14 °C Budapest
Drágulásra, hosszú várakozásra számíthatnak a magyar autósok: csúnya hónap jön

Drágulásra, hosszú várakozásra számíthatnak a magyar autósok: csúnya hónap jön

2022. április 2. 07:03

Talán még elhamarkodott döntés volt átrakatni a nyári kerekeket, hiszen a hétvégén visszatérnek a mínuszok. A Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint érdemes megvárni, ameddig a reggeli és az esti órákban sem megy fagypont alá a hőmérséklet. Mint kifejtették, a legtöbb autós megvárja a március végét a cserével, úgyhogy érdemes jóelőre időpontot foglalni a megszokott műhelyünkbe. Közölték azt is, hogy 2022-ben is emelkedtek a szervizek árai, és maguk a gumiabroncsok is megdrágultak.

Elhamarkodott döntést hozott, aki már az első melegebb napokon feltette a nyári gumiabroncsokat az autójára, hiszen a hétvégén elég cudar idő lesz, még a havazás sem kizárt egyes helyeken. Az előrejelzések szerint vasárnapra a míuszok is megékeznek, ami különösen veszélyessé teszi a nyárigumikkal a közlekedést, így érdemes nagyon óvatosan vezetnie annak, aki már elrohant a gumishoz.

Hasonlóan vélekedik a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) is, akik a Pénzcentrum megkeresésére kiemelték, hogy mivel a legtöbben munkába járásra is használják az autóikat, ezért fontos a reggeli aszfalt, illetve levegő hőmérséklete.

Amíg ezek fagypont közelében vannak, nem érdemes – vagy fogalmazzunk erősebben: kifejezetten ellenjavalt – a nyári abroncsok felszerelése. A sokéves tapasztalat alapján március második felében, április elején már kockázat nélkül fel lehet tetetni a nyári szettet

- húzta alá a szövetség. Az időpontválasztás azért is különösen fontos, mert túl sokáig azonban sem érdemes húzni: a téli körülményekre optimalizált gumiabroncsok számára a nyári hőmérsékleti viszonyok már túl magasak. A puhább gumikeverék tovább lágyul, ami növeli a fék-utat, rontja a kanyarstabilitást, tehát fokozza a balesetveszélyt.

A nem az évszaknak megfelelő abroncsok használatával nem csak épségünket veszélyeztetjük, de a pénztárcánknak sem kedvezünk, hiszen abroncsaink élettartamát is lerövidítjük, ezzel nagyobb kiadást generálva, mint, amit egy-egy téli és nyári gumigarnitúra beszerzése jelente.

Ám ezen szabály alól is van kivétel: a koronavírus okozta kényszerű leállás idején, ha nem, vagy ha csak havi néhány tíz kilométer erejéig használjuk az autónkat, fent hagyhatjuk a téli szettet

- tette hozzá a szövetség. Mint elmondták, az utóbbi években a végfelhasználók jellemzően megvárják március 15-ét - illetve időjárástól függően a hó végét - a szezonális abroncs cserék megkezdésével, és ez idén sincs másként.

Nagyon örömteli, hogy a folyamatosan növekvő vásárlói tudatosságnak köszönhetően egyre többen bízzák minősített szakszervizekre az online megvásárolt abroncsok felszerelését, illetve a szezonon kívüli gumik bértárolását. A hosszabb helybeni várakozások, csoportosulások elkerülése végett javasolt mindenkinek akár már most időpontot foglalni a megszokott gumiszervizbe, ugyanis a szezonális időszakban nem ritka, hogy a megbízható munkát végző szervizek csak hetekkel későbbre tudnak időpontot adni

- hívták fel a figyelmet. És ahogy megszokhattuk az utóbbi időben, idén is valamelyest drágább lesz a gumiszerelés:

Az elmúlt pár szezon során folyamatosan emelkedtek az árak, és ez a tendencia jó eséllyel folytatódik idén is. Régiónként eltérő mértékben, van ahol párszáz forintokkal, van ahol ennél magasabb összeggel is emelkedtek. Általánosságban elmondható, hogy évente 2-3 hullámban, alkalmanként nagyjából 3-5 százalékos áremelkedés tapasztalható. A szervizek költségei is folyamatosan nőnek, illetve általánosságban minden szolgáltatás és termék is drágul, ez is befolyásolja a munkadíjak

- közölte kérdésünkre a szövetség. Mint a HTA kifejtette, a nagy hazai gumiabroncs kereskedők jelentős kiskereskedelmi forgalommal is rendelkeznek, ők 10-15 százalék közötti áremelést jeleztek: a 10 százalékos érték a lakossági, a skála másik vége pedig a flotta ügyfelek felé történő szolgáltatási árak emelését jelenti.

A flották esetében azért indokolható a 15 százalékos emelés, mert ott a szolgáltatási bázis árak jóval alacsonyabbak, mint a magánszemélyek esetében. Fontos megjegyezni, hogy még januárban bejelentették az áremelést, tehát nem a háború miatt alkalmaztak, illetve alkalmaznak áremelést. A jó hír viszont az, hogy 2022-ben nem terveznek a további áremelést

- írta a szövetség, hozzátéve, hogy szolgáltatások alatt a elsősorban a szerelési-, centrírozási- és gumihotel  szolgáltatásokat kell érteni. A HTA tagcégek kereskedelmi partnerei is 10-15 százalék közötti áremelést jeleztek 2022-ben a gumiabroncsokhoz kapcsolódó szolgáltatási tevékenységeikre a 2021-es árakhoz képest. A munkadíjak mellett arra is rákérdezünk, hogy magukkal a kerekekkel mi a helyzet, hiszen az új abroncsok jelentik a legnagyobb tételt.

Abroncsárak a térén hasonló az áremelkedés, jellemzően 10-15 százalékról szólnak a bejelentések, illetve a visszajelzések, de természetesen szórással: azt látjuk, hogy nem történt drámai változás – pl. az egy évi állapotokhoz képest, vagyis a mindenki megtalálja a pénztárcájának, vezetési szokásainak és elvárásainak leginkább megfelelő abroncsot

- fogalmazott a szövetség.

Erre figyelj, mielőtt felrakatod a nyári kerekeket

Az sem mindegy, hogy az ősz óta tárolt nyári kerekeink milyen állapotban vannak. A HTA szerint különösen figyelni kell felszerelés előtt a kopást és a sérüléseket.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A lelkiismeretes gumis már a leszereléskor jelzi, hogy a következő szezonban a lecserélt szettet nem lenne szerencsés visszatenni. Ilyenkor kapunk egy fél évet, hogy pénzt gyűjtsünk az új garnitúrára, utánanézzünk a vezetési szokásainknak, illetve az autónk típusának legmegfelelőbb típusnak, teszteket bogarászunk

- fogalmaztak. A felületi sérüléseket, az abroncs oldalfalának kidudorodásait mi is szemrevételezhetjük, viszont a szálszakadás és a hasonló sérülések nem látványosak, de balesetveszélyes helyzetet idézhetnek elő, kétség esetén kérdezzük meg a szerelőnket.

Egy alapos szemrevételezés egyébként sem árt: az erősen féloldalas kopás pl. a futómű rendellenességére, helytelen beállítására is utalhat. A nyári abroncs mintázatának legalább 3 mm mélynek kell lennie, de ne várjuk meg az utolsó millimétert.

- hívták fel a figyelmet.

Így nem érdemes spórolni

Sokan nem akarnak a tavaszi abroncsváltáskor négy új abroncsot venni, hanem – mondván, hogy elegendő a hajtott tengelyre nyári mintázatút felszereltetni – hátul érintetlenül hagyják a téli abroncsokat, de ezt a szakszövetség senkinek sem ajánlja.

Így pedig amit talán megspórolunk az elhalasztott abroncscserén, annak többszörösét fizethetjük ki, akár már egy kisebb koccanás esetén karosszériajavításra. Ha a téli abroncsokkal szerelt autónkkal defektet kapunk, és a cserét nyári mintázatú abronccsal oldjuk meg, drasztikus mértékben romlik az autó irányíthatósága.

Nincs az a menetstabilizáló elektronika, amely képes lenne fékezéskor megfogni az így felszerelt autót: akár már egy enyhe ívű kanyarban is letér az ívről, a kocsi hátulja kicsúszik, és kiszámítha-tatlan módon alul- vagy felülkormányozottá válik. És természetesen ugyanez a helyzet, ha a nyári szett kieső darabját télivel pótoljuk. A téli és nyári abroncsok anyaga és mintázata nem véletlenül különböző: ezeket egymástól nagyban eltérő körülményekre tervezték

- húzták alá hozzátéve, hogy ezért az az ideális állapot, amikor az autóra felszerelt gumiabroncsok kora, mérete, mintázata és egyéb jellemzői azonosak, ideértve a pótkereket is.

Kinek éri meg négyévszakost venni?

A spórolás egy másik népszerű formája a négyévszakos gumiabroncs, ám a szövetség szerint ez sem teljesen tökéletes alternatíva a szezononkénti kerékcserének.

A négyévszakos abroncs kompromisszumos megoldás, elsősorban azoknak jelenthet alternatívát, akik csak rövidebb távon, jellemzően városban és olyan utakon használják autójukat, ahol eltakarítják a havat. Ezen típusú abroncsok futófelülete nem elsődlegesen nyári és nem is kifejezetten a téli útviszonyoknak megfelelően kerül kialakításra

- magyarázták. Sőt, szerintük a négyévszakos gumiabroncs használata nem feltétlenül csökkenti a nyári, valamint a téli garnitúra megvásárlásával járó anyagi terheket, hiszen egész évben kopik.

Azt feltételezve, hogy két garnitúrát nagyjából négy év alatt használ el egy au-tós, egy négy évszakos gumiabroncs esetében ugyanennyi idő alatt ugyancsak két garnitúrára van szükség. Bár a nyári, valamint a téli gumiabroncsot szezononként át kell cserélni, a négy évszakos abronccsal is célszerű lenne legalább félévente felke-resni a szervizt centrírozás céljából. Hátránya, hogy megvannak a maga határai, emiatt nagyobb fokú igénybevételnél nem képes olyan teljesítmény nyújtani – egyik évszakban sem –, mint egy téli vagy egy nyári gumiabroncs

- hangsúlyozta a HTA, majd kiemelték, hogy a gumiabroncs gyártók is csak úgy tudnak megfelelni az elvárásoknak a lehető legnagyobb mértékig, ha a hideg és meleg külső hőmérsékletre külön gumiabroncsokat fejleszthetnek.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm