Vegyesen alakult csütörtökön a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Az idei költségvetés áprilisi állapota alapján (már négy hónap alatt az éves hiány 71%-át elértük) jól látható, hogy a költségvetés számai idén nem tarthatók. Ennek elismerése az is, hogy az ezévi hiányt 4,1%-ra emelte fel a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Mivel a 2025-ös várható költségvetési bevételek és kihatásokat a 2026-os költségvetésben nem frissítették, ezért boritékolható, hogy a 2026-os költségvetés számai sem fognak abban a formában teljesülni, ahogyan azok a költségvetési javaslatban szerepelnek. Különösen problémássá teszi a jövő évi költégvetést a két-és háromgyerekes anyáknak járó élethosszig tartó SZJA mentesség időarányos részének kiesése a költségvetés bevételeiből. Ez utóbbi hatásokat 2029-ig a GKI a következőkben mutatja be:
A kétgyermekes anyák adókedvezményét életkor alapján négy részcsoportra bontva vezeti be a kormány. A nemzetgazdasági miniszter által említett kb. 600 ezer kétgyermekes édesanya egyenlő eloszlását feltételezve, minden évben 150 ezer újabb kedvezményezettel számoltunk. A 2024-es kereseti ötödök alapján a kétgyermekes anyák adómentességének összege a 2026-ig várható 12%-os nominális keresetnövekedéssel 2026-ban 190 milliárd Ft-ot tesz ki.
A növekvő nettó keresetek bizonyos hányadát azonban fogyasztásra költik a háztartások, amelyből az államnak várhatóan 25 milliárd forint ÁFA bevétele fog származni, így 165 milliárd forintra csökkentve a költségvetési bevételek elmaradását. Az SZJA kedvezmény mellett a kétgyermekes családok adókedvezményét is megkétszerezi a kormány (20 ezer forintról 40 ezer forintra). Ez a 340 ezer érintett háztartással számolva további 80 milliárd forintnyi bevételkiesést eredményez, összesen 245 milliárd forint hiányt generálva. 2029-re, amikor a program kortól függetlenül minden kétgyermekes anyára vonatkozik, 770 milliárd forint bevételkiesést fog jelenteni 2024-es keresetekkel számolva.
Feltételezve, hogy 2029-ig 30%-os nominális keresetemelkedés történik, a bevételek elmaradása 2029-ben 1000 milliárd Ft lehet. Ezt mérsékli a többlet kereslet miatti bevételnövekedés, így a teljes hatás közel 700 milliárd Ft lesz.
A háromgyermekes anyák kortól függetlenül október 1-től jogosultak a kedvezményre, azonban az egyszerűbb összehasonlítás érdekében a 2026-os költségvetésre gyakorolt hatásukkal számolunk. A 250 ezer jogosult részére mintegy 290 milliárd forint SZJA bevételről mond le az állam, miközben a fogyasztásnövekedésből várhatóan 30 milliárd forint áfabevétel fog jelentkezni.
Ez, kiegészülve a megduplázódó családi adókedvezménnyel (3 gyermek esetén 100 ezer forintról 200 ezer forintra nő), 130 ezer háztarással számolva éves szinten további 150 milliárd forintot jelent.
Összegezve a háromgyermekesek részére nyújtott támogatások 410 milliárd forintot tesznek ki 2026-ban. A teljes csomag (kettő – és háromgyermekesek együtt) összesen 655 milliárd forintot jelent jövőre.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A program gyakorlati és szociális kérdéseinek tisztázatlansága (a gyermeket megszülő vagy nevelő édesanyák kapják a támogatást, a gyermeküket rajtuk kívülálló okok miatt egyedül nevelő édesapák kihagyása) mellett súlyos terhet ró az egyébként is nehéz helyzetben lévő költségvetésre. A 2025-ös költségvetést 3,7%-os hiánycéllal tervezte a magyar kormány, amit árnyal, hogy az utóbbi évek rendre alábecsült értékével szemben az EU 4,6%-os hiányt prognosztizál a középtávú konvergenciajelentésben. A 2026-os választási évben már 3,6%-os hiánnyal tervez a kormány.
Ez azt jelenti, hogy a kiadások csökkentését és/vagy a bevételek növelését kellene a kormánynak valamilyen módon megvalósítania. A most bejelentett intézkedéscsomag ezzel a céllal szembe megy. Nem véletlen, hogy az Európai Unió 2026-ra 4,1%-os költségvetési hiányt jelez előre.
Nominális értelemben a 655 milliárdos adócsökkentési program az 2026-os költségvetési hiányt is mintegy kb. 15%-kal fogja megemelni.
Bár az adómentesség segítheti a családokat, javíthatja életszínvonalukat és ösztönözheti a fogyasztást, hosszú távú fenntarthatósága, társadalmi igazságossága és makrogazdasági hatásai kérdésesek. A pozitív hatások elsősorban a gyermekvállalás ösztönzésében és a háztartások pénzügyi mozgásterének növekedésében jelentkeznek, és ha a gazdasági növekedés dinamikus marad, a fogyasztás élénkülésével a kieső bevételek egy része visszakerülhet az államhoz.
A költségvetés egyre gyengébb lábakon állásáról a Pénzcentrum is hosszabban írt ma. Ezt a cikket ide kattintva olvashatod el:

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.


