18 °C Budapest
Félsz az Alzheimer-kórtól? 5 rituálé, amivel elkerülheted a bajt

Félsz az Alzheimer-kórtól? 5 rituálé, amivel elkerülheted a bajt

2016. augusztus 3. 14:32

Az egyészségügy fejlődésének és a gyógyszereknek köszönhetően egyre tovább élünk. Nem bizonyított, hogy az élet meghosszabbodása fokozná az agyi betegségek kialakulásának kockázatát, ugyanakkor már most is több százezer beteg szenved hazánkban Alzheimer-kórban, és a számuk a következő évtizedekben megduplázódhat.

Sok jel mutat abba az irányba, hogy az állam vissza akar vonulni az idősellátásból, és inkább a családokra tenné az idősebb rokonok ellátásának terhét. Már csak ezért is fontos, hogy amíg csak lehet, ne romoljanak agyi funkcióink - ezzel is tehermentesíthetjük gyermekeinket és unokáinkat.

KATTINTS: Holnaptól jön a szülőtartás: a fizetésed felét is elperelhetik

Bár az Alzheimer-kór és a többi, demenciával járó megbetegedés pontos okát még nem sikerült kideríteni, számos dolgot már felfedeztünk az agyrunkól. Tudjuk például, hogy jót tesznek neki az antioxidánsok, melyek megtalálhatóak az áfonyában, a kelben és a mogyorófélékben is. Abban is biztosak vagyunk, hogy

a déli népek étrendje is kifejezetten jót tesz az agynak, tehát érdemes sok zöldséget, teljes kiőrlésű gabonát, halat, gyümölcsöt és vörös bort fogyasztani.

További tény, hogy a sok mosolygás, és a pozitív életszemlélet szintén segíti az agy egészséges működését.

Mindegy, hogy épp fiatal vagy, esetleg már nyugdíjas, a következő öt tippet érdemes megfogadnod. Ezek serkentik az agyad működését és ezáltal segítenek abban, hogy a jövőben is olyan éles legyen az elméd, mint most.

Gratulálj magadnak az apró sikerekért is

Sokkal többet számít az agyadnak, hogy többször élhesse át az elégedettség érzését, minthogy óriási dolgoknak örülhessen. Az is fontos, hogy a napodban felállíts olyan konkrét célokat, melyeket eredményként tudsz megélni. A kutatások már bizonyították, hogy az agyadnak alapvetően mindegy, hogy feladataidban tényleg jól haladtál, vagy csak úgy tekinted, hogy eredményt értél el.

Ami fontos, hogy az elégedettség érzése boldogságot fog okozni, ez pedig jó hatással van agyi működésedre is.

Maradj fitt

A testmozgás nemcsak az érrendszeri megbetegedések kockázatát csökkenti. A felgyorsult szívverésnek köszönhetően, egységnyi időn belül több vér, és ezáltal több oxigén jut az agyunkba. Ez gyorsítja az agysejtek képzősését és minél több új agysejtünk van, annál könnyebben tudnak ezek kommunikálni egymással. Emiatt agyunk hatékonyabb lesz, és ez természetesen hozzájárul kognitív képességeink javulásához is.

Érdekes, hogy nem kell naponta órákat az edzőteremben tölteni. Egyes kutatások azt bizonyítják, hogy már napi húsz perc testmozgás jelentősen javítja a memóriánkat.

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Ne csak a testedet tornáztasd

Mivel az agyunk is egy izom, ezért ha erre az izomcsoportra edzünk, attól fittebb lesz. Ezt ne úgy képzeljük, hogy nyakból súlyokat emelgetünk, hanem próbáljunk meg sokat gondolkodni új dolgokon.

Érdemes nyelveket tanulni, valamilyen hangszeren tanulni zenélni vagy egy novella elolvasása után leírni gondolatainkat, új ötleteinket.

Nem az a lényeg, hogy megvalósítsuk új gondolatainkat, hanem, hogy használjuk az agyunknak azon területeit, vagyis képességeit, melyeket a mindennapok során egyébként hanyagolnánk.

Kisfiam, ülj egyenesen!

Nem viccelünk. Az egyenes ülésközbeni testtartást tudósok már összekötötték a jobb közérzettel, a magasabb energiaszint megélésével és a magabiztosság megerősödésével. A tespedés ennek pont az ellenkezőjét okozza: reménytelenséget szül és előhívja legrosszabb emlékeinket és gondolatainkat.

A legnagyobb veszélynek egyébként akkor vagyunk kitéve, amikor a telefonunkkal babrálunk ülve, az asztalunk alatt. Ebben az esetben szinte természetes, hogy összeesik a testtartásunk. Ezt elkerülendő érdemes

  • óránként tudatosan ellenőrizni, hogy magunkat kihúzva ülünk-e, és
  • kütyüeinket inkább tartsuk közelebb az arcunkhoz, de nyomkodásuk közben is húzzuk ki magunkat.

Aludj a telefonodtól távol

Sok féligazság és mítosz terjed az interneten, vállalati faliújságokon és egyéb, forrásmegjelölést nem tartalmazó helyeken arról, hogy a mobilunk milyen hatással van az agyunkra. Ahhoz, hogy biztosat tudjunk mondani a vezetéknélküli eszközök agyra gyakorolt élettani hatásáról, még sok kutatást kell elvégezni, de ami között létezik bizonyított kapcsolat, az

  • az eszközeinkből áradó, úgynevezett kék fény, és
  • az alvásminőség.

Annak ellenére, hogy alszunk, ömlik az információ a telefonunkra: érkeznek emailek, Facebook üzenetek és alkalmazásaink is figyelmeztetéseket küldenek számunkra. Emiatt telefonunk ki-kivilágosodik éjszaka. Minél több ilyen kék fény jut a szemünkbe elalvás előtt, esetleg alvás közben, annál kevésbé fogunk tudni mélyen aludni, ami végsősoron elbutuláshoz is vezethet.

Tehát akkor összefoglalóként:

  • Már ma este tedd távol a fejedtől a mobilodat alvás előtt!
  • Mozogj legalább húsz percet naponta!
  • Örülj az aprónak tűnő eredményeknek is!
  • Találj ki új dolgokat, tanulj új dolgokat!
Ülj egyenesen már mostantól!

A cikk egy, a Világgazdasági Fórum oldalán megjelent írás alapján készült.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. május 18. kedd
Erik, Alexandra
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?