A karácsonyi ünnepeket megelőző néhány hónap itthon és a világ szinte bármely országában a kereskedők szemszögéből nézve a forgalom csúcspontját, a vásárlók számára pedig a költekezés idejét jelenti. Az elmúlt három évben decemberben csak mindennapi alaptermékekre (élelmiszerek, vegyi áruk, kozmetikai termékek) átlagosan 23 százalékkal költöttünk többet. Az egyéb termékek esetében a volumennövekedés azonban ennél jóval nagyobb volt. A megszorítások közepette azonban jogosan merül fel a kérdés: fenntartható a költekezés, érdemes akár a hitelfelvételt is felvállalva egyre többet kiadni?
Egy nemrégiben megjelent brit felmérés szerint a szigetország hitelkártyásainak 20 százaléka még következő év júniusában is az előző év decemberében felhalmozott adósságot nyögi. 10 százalékuknak szeptemberre sem sikerül visszafizetnie a karácsonyi ajándékok és az ünneplés árát, 4 százalékuk pedig évről évre görgeti maga előtt a decemberben felhalmozott adósság egy részét.
A probléma nagyságrendjét mutatja, hogy a karácsony előtt elköltésre kerülő 53 milliárd font jelentős hányada, több mint 20 százaléka hitelkártyás költésből származik. Nálunk ez az arány még bizonyosan jóval alacsonyabb, mivel a hitelkártya még kevésbé elterjedt. A legtöbben továbbra is a jóval egyszerűbb személyi kölcsönt választják.
A személyi kölcsön bár könnyen elérhető, mégis költséges megoldás. S ha az alacsony törlesztőrészletekért felvállaljuk a hosszabb futamidőt, évekig nyöghetjük egyetlen karácsony terheit. Érdemes tehát megfontolni, nem jár-e jobban az, aki reálbér-csökkenés idején a családi költségvetés szűkölő korlátjaihoz igazítja költéseit.
Nem reprezentatív, olvasói felmérésünk szerint a válaszadók többsége megfontoltan jár el, és inkább csökkenti a karácsonyi ajándékokra szánt keretet, elvetve a hitelfelvétel lehetőségét. A szavazásban résztvevő Olvasóink 83 százalék a szűkebb költségvetésre voksolt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A KMPG felmérése arról tanúskodik, hogy nem csak a magyar háztartások fogják vissza kiadásaikat, ugyanígy gondolkodnak a britek is. Csupán minden tizedik brit szán többet idén a karácsonyra, mint tavaly. A bevásárló utcai butikok forgalmának visszaesése, melyek az előző év hasonló időszakában mértnél majd 4 százalékkal kisebb forgalmat bonyolítanak.
Ez azonban nem jelent egyet azzal, hogy a karácsonyi vásárlások volumene is ilyen mértékben csökkenne, Nagy-Britanniában ugyanis egyre nagyobb szerephez jut az online értékesítési csatorna, merész becslések szerint a karácsonyi ajándékok 87 százalékát ilyen formában szerzik majd be a kinti vásárlók.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Bajnokok Ligája - a Bayern vezetőedzője a Wembleyben zárná a szezont
- Lányok Napja - csajos programok segítik a pályaválasztást
- Késnek a Kőbánya és az Örs vezér tér felé tartó buszok
- Vadonatúj gyorstöltőket helyez ki az MVM
- Az izraeliek kétharmada nem akar háborút Iránnal
- Ezt érdemes tudni: új lehetőséggel bővült az EgészségAblak