13 °C Budapest
Itt a pontos dátum: ekkortól tiltanák be a benzines és dízel autókat Magyarországon is

Itt a pontos dátum: ekkortól tiltanák be a benzines és dízel autókat Magyarországon is

2022. június 25. 13:31

Új tervvel rukkolt elő az Európai Unió öt tagállama, amelynek célja, hogy öt évvel késleltessék a belsőégésű motorral szerelt új járművek értékesítésének betiltását. A Reuters birtokába jutott egy dokumentum, amelyből kiderült, hogy a brüsszeli javaslattal ellentétben nem 2035-től, hanem 2040-től tiltanák be az új benzines és dízel autók eladását az Európai Unióban. A tagállamok szerint nyomós okuk van az eredeti céldátum módosítására, ugyanakkor a megengedőbb határidő komoly kockázatot jelenthet a hosszú távú klímacélok elérése és az európai autógyártás jövője szempontjából.

Tavaly júliusban az Európai Bizottság bemutatta a "Fit for 55" uniós klímacsomagot, amelyből az is kiderült, hogy a brüsszeli döntéshozók először jelentősen szigorítanák a járművek megengedett szén-dioxid-kibocsátását az előttünk álló évtizedben, majd be is tiltanák a benzines és dízel autók értékesítését 2035-től.

A javaslatot immár az Európai Parlament is megszavazta, így a tagállamokon a sor, hogy véleményt mondjanak a szigorításról. Az ügy erősen megosztja az egyes országokat: vannak, akik már jóval korábban a konkrét céldátum kijelölését követelték, a német kormánykoalíción belül hatalmas vitát robbantott ki a 2035-ös határidő elfogadása, a legfrissebb híradások pedig már arról szolnak, hogy a tagállamok egy kisebb csoportja teljesen új tervvel állt elő. Olaszország, Portugália, Szlovákia, Bulgária és Románia öt évvel elhalasztaná az új benzin- és dízelüzemű járművek értékesítésének betiltását.

Ez derült ki legalábbis abból a Reuters birtokába jutott dokumentumból, amelyet az uniós tagállamok között küldtek szét. Az új terv szerint az öt ország a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának 90 százalékos csökkentését szorgalmazza 2035-re, és a 100 százalékos célt, amely egyet jelentene a belsőégésű motorok száműzésével, 2040-re módosítaná. A tagállamok indoklása szerint minden országnak megfelelő és személyre szabott átmeneti időszakokat kell meghatározni az Európai Unióban.

Persze naivitás lenne azt gondolni, hogy a kezdeményezés mögött csupán az áll, hogy igazságtalannak tartják, hogy minden EU-s tagállamra „ráerőltetnék” az elektromos autózást, miközben hatalmas különbségek vannak az egyes nemzetek rendelkezésre álló töltőinfrastruktúrája és lakosaik vásárlóereje között, fejti ki a Portfolio. A 2035-ös céldátum felgyorsítaná az elektromobiltiásra történő átállást, ez pedig azoknak a nemzetek fájna a legjobban, amelyek gazdaságában fontos szerepet tölt be az autóipar. Az öt tagállam közül közéjük tartozik Szlovákia, Románia és Olaszország is, amelyek egyaránt ott vannak a legnagyobb autógyártók között Európában.

Brüsszel szerint a 2035-ös dátum azért kulcsfontosságú, mert az új autók átlagos élettartama 15 év, így egy későbbi céldátum megakadályozná, hogy az Európai Unió 2050-re karbon-semlegessé váljon. Ennek az állapotnak az elérése a tudósok szerint igazi globális mérföldkő lenne, amely érdemben hozzájárulhatna a ránk leselkedő klímakatasztrófa elkerüléséhez. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy egyes számítások és vélemények szerint a 2035-ös céldátum is túl megengedő és valójában 2030-tól kellene betiltani a belsőégésű motorral szerelt járművek értékesítését a siker érdekében.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A Reuters beszámolójában emlékeztetett arra, hogy az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) korábban hevesen ellenezte a 2035-ös céldátum bevezetését, többek között az Európai Unió nem megfelelő töltőinfrastruktúrájára, illetve annak bizonytalan bővítésére hivatkozva. Hangsúlyozni kell ugyanakkor azt is, hogy egymás után jelentetik be a vezető autógyártók, száműzik a belsőégésű motorral szerelt járműveket a kínálatukból és kizárólag elektromos autók előállítására és értékesítésére fognak koncentrálni. Közéjük tartozik a Volkswagen csoport is, amely a legnagyobb szereplője az európai autópiacnak. A német autógyártó korábbi ígérete szerint 2035-től teljesen felhagy majd a benzines és dízel autók értékesítésével és kizárólag az elektromos autók fejlesztésére, gyártására és eladására koncentrál majd Európában.

Arról nem is beszélve, hogy az utóbbi hónapokban már maguk az autógyártók lobbiztak azért, hogy a brüsszeli döntéshozók mihamarabb döntsenek az ügyben és nevesítsék a 2035-ös céldátumot. Egy széleskörű iparági koalíció, amelynek a Ford és a Volvo is tagja, konkrétan arra kérte az Európai Uniót, hogy 2035-től minden új európai személygépkocsi és kisteherautó legyen zéró emissziós, továbbá a döntéshozók határozzon meg kötelező töltőinfrastruktúra-célokat. Ezek a szereplők azzal érveltek, hogy a pontos határidőre azért van szükség, mert csak így teljesíthető az EU által 2050-re előirányzott klímacél elérése.

Az egyes tagállamok és a vezető autógyártók igyekezet nem véletlen: nem csak arról van szó ugyanis, hogy konkrét céldátum hiányában, vagy egy sokkal megengedőbb határidővel az Európai Unió végül nem jár sikerrel a hosszú távú klímacéljainak elérésében. Hanem arról is, hogy olyan hátrányba kerülhet az elektormobiltás területén Kínával és az Egyesült Államokkal szemben, amelyet végül képtelen lesz ledolgozni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 2. csütörtök
Zsigmond
18. hét
Május 2.
Jelszó világnap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem