26 °C Budapest
Lots of new cars for sale in a parking

Lehangoló látlelet a magyar fizetésekről: ennyit kell gürizni a legolcsóbb, fapados új autóért

2022. május 30. 05:52

Óriási a szakadék a magyarországi fizetések között, autókban mérve is. Mialatt a legrosszabbul fizetett dolgozóknak majdnem két évi fizetésébe kerülne a legolcsóbb itthon kapható új autó, addig egy jól kereső, pénzügyi területen dolgozónak mindez kicsit több mint fél év alatt összejönne. A szociális ellátásban dolgozóknak már egy Suzuki S-Cross is csak álom maradhat.

Gigantikus a különbség a hazai fizetések között: hogy ezt látványosan szemléltessük, a KSH nemzetgazdasági ágakra bontott kereseti adatai alapján kiszámoltuk, hogy az egyes szakmákban dolgozók hány havi bérét emésztené fel egy-egy új autó megvásárlása.

Az átlagos nettó kereset (340 058 forint) mellett az alábbi béreket vettük alapul a számításunkhoz:

  • szociális ellátás: nettó 169 091 ft
  • építőipar: nettó 258 216 ft
  • mediánkereset: nettó 266 000 ft
  • villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás: nettó 549 851 ft
  • pénzügyi, biztosítási tevékenység: nettó 600 487 ft.

A legrosszabbul, és legjobban kereső szakmák mellett belevettük a kalkulációba a mediánkeresetet is, amely az átlagbérnél jobban szemlélteti a hazai jövedelmi viszonyokat. Ez az az összeg, amelynél pontosan ugyanannyi magyar keres kevesebbet, és visz haza többet havonta.

A legjobb autóhitelek egy helyen: nézz körül a Pénzcentrum kalkulátorában!

Az autókat is különféle kategóriából válogattuk össze: a merítésben megtalálható a legolcsóbb, újonnan megvehető Mitsubishi Space Star, a magyarok aktuális kedvenc autója, az S-Cross, illetve belevettünk a számításba egy középkategóriás családi autót, és két drágább, már-már luxusmodellt is. Így az alábbi mezőny alakult ki, mindenhol a legalacsonyabb listaárral számoltunk:

  • Mitsubishi Space Star: 3 990 000 ft
  • Suzuzki S-Cross: 6 540 000 ft
  • Ford Focus: 9 210 000 ft
  • Mercedes E-osztály: 19 862 000 ft
  • BMW X7: 35 220 000 ft.

A magyarok felének már a legolcsóbb is luxus lehet

A számításban azt vettük alapul, hogy az egyes ágazatok dolgozói bérüknek 100 százalékát félre tudják tenni új autóra, hitelbe nem akarnak keveredni, csak a megtakarításaikból vásárolnának. Így pedig kiderült, hogy aki a mediánbért keresi, annak 15 hónapig kellene gürizni a legolcsóbb itthon kapható új autóért, az S-Cross pedig majdnem 25 havi melóból jönne össze. A Merci és a BMW pedig már gyakorlatilag elérhetetlen kategória, de az új Ford Focus is 34,6 havi mediánbért tenne ki.

A legrosszabbul kereső, szociális ellátásban dolgozóknak ugyanakkor már a legolcsóbb, legfapadosabb Space Star is majdnem kétévi fizetést vinne el, az S-Crossra több mint 3 évig kellene megspórolni a teljes fizetést, a BMW-re és a Mercedesre pedig nagyjából túlzás nélkül mondhatjuk, hogy egy élet munkája is kevés.

Ezzel szemben a legjobban kereső, pénzügyi, biztosítási területen dolgozóknak kb. fél évet kellene csak kuporgatnia a Space Starra, de a Suzukira sem kellene egy teljes évig félretenni. Ők az E-Mercit kevesebb mint 3 év alatt összehozzák, és a böhöm BMW-re sem kell még 5 évig sem spórolni.

Na, ezért járnak ősöreg kocsikkal a magyarok

A fenti ábrát elnézve érthetővé válik, hogy miért emelkedik drasztikusan a hazai autópark átlagéletkora. Ugyanis a KSH adatai szerint 20 év alatt nem csak a forgalomban lévő személyautók száma duplázódott meg majdhogynem, de a kétezres évek közepe óta a mára több mint 4 milliós hazai autóállomány 5 évet öregedett.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Alább látható, hogy a hazai személyautók átlagéletkora egészen 2008-ig csökkent. Ezekben az időkben még a piacon voltak a devizahitelek, és akár nulla forinttal a zsebünkben is be lehetett sétálni egy-egy kereskedésbe, és kitolni egy új kocsit - és nem mellesleg ezekben az időkben indult felfutásnak a magyarok kedvenc autója, a Suzuki is.

Azonban a válság és a szigorodó finanszírozási környezet igencsak megtette a hatását, hiszen a hazai autóállomány 2009 óta folyamatosan, megtörések nélkül öregszik, mára pedig már átlagosan elérte a 15 évet.

A folyamaton az sem segített, hogy az utóbbi időben, előbb a járvány, majd pedig a háború okozta problémákmiatt rendkívül megdrágultak az autók Magyarországon. Nemrégiben Thomka Ferenc, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja beszélt arról a Pénzcentrumnak, hogy csak az elmúlt 1 évben 15 százalékkal mentek fel az autóárak. A szakember arról beszélt, hogy elsőként a lakossági ügyfelek elbizonytalanodása jelzi, hogy közeleg a nehéz időszak:

Ha megnézzük az elmúlt 15 év hazai autóeladási számait, akkor látható, hogy a legelső bizonytalan, vagy negatív gazdasági körülmények megjelenésével elsőként a lakossági ügyfelek kezdenek eltűnni. Utánuk válthat csökkenésbe a KKV-ügyfelek száma, és ami relatív konstans marad, azok a nagyvállalati és az állami beszerzések – ha ezek is csökkenést mutatnának, akkor már tényleg nagy baj lenne a gazdaságban. Az ilyen eseményeknél az egész lízingtorta csökken, és ezen belül legnagyobb arányban a lakossági szelet

- vázolta Thomka Ferenc. És az autópark fiatalodásához az sem járul hozzá vélhetően, hogy a finanszírozási termékek kamatai egyre csak emelkednek. Ennek kapcsána a szakember elmondta, az elmúlt 4-5 évben egy viszonylag nyugodt kamatkörnyezetben az ügyfelek „vizuálisan” is megszokták, hogy 4-6 százalékos THM-ekkel tudnak autófinanszírozást igénybe venni. Január óta viszont elszállt a kamatkörnyezet, most már 10 százalék fölé is mentek a THM-ek, ami pszichológiailag elég negatívan hat az ügyfelekre is.

Már most érezzük, hogy megtorpan a hitelfelvételi kedv. Várakozásaink szerint ez a két tényező az év végére már elég negatívan fogja érinteni a szakmát: nincs eszköz, és az eddigieknél jóval magasabb a kamatkörnyezet, ami nem látszik konszolidálódni

- fejtette ki Thomka Ferenc, utalva az autókereskedők ellátási nehézségeire is, hiszen most több márkánál is csak 10-18 hónapra vállalják egy-egy megrendelt kocsi leszállítását.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ez lenne a megoldás a magyarok borzasztó egészségi állapotára? Kevesen ismerik ezt a trükköt

A kutatók szerint az egyik ok, amiért az adakozás javíthatja a fizikai egészséget az az, hogy segít csökkenteni a stresszt és a feszültséget.

Így győzheted le a tomboló inflációt: rengeteg magyar keresi szét magát ezzel a módszerrel

Egy vállalat sikeressége mérettől függetlenül több dolgon múlhat, azonban a sikeres marketing igazán erőssé teheti azt, válság esetén is.

Ez lenne a siker kulcsa? Sok magyar még mindig alábecsüli ezt az eszközt

Ezt mindenképp tudnod kell, mielőtt belevágsz egy start-up finanszírozásába, kezdő vállalkozóként.

Csendes gyilkos pusztítja tömegével a magyarokat: sok apróságon múlhat, megúszod-e

A magyar felnőttek mintegy 60 százaléka fél attól, hogy élete során rosszindulatú daganatot diagnosztizálnak nála.

NAPTÁR
Tovább
2022. augusztus 9. kedd
Emőd
32. hét
Augusztus 9.
Az állatkertek napja
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?