Nyakunkon a nyaralási szezon. Ilyenkor sokan lapozgatják az utazási irodák katalógusait és szinte már látják magukat valamelyik tenger partján. Aztán sokan azt is látják - és nem csak képzelik - hogy az idén kisebb lesz a tenger, és lehet, hogy inkább medencének fogják hívni, mivel kevesebb pénz van a családi kasszában, mint amekkora összeget a katalógusok tartalmaznak. Nos nem meglepő, hogy a bankok és az utazási irodák segítő jobbot nyújtva hitelt kínálnak, hogy mindenki élvezhesse a "napfény ízét". Viszont az sem meglepő, hogy a hazai lakosság ezt még annyira nem akarja, inkább hűtőt vesz hitelből, mintsem pihenjen egy hetet valami távoli országban, vagy inkább saját megtakarításait használja fel erre a célra.
Külföldön persze más a helyzet - ott amúgy is mindig minden más - ott az emberek igenis eladósodnak, de akkor is utaznak. Nálunk ezt sokszor magyarázzák a fejletlen pénzügyi kultúrával, pedig a magas kamatokban és az utazási irodák értékesítési szokásaiban is lehet a rejtély kulcsa. De ne rohanjunk ennyire előre!
Piaci szakértők véleménye szerint lassan nő az érdeklődés az utazási hitelek iránt, bár az igazi nagy áttörés még várat magára.
Annak ellenére nem dübörög a piac, hogy szinte nincs olyan utazási iroda hazánkban, aki ne tartana repertoárjában utazási hitelt. Sok iroda abban reménykedik, hogy a hitellel magukhoz tudnak csábítani turistákat azoktól a versenytársaiktól, amelyek ezt a módszert nem alkalmazzák.
Viszont akadnak olyan irodák is a piacon, amelyek nem annyira új utasokat remélnek a hiteltől, mint inkább azt, hogy sokan kényelmesebb, tehát drágább társasutazást választanak, mint hitel nélkül tennék. Idáig egyik verzió sem kecsegtet túl sok sikerrel. Igaz ezen termékek marketingje sem tartozik a legerősebb kampányok közzé.
Konstrukciók
Az utazási hitel valójában nem más mint egy speciális áruhitel. A hazai pénzintézetek közül nem túl sokan kínálnak kifejezetten csak utazás céljára felhasználható hitelt. A bankok leginkább személyi kölcsönöket, hitelkártyákat, folyószámlahiteleket és hitelkártyákat kínálnak azon ügyfeleik részére, akik hitelből szeretnék elérni úti céljaikat.
Az utazási hitel a személyi kölcsönnel ellentétben nem az igénylőhöz kerül, hanem az utazási irodához, amelyik minden ügyfélnek helyben biztosítja az ügyintézést és a legfeljebb egy órán belüli üzletkötést. Ezen konstrukciók THM-je 20 százalék körül alakul, az önerő mértéke pedig 0-20 százalékra tehető. A felvehető maximális összeg általában 2 millió forint, a futamidő pedig akár egy évnél is hosszabb lehet.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A bankok által kínált többi alternatíva kondícióiban nincs lényeges eltérés az utazási hitelekhez viszonyítva. Lényeges eltérést akkor tapasztalhatunk a költségekben, ha valaki szabad felhasználású jelzáloghitelből valósítja meg céljait. Bár ez igencsak ritka a hazai gyakorlatban.
A népszerűség ára
Az utazási hitelek népszerűségén nagyot lendíthetne, ha maximum egy éves futamidejű konstrukciókat kínálnának az utazási irodák. Ugyanis ezáltal egy felvett hitel törlesztési ideje lejárna a következő szezonig, így akkor már "tiszta lappal" indulva lehetne folyamodni az újabb hitelért.
Mivel korábban már párhuzamot vontunk az áruhitelek és az utazási hitelek között, egy kérdést nem kerülhetünk el: miért megy jobban az áruhitelek piaca mint az utazási hiteleké? Nos, ezt már részben magyaráztuk a fejletlen pénzügyi kultúrával, azonban ezzel még nem ért véget a történet.
A nagyobb áruházakban azért kínálhatnak fogyasztási cikkeket alacsony, vagy akár nulla THM-mel is, mert a kamatot és a hiteldíjat egyes nagyobb kereskedelmi cégek, leginkább a multik magukra vállalják. A kamatmentes hitelezés számukra kifizetődőbb, mint a termék árának néhány százalékos csökkentése. Hasonló mentalitás az utazási vállalkozásoknál azonban még nem tapasztalható.
Azonban nálunk is gyorsabban népszerűvé válna a konstrukció, ha a turisztikai cégek azt nem szükséges rossznak, hanem a forgalomnövelés eszközének tekintenék, és ajánlásánál fejlettebb értékesítési technikákat alkalmaznának. A hitel költségeinek átvállalása még nem elképzelhető a hazai vállalkozásoknál, ahhoz ugyanis meglehetősen tőkeerősnek kell lennie a cégnek.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








