején az eladósodás és az anyagi nehézségek voltak gyakrabban a háttérben, az elmúlt években már jellemzően nem a háztartási költségvetés szűkössége alakítja a személyi kölcsön felvételét. Jellemzően lakás-, valamint autóvásárlás, lakberendezés esetében figyelhető meg a kölcsönigénylési kedv erősödése.

A jelentés szerint az utóbbi években egyre több bank jelent meg a személyi kölcsönök piacán, ezek aktívan kommunikálnak, és ma már lényegesen nagyobb súlyuk van, mint az évtized elején. Az elemzők szerint ez a tendencia folytatódik majd mind a hazai, mind a nemzetközi piacon, és amellett, hogy a jövőben is tovább nő a szereplők száma, a nagyobb szereplők egyre nagyobb részesedést tudhatnak majd magukénak.

A 2020 februári felmérés szerint ugyanakkor változik a fogyasztási magatartás, új trendek körvonalazódnak a piacon.

Kiderült továbbá az is, hogy ma a lakosság csupán egynegyede elutasító a hitelekkel szemben. Míg 2011-ben a lakosság 63 százaléka viszonyult pozitívan a hitelekhez, addig 2020-ban a megkérdezettek 74 százaléka volt elfogadó. A fogyasztók tudatosabbá váltak a hitelfelvétellel kapcsolatban, az összehasonlító oldalak térnyerése, valamint a deviza alapú hitelekkel kapcsolatos negatív élmények is erősítették ezt a magatartást.

A fix kamatozás nagyon erős vonzerő, amit személyi kölcsön esetén keresnek a fogyasztók. Áruhitelezés területén a 0 százalékos akciók a legnépszerűbbek; használt autók vásárlásánál pedig lízing helyett jellemzően személyi kölcsönt veszünk fel.

A piac bővülése jól látható a lakosság attitűdjének változásában, mind a hitelezési piacot, mind a pénzügyi technológiai megoldásokat tekintve. A lakosság szubjektív megítélése a saját anyagi helyzetéről folyamatosan javul az évtized eleje óta és ugyanez mondható el a jövőbeli anyagi helyzettel kapcsolatos várakozásokról is

- mondta a Pénzcentrumnak Kurucz Imre, az NRC ügyvezetője.

Az elmúlt egy évben a megkérdezettek 48 százaléka vette fontolóra, hogy személyi kölcsönt vegyen fel, ez az arány két éve 41%, három éve 35% volt. Változott a személyi kölcsönök igénylésének célja is. Az első és második helyen szinte fej-fej mellett áll a bevételek-kiadások egyensúlyban tartása és a lakásfelújítás, korszerűsítés, mint hitelcélok.

Viszont a lakásvásárlás megelőzte az autóvásárlást, a negyedik helyen a háztartási gépek és berendezések vásárlása, az ötödik helyen pedig a másik hitel kiváltása. Nőtt tehát a lakásfelújítás és az autóvásárlás esetén tanúsított hitelfelvételi kedv, 2011 óta 37 százalékról 24 százalékra csökkent azonban a bevételek és kiadások egyensúlyban tartására irányuló hiteligénylések mértéke, a másik hitel kiváltását célzó hitelfelvétel pedig 31 százalékról 20 százalékra zuhant.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Míg az évtized elején a telefonos hiteligénylés volt a személyes megoldások alternatívája, mára az online hiteligénylés tölti be ezt a szerepet. Míg 2011-ben csupán a fogyasztók 3 százaléka vette fel online a hitelt, 2019-re ez az arány 17 százalékra ugrott. Csökkentek a digitális megoldásokkal szembeni félelmek, egyetlen év alatt 73 százalékról 68 százalékra mérséklődött azok aránya, akik szerint a hitelfelvétel "komolyabb dolog annál, minthogy ne személyesen intézzük", míg 49 százalékról 41 százalékra csökkent azok aránya, akik félnek attól, hogy online ellophatják az adataikat.

Összességében elmondható, hogy nagyobb a nyitottság az online csatornák felé, ha közben lehet az ügyintéző segítségét kérni.

A digitális megoldásokat elutasítók 54 százaléka nyitottabb, ha a folyamat közben kaphat személyes segítséget. A lakosság hozzáállása a különböző új technikai megoldások iránt alapvetően nyitott, sok esetben a tudás hiánya gátolja az innovációk további elterjedését. Az ellentétekről sokat elmond: 41% vallott úgy, hogy szeretné, ha mindent elintézhetne online, 53% viszont arról nyilatkozott, hogy nem szereti, ha az általa használt szolgáltatást megváltoztatják és csak 18% véli úgy, hogy szeret az elsők között lenni egy új termék, szolgáltatás kipróbálásában.

Jelentős a szakadék a társadalom befogadóképessége és a jelenleg elérhető technológiai megoldások között. A társadalom jelentős része számára a digitális pénzügyek a netbankolást és az érintéses bankkártyás fizetést jelenti. Pontosan emiatt a jelentős szakadék miatt a többségnek még segítségre van szüksége a digitális pénzügyi megoldások használatában. Ez különösen igaz a hitelezés területére. Az látszik, hogy a legújabb technológia itt van, elérhető, a társadalom viszont lassabb mértékben fogadja be az új megoldásokat. Idővel ez beér, ezek a folyamatok elindultak már

- jelentette ki Lemák Gábor, a Fintech Group vezetője.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. június 13. vasárnap
Antal, Anett
23. hét
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?