10 °C Budapest
Így spórolnak autóvásárláskor az élelmes magyarok: teljesen legális, bárki élhet vele

Így spórolnak autóvásárláskor az élelmes magyarok: teljesen legális, bárki élhet vele

2023. április 28. 12:34

Az autóvásárlási szokások Európa-szerte eltérőek, mivel az egyes országokban különbözőek az emberek elvárásai és a vásárlóerő.Egy friss felmérés azt vizsgálta, milyen tényezők játszanak szerepet a használt autók vásárlásakor a kontinens országaiban, így Magyarországon is. Hazánkban a kereskedőkbe vetett feltűnően alacsony bizalom is jól mutatja, hogy a határon átnyúló ügyletek térnyerésével egyre fontosabbá vált az autók kártörténetének ellenőrzése, ami a vásárlók bizalmának növelését is segíti.

A magyar autóvásárlók közel fele (46,6 százalék) 4-6 évente cseréli járművét, ez az arány több mint tíz százalékkal magasabb a vizsgált országok (Nagy-Britannia, Lengyelország, Románia, Olaszország, Spanyolország, Franciaország, Csehország, Magyarország) átlagánál. A hazai járművezetők egynegyede (26,1 százalék) 1-3 évente, egytizede (10,3 százalék) 7-10 évente, 4,7 százaléka pedig 10 évnél is ritkábban cseréli autóját, a válaszadók 12,3 százaléka pedig friss autótulajdonos.

Magyarországon az ár a döntő

Márkától, típustól, évjárattól és állapottól függően egy használt autó ára néhány száztól több ezer euróig terjedhet. A magyar autóvásárlók számára az ár a meghatározó, a vevők 53,8 százaléka ezt tartja a legjelentősebb tényezőnek a használtautó-piacon történő vásárlásnál. A felmérés szerint a hazai autótulajdonosok jelentős hányada (43,2 százalék) maximum 3000 eurót fizet használt autóért, a vásárlók aránya ebben az árkategóriában Magyarországon magasabb, mint bárhol máshol. A vevők alig több mint egyötöde (21,3 százalék) költ 3-5 000 euró között, 16,1 százalék 5-10 000 euró között, 14,2 százalék 10-20 000 euró között, végül csupán 5,5 százalék engedheti meg magának, hogy húszezer eurónál többet költsön használt gépjárműre.

Egy adott ország gazdasági helyzete hűen tükrözi, hogy a sofőrök mennyit hajlandóak fizetni egy használt autóért. Romániában, Lengyelországban, Magyarországon és Csehországban a legtöbb vásárló 3000 euróig költ autókra, míg a nyugat-európai országokban, Olaszországban, az Egyesült Királyságban és Franciaországban gyakoribb az 5 000-15 000 eurós kiadás egy használt járműre.

Összefüggések az autó kora, ára, a kilométeróra-csalások és a káresetek között

A carVertical adatai szerint jelentős összefüggések vannak az az autó kora, ára, a kilométeróra hamisított állása és az autó sérülései között. A kilométeróra-visszatekerések egyaránt jellemzőek a legdrágább, 60 000 euró feletti (16,2 százalék), valamint a legolcsóbb, 3000 euró alatti (13 százalék) értékű autókra, de az összes többi árkategóriájú jármű tizedénél is tapasztalhatók kilométeróracsalások.

„A magyar, illetve általánosan a teljes kelet-európai használtautó piac a kilencvenes-kétezres évekhez képest jelentős tisztuláson ment keresztül, a vásárlók tájékozottabbak és tudatosabbak lettek, és a kereskedők között is jelentősen magasabb lett a szakmájukat szenvedéllyel űző, korrekt vállalkozók aránya – állítja Várkonyi Gábor, autópiaci szakértő

A kontroll, az elővigyázatosság ugyanakkor alapfeltétele a használtautó vásárlásnak, hiába örömteli a tendencia, a piac egészét nézve sajnos így is pesszimista kép sejlik fel, főleg ami a szakszerűtlen karbantartási gyakorlatot, vagy az igénytelenül javított karambolos autókat illeti. A klasszikus csalások továbbra is jelen vannak, és általánosan elmondható, hogy az olcsóbb, a piac zömét adó, tíz évnél öregebb autók esetében továbbra is súlyos műszaki hiányosságok és átverések tapasztalhatóak a tranzakciók során.

A cég adatbázisa alapján a hazai autók több mint a felének (57,2 százalék) volt már káreseménye, ezt a jármű ára nem befolyásolja jelentősen, ugyanakkor a 30-45 000 euró (63,3 százalék) és a 15-20 000 euró (62,1 százalék) értékű autók sérültek a legmagasabb arányban. Ennek oka azonban nem feltétlenül az, hogy az olcsóbb autóknál nem történt káreset, hanem hogy ezeknél jóval kevesebb a nyomon követhető kárfelvételi adat.

Bár a használtautó-vásárlásnak szinte minden korosztályú autónál van kockázata, az 1990 és 2021 között vizsgált magyarországi járművek között az 5 évesnél fiatalabbak esetében mutatható ki a legkevesebb visszatekerés, a legtöbb kilométeróracsalás pedig az 1992-1995 között gyártott autókat érinti, ezen járművek 16,8 százaléka tekert órás.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A 2000 előtt gyártott autók káreseteiről nem áll rendelkezésre elegendő információ, de az elmúlt 20 évet tekintve a 2011-2015 közötti járműveknél a legmagasabb a káresemények aránya, az autók több mint felénél történt sérülés (53,7 százalék). A kár értéke nagyban függ a jármű életkorától, azaz minél újabb az autó, annál drágább a javítás.

Használtautó választásakor a legtöbb magyar sofőr a műszaki állapotot, a biztonságot és az árat tartja elsősorban szem előtt, a szén-dioxid-kibocsátás vagy a jármű származási országa a legkevésbé fontos tényező.

A használtautó-vásárlók minden megkérdezett országban hasonló dolgokat helyeznek előtérbe. A műszaki állapot, az ár és a biztonság Csehországban, Olaszországban és Spanyolországban is a legfontosabb szempontok, ám míg a vásárlók minden országban megbízható autót szeretnének, a prioritásaik és a megfizethető árak eltérőek lehetnek

– állítja Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

A határokon átívelő tranzakciók elterjedésével még fontosabbá vált az autók kártörténeti előzményeinek ellenőrzése, amely segít növelni a vásárlók bizalmát is. A megfelelő és átlátható adatszolgáltatáshoz ugyanakkor nemzeti és nemzetközi összefogásra egyaránt szükség van, hiszen, ha egy káresemény az adott országban nem kerül be a rendszerbe, az máshol sem lesz lekérdezhető.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem