-1 °C Budapest

Nincs mese, a pénztárcák kora lejárt!

MTI
2009. december 24. 12:02

Hamarosan eljöhet az idő, amikor az amerikai fogyasztók nem hordanak többé maguknál pénztárcát, ehelyett hitelkártya- és bankinformációikat távoli számítógépeken tárolják, amelyek bárhol és bármikor elérhetők számukra.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Így például a ShopSavy nevű új program révén a vásárló mobiltelefonjával beszkennelheti egy áru vonalkódját az üzletben, és rövid úton kiderítheti, hogy az interneten nem szerezhető-e be olcsóbban. Ha igen, akkor egyetlen kattintással meg is veheti, feltéve, hogy előzőleg hitelkártyájának adatait és a szállítási információt már betárolta a PayPal nevű internetes szolgáltatás honlapjára.

"Amivel mi próbálkozunk, az a készpénz és a csekk használatának kiváltása - mondta Scott Thompson, a pénz digitalizálásában élen járó PayPal cég elnöke a The New York Timesnak. - A jövőben csak egy erszényünk lesz, fenn a felhőkben".

A fizetés módja az idők során csak néhány alkalommal változott. A természetbeni csere helyébe először a pénzérmék léptek, aztán az érmék legnagyobb részét bankjegyek váltották fel, majd csekkek és bankintézvények jelentek meg a készpénz alternatívájaként. Az 1950-es években lépett be a hitelkártya, és ma már az amerikaiak többet fizetnek hitelkártyával, mint készpénzzel. Egyes légitársaságok és éttermek már nem is fogadnak el készpénzt. A világhálón elérhető digitális pénz használata felé manapság olyan cégek kalauzolnak, mint a PayPal, a MasterCard és a Visa, és számos új cég csatlakozik hozzájuk.

"Mindannyian kényelmesebben hozzá tudunk jutni a pénzünkhöz, és ugyanígy könnyebben továbbíthatjuk is valaki másnak - fejtette ki Lawrence H. White, a virginiai George Mason Egyetem tanára, aki a pénz történetével foglalkozik. - Amikor mindenkinek van mobiltelefonja, minek benyúlni a pénztárcába?"

A dot.com buborék idején több cég is előállt webalapú pénzféleségekkel, de belebukott. A legfőbb korlát nem technológiai jellegű volt, legalábbis Amerikában nem. Az igazi akadálynak az bizonyult, hogy az emberek elégedettek a hitelkártyával. Egy olyan országban, ahol mindenre kártyát használnak, a hitel- vagy a bankkártyát előhúzni ugyanolyan kényelmes, mint a mobiltelefon használata. A kereskedők számára pedig a mobilkészülékek leolvasására szolgáló szkennerek felszerelése külön költség.

"A papírpénzrendszereket nem nehéz legyőzni elektronikus fizetési lehetőséggel. Ám még fel kell fedeznünk azt a különleges megközelítést, legalábbis az Egyesült Államokban, amely messze jobb a jelenlegi fizetési módszereknél" - magyarázta Tim Attinger, a Visa globális termékfejlesztő igazgatója.

Hitelkártyaként szolgáló mobilok

Alvin és Heidi Toffler víziója szerint egy napon a szkennerek talán fel fogják ismerni a vérerek rendszerét az ujjban, hogy aztán összekapcsolják egy hitelkártyaszámmal. A két gazdasági és technológiai tanácsadó Revolutionary Wealth (Forradalmi vagyon) című könyve arról szól, hogyan lehet vagyont csinálni a jövőben. Addig is azonban, amíg eljön ez a nap, a vásárlók már megérinthetik mobiltelefonjuk képernyőjét vagy kattinthatnak a számítógépes egérrel. A PayPal már lépéseket tett ebbe az irányba, nemrég San Franciscóban 1500 szoftverfejlesztőt hívott össze, hogy rendszerének internetes vagy mobiltelefonos alkalmazására biztassa őket.

Különböző cégek már új módszereket dolgoztak ki a PayPallal történő fizetésre. A Blackberryt gyártó Research in Motion lehetővé teszi, hogy az emberek egyetlen kattintással fizessenek üzletében. A vevők tavaly 500 millió dollárt költöttek el az eBay iPhone-jával, amely biztosítja a PayPal használatát.

Az iCents.net nevű új portál lehetőséget kíván nyújtani az online kiadóknak arra, hogy fizetőssé tegyék termékeiket. Így például az olvasók 50 dollárt befizetnek a PayPal révén, és valahányszor elolvasnak egy cikket a hálón, az iCents 50 centet levon a pénzből.

Egy ausztráliai termékfejlesztő ingatlancégek számára készít olyan programot, amely lehetővé teszi a bérlőknek, hogy a bérbeadó portáljára kattintva fizessék be a lakbért. A MedPayOnline nevű új vállalat arra alakított ki szoftvert, hogy a betegek a PayPal segítségével fizessék ki orvosi számláikat.

A nagy hitelkártyacégek ugyancsak dolgoznak a mobiltelefonnal történő fizetés kifejlesztésén. A MasterCard az Obopay nevű új vállalkozással fogott össze, hogy lehetővé tegye az emberek számára az SMS szövegüzenetes pénzátutalást.

Emellett nagy érdeklődést kelt az a lehetőség is, hogy a mobiltelefonok hitelkártyaként is működhetnek, néhány cég az Egyesült Államokban is próbálkozik ezzel. A Starbucks olyan iPhone-os programot hozott létre, amely lehetővé teszi, hogy az emberek telefonjaikat töltsék fel, és hitelkártya helyett azzal fizessenek a pénztárnál. A Bling Nation a bankkártyához kapcsolódó lapot forgalmaz, amelyet az emberek mobiltelefonjuk hátához erősíthetnek és a fizető terminálhoz érintve a számla kiegyenlítésére használhatnak.

A hitelkártyák ugyanolyan kényelmesek lehetnek, mint a telefon, amikor az ügyfelek nem a világhálón fizetnek, de nem olyan praktikusak, amikor valaki a számítógépén vagy telefonjával vásárol, ezért a cégek sikeresebbek, ha olyan új módszerekkel állnak elő, amelyek révén bankkártya nélkül is lehet fizetni a weben.

Az Obopay és más új cégek, köztük a Zong és a Boku lehetővé teszi a mobiltelefon összekapcsolását a hitelkártyával, így a felhasználóknak csak be kell ütniük tízjegyű telefonszámukat, amikor online akarnak vásárolni termékeket. A hitelkártyás fizetőhelyek termináljait öt éven belül nagy valószínűséggel összekapcsolják a világhálóval, így az emberek a PayPalt és a hasonló szolgáltatásokat is használni tudják majd a fizetésre. "A módszerek nagyon gyorsan változnak, és nagyon nehéz megmondani, hol húzódik a határ a hálón kívüli és az azon belüli világ között" - mutatott rá Thompson cégelnök.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 26. szerda
Vanda, Paula
4. hét
Január 26.
Nemzetközi vámnap
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?