8 °C Budapest

Panaszkezelésből elégtelen: milliós bírságot kaptak a bankok

Pénzcentrum
2014. április 1. 15:09

Nagyszámú ügyfélmegkeresés nyomán a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított több pénzügyi szervezetnél azok panaszkezelési gyakorlatára vonatkozóan. A jegybank három hitelintézet esetében szabott ki bírságot a panaszok késedelmes megválaszolása, a telefonos panasztételi lehetőség időbeli korlátozása és a panaszkezelési szabályzat előírásainak megsértése miatt.

Az MNB 2013 novemberében 13 pénzügyi szervezettel szemben hivatalból fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított azok panaszkezelési gyakorlatára vonatkozóan. A vizsgálatot az indokolta, hogy a jegybankhoz, illetve korábban a jogelőd pénzügyi felügyeleti hatósághoz jelentős számú, az érintett pénzügyi szervezetek panaszkezelését kifogásoló - egyező tartalmú és formátumú - fogyasztói beadvány érkezett. Az MNB eljárásai során a pénzügyi szervezetek panaszkezelési tevékenységén túl kiemelten vizsgálta a fogyasztók hiteltörlesztési táblázatának, illetve a tételes, írásbeli kimutatásoknak az ügyfél kérelmére történő kiküldési gyakorlatát - tájékoztatta lapunkat a jegybank.

A fogyasztóvédelmi vizsgálatok helyszíni és helyszínen kívüli szakaszai során begyűjtött dokumentumok alapján a jegybank értékelte a pénzügyi szervezetek tevékenységét. Ezek nyomán az MNB 3 pénzügyi szervezet esetében - amelyeknél jelentős törvénysértéseket tapasztalt - bírság kiszabásáról is döntött és megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.

A K&H Bank Zrt. esetében a jegybank megállapította: a hitelintézet a vizsgált 5 hónapos időszakban a hozzá beérkezett 702 panaszból 396 esetben - vagyis a beérkezett panaszok 56,41 százalékában - 30 napon túl válaszolt az ügyfeleknek, amivel megsértette a panaszkezelési válaszadási határidőre vonatkozó jogszabályi rendelkezést. Ezért az MNB a K&H Bank Zrt.-vel szemben 15 millió forint összegű fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki.

Az AXA Bank Europe SA Magyarországi Fióktelep esetében az MNB a panaszkezelési szabályzat rendelkezéseinek megsértése miatt rótt ki 2 millió forint összegű fogyasztóvédelmi bírságot. A Banif Plus Bank Zrt.-vel szembeni 1 millió forint összegű jegybanki büntetés kiszabását az indokolta, hogy e hitelintézet nem biztosította az ügyfeleknek a telefonon történő szóbeli panasztétel lehetőségét heti egy alkalommal az általánostól eltérő, hosszabb ügyintézési idővel. E magatartás is sérti a panaszkezelésre vonatkozó jogszabályokat.

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
Holdblog  |  2025. december 6. 09:47
nem létezik elköltetlen pénz. Minden egyes centet elköltesz, amit valaha megkerestél. Minden dollárt...
MEDIA1  |  2025. december 5. 15:55
Véget ért a Netflix, a Comcast és a Paramount között zajló licitháború: a Netflix pénteken közölte,...
MNB Intézet  |  2025. december 5. 09:56
A nagy termelékenységi különbségek egyebek mellett a munkaerőpiac meritokráciájából és a menedzsment...
Bankmonitor  |  2025. december 5. 09:55
A 2025 januári indulásakor nagy várakozás övezte a kamatmentes Munkáshitelt, ám hamar kiderült: a ke...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 7. vasárnap
Ambrus
49. hét
December 7.
Advent (2.)
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 6. 19:19