9 °C Budapest

Koronavírus és kartellek: keményen fellépnek a haszonlesők ellen

2020. március 26. 18:30

A COVID-19 koronavírus-járványra tekintettel Magyarország egész területére veszélyhelyzet, és ezzel egyidejűleg különleges jogrend lett kihirdetetve. Az új típusú koronavírus és néhány kapcsolódó, a különleges jogrendben meghozott megelőző intézkedés számos gazdasági területen teljesen felforgatta a piacot.

A különleges jogrend alatt eddig semmilyen, a versenyjog szabályai alól speciális mentesülést lehetővé tevő rendelkezés nem került elfogadásra, ezért az érintett vállalkozásoknak a versenyjogi megfelelést továbbra is szem előtt kell tartaniuk. Ehhez az alábbi rövid összefoglaló is segítséget nyújt, amely az Európai Versenyhatóságok Hálózata (European Competition Network, ECN, az Európai Unió nemzeti versenyhatóságai közötti együttműködés az EU versenyszabályai hatékony érvényesítése érdekében) napokban közzétett ajánlásainak figyelembevételével készült. A hálózat magyarországi tagja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) - mondta el Dr. Turi Anna, a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda ügyvédje.

Kartelltilalom

A versenyjog tiltja, és komoly, akár az érintett vállalkozás előző évi árbevételének 10 százalékát elérő bírsággal sújtja a vállalkozások közötti, versenyt korlátozó megállapodásokat, kartelleket.

A koronavírus alatt ugyanakkor a vállalkozások erősebb késztetést érezhetnek arra, hogy akár fennmaradásuk érdekében, vagy a megnövekedett keresletet kihasználva pusztán a nagyobb profit elérése céljából piaci stratégiájukat, áraikat, az értékesítendő termékek mennyiségét egymással egyeztessék. Az ilyen magatartás továbbra is tilos és kerülendő.

Az egyeztetéseket ugyanakkor vezetheti puszta jószándék is: például a cégek azért veszik fel a kapcsolatot egymással, hogy a hiánycikkek megfelelő utánpótlását és igazságos elosztását biztosítani tudják. Az ilyen, a fogyasztók érdekét szolgáló egyeztetések és megállapodások, amennyiben időbeli hatályuk korlátozott, és csak az ellátás folyamatosságának biztosításához elengedhetetlenül szükséges intézkedésekre korlátozódnak, jelen körülmények között mentesülhetnek a kartelltilalom alól.

Túlzottan magas árak alkalmazása hiánycikkek esetén

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatban egyes termékek iránt extrém mértékben megnőtt a kereslet, ami az árak robbanásszerű emelkedéséhez vezetett. Az arcmaszkok ára például tizenhatszorosára emelkedett a járvány előtti állapotokhoz képest.

A versenyjog a tisztességtelen eladási árak meghatározását csak az erőfölényben lévő cégeknek tiltja. Ugyanakkor kereskedelmi törvényünk e körben egy vélelmet is felállít: gazdasági erőfölényt állapít meg a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi értékesítésének piacán, amennyiben a vállalkozásnak a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi értékesítéséből származó előző évi (konszolidált) nettó árbevétele meghaladja a 100 milliárd forintot. E szabálynak köszönhetően a legtöbb hipermarket-lánc erőfölényben van, így árazására kiemelt figyelmet kell fordítania.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Annak érdekében, hogy az esetleg erőfölényben nem lévő kisebb kereskedők túlárazását megakadályozzák, a gyártóknak lehetőségük van maximum értékesítési árak meghatározására. Ez a jelen helyzetben nem csak jogszerű, de kifejezetten ajánlott intézkedés.

Fogyasztók megtévesztése

A vállalkozásoknak a termékeik hirdetése során is számos előírásnak kell megfelelniük. Jelenleg különösen nagy a kereslet az olyan termékek és szolgáltatások iránt, mely a koronavírus-járvány megelőzésében, kezelésében szerepet játszanak. A fent említett arcmaszkok és kézfertőtlenítőkön kívül e körbe sorolhatók a gyógyhatású készítmények, vitaminok, illetve különböző fertőtlenítő termékek és szolgáltatások.

A Gazdasági Versenyhivatal tájékoztatása szerint kiemelt figyelmet fordít az olyan kereskedelmi gyakorlatokra, mely során

  • egy terméknek megalapozatlanul gyógyhatást, védőhatást tulajdonítanak, vagy azt sugallják. A termékeknek nemcsak akként tilos gyógyhatást tulajdonítani, ha a reklám közvetlenül a termékkel összefüggésben fogalmazza meg állításait, hanem úgy is, ha a reklám a termék hatóanyagával, összetevőivel kapcsolatban ad tájékoztatást a gyógyhatásról oly módon, hogy ezáltal a reklám egészének az az üzenete, hogy maga a termék bír gyógyhatással;
  • élelmiszereknek tulajdonítanak gyógyhatást, mely minden esetben tilos;
  • különösen keresett terméket úgy hirdetnek, hogy a termékből nincs megfelelő nagyságú készlet, és a készlet pótlása a későbbiekben sem várható;
  • akciósnak tüntetnek fel egy terméket, miközben a terméket soha nem értékesítették az "eredetiként" feltüntetett áron.

Fontos, hogy amennyiben influenszerek útján hirdet egy cég, maga a cég is felel azért, hogy a véleményvezérek a fenti szabályokat betartsák. A GVH már eljárást is indított egy, a vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló terméket reklámozó cég ellen.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem