Korábban indult az idei influenzaszezon, új vírusváltozat is megjelent - erről ír hosszabban Kemenesi Gábor, virológus.
Ez komoly? Rengeteg magyar úgy gondolja, hogy már csak így juthat normális orvosi ellátáshoz
Az anyagi tényezőket tartják a legfontosabbnak a magyar szülők ahhoz, hogy elégedettek legyenek a gyermekük születésekor nyújtott szülészeti ellátással – állapítja meg a Budapesti Corvinus Egyetem frissen publikált tanulmánya.
A magyarországi szüléssel való elégedettséget, benne különösen a hálapénz szerepét vizsgálták társadalmi és demográfiai tényezők szerint a Budapesti Corvinus Egyetem kutatói 2024 februárja és áprilisa között a magyar felnőtt lakosság reprezentatív mintáján, több mint 1500 ember megkérdezésével. Udvari Orsolya és Szalma Ivett tanulmánya a BMC Pregnancy and Childbirth folyóiratban jelent meg idén áprilisban.
Az eredmények alapján a nők elégedetlenebbek a szüléssel, mint a férfiak. A gyermekük születése kapcsán tapasztalt egészségügyi ellátással elégedetlen nők aránya 13,8%, míg a férfiaknál ez az arány mintegy a fele: 6,1%. A magasabb iskolai végzettségűek, a pénzügyi nehézségekkel küzdők, illetve azok, akik a 2020-as egészségügyi jogszabályváltozás után szültek, szintén lényegesen elégedetlenebbek voltak ellátásukkal.
A válaszadók túlnyomórészt az anyagi tényezőket tartják fontosnak az egyéb kompetenciákkal (pl. kommunikáció) szemben, ha jobb szülészeti ellátáshoz szeretnének jutni. Csaknem 78%-uk véli úgy, hogy választott orvos esetében jobb ellátásban részesülnek az érintettek, 72%-uk látja a hálapénzt jobb ellátáshoz vezető tényezőnek, ezt követik azok, akik szerint a jobb anyagi helyzetben lévő személyek magasabb minőségű ellátást kapnak (68%).
A megkérdezettek 60%-a gondolja úgy, hogy a kórházi rendszer megfelelő ismerete és a hatékony kommunikáció valamelyest vagy jelentősen jobb ellátást eredményezhet, 55%-uk a hozzátartozók jelenlétét is a jobb ellátást elősegítő tényezők közé sorolja. Az ellátás minőségét legkevésbé befolyásoló tényezőnek az etnikai hátteret tartják, ezt a válaszadók tizede jelölte meg, ami meglepő eredmény.
Az alacsonyabb iskolai végzettségűek minden dimenziót (a hozzátartozók jelenlétét leszámítva) lényegesen fontosabbnak tartottak a magasabb iskolai végzettségűekhez képest. A 40–59 éves korosztály minden tényezőt szignifikánsan lényegesebbnek talált, mint a másik két korcsoport (18–39 és 60+).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
„Az eredmények rámutatnak arra, hogy a méltányos szülészeti ellátáshoz való hozzáférés terén továbbra is tartós egyenlőtlenségek állnak fenn, ezen sürgősen javítani kell. Célzott kampányokat és központi tájékoztatást szükséges indítani arról, hogy mindenkit ugyanaz a hozzáférés és ellátás illet meg anyagi helyzetétől függetlenül – különösen mivel a válaszadók a jogszabályi reformok ellenére a hálapénzt továbbra is hasznosnak ítélik” – hangsúlyozta Udvari Orsolya, a Budapesti Corvinus Egyetem szociológia doktori programjának PhD-hallgatója, a tanulmány első szerzője.
A kutatók kiemelték: fel kell hívni a figyelmet arra, hogy az anyagi helyzetnek nem szabad befolyásolnia a szülészeti ellátást. Ez különösen az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 40–59 évesek körében szükséges, mert szerintük minél jobb anyagi helyzetben van valaki, annál jobb ellátást kap gyermeke születésekor.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








