Új bírósági eljárás indult a Novo Nordisk és az Eli Lilly ellen, miután több beteg látásvesztést tapasztalt a cégek fogyókúrás gyógyszereinek szedése után.
Ugyan a szuperterjesztő nem egy hivatalos, pláne nem tudományos kifejezés, a köznyelv azokat nevezi így, akik több tíz, adott esetben több száz embert is képesek megfertőzni jellemzően rövid idő alatt - gondoljunk csak arra a fiatalra, aki Szöulban egyetlen éjszaka alatt 107 embernek adta át a koronavírust. A szakértők szerint azonban érdemesebb a konkrét személyek helyett, mindig inkább a körülményekre koncentrálni, és azokat vizsgálni - azzal közelebb jutunk a célunkhoz.
Senkit ne tévesszen meg, a szupertetjesztő nem egy tudományos kifejezés, sokkal inkább azokra a vírushordozókra használja a köznyelv, akik lényegesen több embert fertőznek meg, mint az várható lett volna - akár 10 vagy annál is több személyt fertőz meg a környezetében. Ez általában olyan helyeken történhet meg, ahol sok ember zsúfolódik össze, és zárt helyiségnek rossza a szellőzése: gyárak, börtönök, szórakozóhelyek. Ezek a legideálisabb körülmények a vírus számára, futótűzként tud terjedni egyk emberről a másikra.
Ennek ellenére a HuffPost cikke szerint a tudósok jobban örülnének, ha a közvélemény nem a terjesztőkre fókuszálna, és nem őket hibáztatná, hanem inkább az esetek körülményeire szeretnék helyezni a hangsúlyt: meglátásuk szerint ez csökkentheti leghatékonyabban a terjedés sebességét. Nyilván az egy háztartásban élők is könnyen megfertőzhetik egymást, ám ám a London School of Hygiene and Tropical Medicine (LSHTM) elemzése szerint sokkal nagyobb veszélyt jelentenek a rendezvények.
Quentin Leclerc, a fertőző betegségek matematikai modellezésével foglalkozó kutató, aki az LSHTM elemzésben vett részt, azt állítja, hogy ahelyett, hogy a helyszín típusára összpontosítanánk, ahol a vírus terjed (például egy éjszakai klub vagy esküvői helyszín), a környezet kell vizsgálni. Sokan kérdezik tőle, melyek a legveszélyesebb helyzetek, hogyan lehet őket rangsorolni? Ám a szakértő szerint nincs értelme erről beszélni. Sokkal inkább az egyes esetek körülményeit kell megvizsgálni. Úgy tűnik, hogy a benti tartózkodás, a szoros együttlét, a rossz szellőzés és a viszonylag hideg környezet (például élelmiszer-feldolgozó üzemek) elősegítik a vírus nagyobb átterjedését - mutat rá. Anglia és Wales négy élelmiszergyárában csak júniusban több mint 450 munkavállaló tesztje lett pozitív COVID-19-re. Egyetlen terjesztő önmagában 200 esetért volt felelős.
A másik szempont, amelyet figyelembe kell venni, ha a fertőzött személy közelében vagyunk, az immunrendszerünk állapota és meglévő egészségügyi problémáink. Legyengült szervezettel hajlamosabbak lehetünk elkapni a vírust - ez magyarázhatja, hogy a vírus miért volt ilyen pusztító hatású a gondozó otthonokban.
Rowland Kao, az Egyesült Királyságban található Edinburgh-i Egyetem állategészségügyi, járványtani és adattudományi szakértője szerint a COVID-19 terjedésének sok esetben volt az az oka, hogy egy fertőzött az átlagosnál jóval több emberrel találkozott.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
"Ez vezetett a májusban Szöulban történt hírhedt szuperterjesztő esetéhez is, amikor is több száz ember fertőződött meg" - mondta. Ez volt az, amikor egy 29 éves férfi öt klubba és bárba látogatott el a dél-koreai Szöulban. A férfi később pozitív volt a COVID-19-re, és a város kénytelen volt bezárni a klubjait és bárjait ezek után. Legalább 101 pozitív eset kapcsolódott ehhez az éjszakához, és több mint 7000 embert vizsgáltak meg annak megakadályozása érdekében, hogy tovább terjedjen a vírus.
Kao rámutatott, hogy a pandémia elején az emberek 10 százaléka volt felelős a megbetegedések 80 százalékáért, á, a korlátozások bevezetésével meg lehetett fékezni a gyors ütemű terjedést. A korlátozások enyhülésével azonban magában hordozza a kockázatot, hogy ismét megjelenhetnek a tömeges megbetegedések, a szuperterjesztők.
Szóval hogyan lehet elkerülni ezeket? Leclerc szerint kerülni kell a rossz szellőzésű, zárt, a zsúfolt helyeket, ahol sok ember van együtt, és a szoros kapcsolattartásokat, például a túl közeli beszélgetéseket.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








