4 °C Budapest
Budapest, 2025. november 15.Autók a Flórián téri felüljárók déli hídján 2025. november 15-én, miután a felüljáró a felújítás után megkapta az ideiglenes forgalomba helyezéshez szükséges hatósági engedélyt. Az északi híd forgal

Súlyos, hány napot bukik az életéből egy átlag pesti autós a dugóban: európai toplistán a magyar főváros

2025. november 25. 10:01

Budapesten tovább romlott a dugóhelyzet: egy nagy navigációs cég friss adatai szerint a belvárosban átlagosan több mint 26 és fél percbe telt 10 kilométert megtenni tavaly, ami egy perc növekedést jelent egy év alatt. A reggeli és délutáni csúcsban még lassabb a haladás, így aki naponta ingázik, 2024-ben átlagosan 110 órát vesztegelt a forgalomban. A torlódások hosszú távon is érződnek: a KSH szerint Budapesttől a községekig mindenhol jelentősen nőtt a napi közlekedési idő az elmúlt évtizedekben.

Budapest a 21. az európai dugórangsorban a Tomtom navigációs cég tavalyi évre vonatkozó adatai szerint. Az összesítésből kiderült, hogy a dugóhelyzet valamelyest romlott a magyar fővárosban az előző évhez képest, ugyanis a városközpontban átlagosan 26 perc 33 másodperc volt megtenni 10 kilométert, ami egy percnyi növekményt jelent 2023-hoz képest. 

A részletes adatok szerint a pesti belvárosban a reggeli csúcsidőszakban 10 kilométert 31,5 perc alatt lehetett megtenni átlagosan, de ennél durvább a délutáni csúcs, amikor több mint 34 percbe telt ugyanez. 

Összességében a legrosszabb nap az autózásra tavaly szeptember 17-e volt, amikoris 35 perc és 45 másodpercbe telt megtenni 10 kilométert a csúcsidőben. Akkoriban az árvíz miatt lezárták többek között a pesti rakpartokat, így nem meglepő hogy feltorlódott a forgalom.

A Budapest körüli rangsor azt mutatja, hogy a magyar fővárost több, hasonló forgalmi terhelésű város előzi meg. Közvetlenül Budapest előtt található Poznan (27 perc 4 mp), Marseille (27:14) és Milánó (27:06), ezekben a városokban valamivel gyorsabban lehet 10 kilométert megtenni, mint Budapesten (26 perc 33 mp). Ezek a települések tehát némileg jobb helyzetben vannak, de még mindig a legforgalmasabb európai nagyvárosok közé tartoznak.

Budapesttel közel azonos szinten áll Szófia (26:29), Frankfurt (26:27), Zürich (26:18) és Valencia (26:18). Ezekben a városokban alig néhány másodperces eltérés van a budapesti értékhez képest, vagyis a torlódások mértéke gyakorlatilag ugyanabban a sávban mozog. Koppenhága (26:07) szintén csak minimálisan kedvezőbb helyzetben van, így a magyar főváros az európai középmezőny felső részébe tartozik, de továbbra is jelentősen túlterhelt a kontinens más nagyvárosaihoz képest.

Mint kiderült, London vezeti Európa leginkább túlterhelt városainak listáját: itt átlagosan 33 perc 17 másodpercbe telt tavaly 10 kilométert megtenni a belvárosban, ami további 40 másodperces romlás az előző évhez képest. A második helyen Dublin áll 32 perc 45 másodperces átlaggal és kiugróan magas, 47 százalékos torlódási szinttel, míg a harmadik Barcelona lett 31 perc 13 másodperccel, ahol szintén nőtt az utazási idő.

A negyedik Bukarestben 31 perc 9 másodperc az átlagos menetidő 10 kilométeren, amit 150 elvesztegetett csúcsidős óra kísér évente – ezzel a román főváros a lista egyik legrosszabb mutatóját produkálja. Bordeaux (31:08), Brüsszel (30:22) és Róma (29:59) szintén a legforgalmasabb európai városok közé tartoznak, rendre folyamatos romlással. A top 10-be került még Athén, Bécs és a lengyel Wrocław, utóbbi az egyetlen, ahol kis mértékben javult a helyzet.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Összességében Európa legforgalmasabb városai jelenleg London, Dublin és Barcelona, amelyek mind jelentősen meghaladják a 30 perces átlagos menetidőt 10 kilométeren, és évi 100–155 órás csúcsidős veszteglést okoznak az autósoknak.

Egyre több időt vesz el az életünkből a közlekedés

Mint a KSH adataiból is kiderült, az elmúlt közel négy évtizedben jelentősen nőtt a közlekedésre fordított idő Magyarországon, különösen Budapesten és a nagyobb városokban. Míg az 1986/1987-es időszakban a fővárosban élők átlagosan 93 percet töltöttek naponta utazással, addig 2024/2025-re ez az idő 116 percre emelkedett. A növekedés mögött egyaránt állhat a városszerkezet változása, a közlekedési igények bővülése, valamint a közúti forgalom lassulása. A főváros kiemelkedő értékei jól mutatják a nagyvárosi mobilitás egyre komplexebb kihívásait.

A vármegyeszékhelyeken a növekedés mérsékeltebb, de így is markáns: a napi átlagos utazási idő 1986/1987-ben 74 perc volt, míg 2024/2025-re 98 percre nőtt. Ez arra utal, hogy a közepes méretű városokban is jelentősen emelkedett a közlekedés időigénye, valószínűleg a városi agglomerációk terjeszkedése és az ingázás erősödése miatt. A folyamatot erősítheti, hogy ezek a települések egyre inkább régiós központokká váltak, a szolgáltatások és munkahelyek koncentrációjával.

Az egyéb városok kategóriája szintén látványos növekedést mutat: a napi átlagos közlekedési idő 73 percről 98 percre emelkedett az elmúlt évtizedekben. Ez azt jelzi, hogy még a kisebb városi központokban is jelentősen hosszabb lett a közlekedők napja. A helyi infrastruktúra fejlesztése ugyan több területen történt, de úgy tűnik, a növekvő forgalom és a települések növekvő kiterjedése ellensúlyozta ezek előnyeit.

A községekben élők esetében a növekedés valamivel fokozatosabb, de így is meghatározó: a korábbi 71 perces napi közlekedési idő mára 95 percre nőtt. A vidéki ingázók helyzete különösen érzékeny az autóforgalom növekedésére és a közösségi közlekedés elérhetőségére. A településszerkezetből adódóan sok esetben távolabb találhatók a munkahelyek és a szolgáltatások, ami hosszabb utazásokat eredményez.

Címlapkép: Kocsis Zoltán, MTI/MTVA

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 10. szerda
Judit
50. hét
December 10.
Az emberi jogok napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?