Egy 2008-ban devizaalapú autóhitelt felvevő ügyfél nyert a Merkantil Bank ellen a mosonmagyaróvári bíróságon.
Soha nem tolongtak még annyian a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) negatív adóslistáján, mint 2013 végén. Az adatokat kezelő BISZ Zrt. statisztikája szerint a 2012-es javulás után 1,7 millióra ugrott tavaly a fennálló mulasztások száma, ami két és félszerese az öt évvel korábbi szintnek. A romlásban biztosan szerepe van az utóbbi hónapok fizetési fegyelmet rontó devizahiteles kampányának is.A problémás szerződések mellett 2012 óta azok a hitelek is szerepelnek a KHR-ben, amelyeket rendben törleszt az adós, így összesen csaknem 4,9 millió ügyfelet tartanak nyilván a rendszerben. A hitelszerződéssel rendelkező vállalkozások száma pedig 155 ezer.
Korábbi elnevezése alapján BAR-listaként él a köztudatban az a rendszer, amely lehetővé teszi a hitelintézeteknek, hogy a hitelbírálat során kiszűrjék lehetséges adósaik közül a leginkább kockázatos ügyfeleket. Míg korábban csak a vállalkozási alrendszer, ma már a lakossági alrendszer is úgynevezett teljes listás nyilvántartás, vagyis a rendben törlesztő ügyfelek és a problémásak (nem fizetők, visszaélők, csalók) adatai is megtalálhatók benne.
A Referenciaadat-szolgáltatók ügyfelének (természetes személyek és vállalkozások) joga van arra, hogy a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR) róla tárolt adatokba betekintsen. Az ügyfél e jogát bármely Referenciaadat-szolgáltató bármely fiókjánál gyakorolhatja Saját Hiteljelentés igénylésével vagy közvetlen úton a BISZ Zrt.-n keresztül. A Saját Hiteljelentés díjmentes. (Forrás: BISZ Zrt.)
2013 végén 4,871 millió lakossági ügyfél szerepelt a rendszerben, ők azok, akik Magyarországon hitelszerződéssel rendelkeznek vagy ilyenben (pl. kezesként) részt vesznek. Számuk 2012-ben ugrott meg, ekkortól ugyanis az új jogszabályok szerint már nem csak a negatív, hanem a pozitív történettel rendelkezőket is eltárolja a rendszer a hitelintézetek adatszolgáltatása alapján.

Az adatok lekérdezésére azonban csak akkor van módjuk a bankoknak, ha
az adott ügyfél (pl. a hitelszerződés aláírásakor) ehhez nyilatkozatban
hozzájárult. Azt is kérhetik az ügyfelek, hogy a szerződés lezárását
követően még 5 évig eltárolják az adatait, ami előnyös lehet számukra.
A 4,871 millió lakossági ügyfél 8,387 millió darab fennálló és 597 ezer lezárt szerződéssel rendelkezik a rendszerben. A rossz adósok esetében a szerződés teljesítéssel történő lezártát követően 1 évig, a hitelező veszteségével történt lezártát követően pedig 5 évig tárolja a rendszer az adatokat.

Két
feltételnek kell teljesülnie egyszerre ahhoz, hogy valaki nem fizetés
miatt "BAR-listás" legyen: 1. a minimálbérnél nagyobb összegű
kötelezettségüknek 2. több mint 90 napon keresztül folyamatosan nem
tettek eleget. A napok számlálása azon a napon indul el, amikor a
meghaladta a minimálbér összegét a mulasztás. A nem fizető
hitelszerződések mellett a bankkártya-visszaélések és csalások is
szerepelnek a rendszerben. Velük együtt összesen 1,696 millió lezárt és
299 ezer megszűnt mulasztást tartalmazott a rendszer 2013 végén. Előbbi
2,5-szeres növekedést jelent öt év alatt, utóbbi pedig egy jogszabályi
változásnak köszönhetően csökkent (korábban minden esetben 5 évig
tárolták az adatokat a szerződés lejárta után).
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A
tavalyi év 13%-os emelkedést hozott a mulasztások számában, ami a
2012-es 4%-os csökkenéshez képest csalódást keltő fordulat.

A
Magyar Nemzeti Bank várhatóan február közepén teszi közzé a lakossági
hitelek nem teljesítéséről szóló adatokat. A legutóbbi, szeptember végi
adatok szerint 2013 első 9 hónapjában 16%-ról 18,5%-ra emelkedett a nem
teljesítő lakossági hitelek aránya. Korábbi értékelésünk szerint a devizahiteles csomag folyamatos lebegtetése is rontotta a helyzetet.

A
vállalkozásokkal kapcsolatban a hitelszerződések és az ügyfelek számát
teszi közzé a BISZ Zrt., a mulasztásokról szóló adatokat nem. A
nyilvános adatokból kiderül: 2008-hoz képest 2013 végére 14%-kal
csökkent a hitelszerződéssel rendelkező vállalkozások száma, ami most
155 ezer. Körükben a fennálló szerződések száma 337 ezer, az öt évig még
a rendszerben maradó megszűnteké 804 ezer.

-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








