Nem rövid a lista.
Rengeteg a baleset az utakon: ezekben a kocsikban súlyosan megsérülhetsz
Hiába áll forgalomba éves szinten több mint 100 ezer új autó, a hazai gépjárműpark folyamatosan öregszik. A KSH szerint 2020-ban a magyar autók átlagéletkora 14,7 év volt, de a legnépszerűbb márkáknál ez a szám még ennél is magasabb. Minél idősebb az autónk, annál jobban öregszenek az anyagok, így pedig nem véd meg mindket a súlyosabb sérülésekkel szemben, ha balesetet szenvedünk.
Számos közlekedési baleset történt Magyarországon tavaly: a KSH statisztikái szerint összesen 13 778 baleset történt a hazai utakon 2020-ban. Ebből 4105 volt súlyos kimenetelű, 423 esetben pedig halállal végződött a baleset.
Ez különösen annak fényében aggasztó, hogy hiába áll forgalomba számos új autó, a magyarok javarészt öreg kocsikat hajtanak: a KSH statisztikái szerint a 2020-ban itthon forgalomban lévő, több mint 3,9 millió gépjármű átlagos életkora 14,7 év volt. Az alábbi csárton látható azegyes márkák autóinak átlagéletkora. Aggasztó, hogy csak a Dacia, a Hyundai és a Kia tudott 10 éves átlag alá kerülni, az összes többi, még gyártásban lévő típus esetében már 12 év fölött van az átlagéletkor.
Alább pedig azt szedtük grafikonba, hogy melyik gyártónak hány autója fut jelenleg az utakon. Aggasztó, hogy a legnépszerűbb típusok is igencsak öregek: az első helyezett Opelnél például kereken 16 év az átlagéletkor, de második legtöbb autót magáénak tudó Suzuki sincs sokkal jobb helyzetben (15,3 év), ahogy a Volkswagenek sem túl fiatalok már, átlagosan 16,2 évesek.
És sajnos minél öregebb verdát hajtasz, annál valószínűtlenebb, hogy ép bőrrel úszol meg egy balesetet. Nem azért, mert régen nem voltak annyira biztonságosak az autók, hanem a kor előrehaladtával a korrózió egyszerűen meggyengíti azokat a részeket, amelyek hivatottak elvezetni egy esetleges ütközés energiáját. Például az alábbi törésteszten öregebb autókat ütköztettek újabbakkal, szimulálva egy átlagos közúti balesetet. Rögtön az első ütközés megmutatja, mennyire védtelenek vagyunk egy korszerűtlen kocsiban:
A régebbi (piros) Nissan vezetőjének gyakorlatilag semmi esélye nem volt túlélni a frontális karambolt: nem csak a kormányt kapta az arcába, a testét a műszerfal zúzta porrá, gyakorlatilag rágyűrődött az autó bal eleje. Ezzel szemben az újabb (2016-os) Nissanban ülő tesztbábut szépen megfogták a légzsákok, és a műszerfal is a helyén maradt. Valószínűleg neki is megsérült a feje, de nagyobb eséllyel élte túl a balesetet, mint a piros kocsi vezetője. Hasonló eredménnyel zárult a másik teszt is, amikor két hasonló típusú autót csaptak össze: a fiatal Ford jobban megvédte utasát, mint a régi Fiesta. De alább megnézhetjük, hogy teljesít a mostani törésteszten a 2004 és 2008 között gyártott VW Golf:
Mégegyszer: ez nem csak azért van, mert az évek során fejlődött a technika, hanem mert egyszerűen elöregszenek az anyagok a régi autókban, nem bírják annyira az erőhatásokat.
A biztonság az első
A fentieket figyelembe véve tehát egyértelmű, hogy egy újabb, és így modernebb biztonsági berendezésekkel ellátott autóban jóval nagyobb biztonságban vagyunk. És most nem olyan dolgokra gondolunk, mint a biztonsági öv, aminek használata 2006 óta kötelező az EU-ban, vagy az ABS (2004 óta kötelező), hanem például az
TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!
A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)
- elektronikus menetstabilizátor;
- a vészfék-asszisztens;
- a guminyomás-figyelmeztető rendszer;
- vagy az integrált mobilkommunikáció, amivel egyes modelleknél majd automatikusan tárcsázódik a vészhívó, ha balesetet szenvedünk;
- de ott van még a sávelhagyást figyelő rendszer;
- tempomat követőradarral;
- holttérfigyelő is bekerülhet már a modernebb autókba.
És akkor még nem beszéltünk a megannyi újabb fejlesztésről, mint a fáradtság-figyelő rendszer, táblafigyelő, dugófigyelő vagy a sávelhagyás-jelző, hogy csak néhány példát említsünk.
Annyi biztos, hogy minden autósnak kötelessége törekedni saját maga és utastársai érdekében arra, hogy a legnagyobb biztonságban közlekedjen, éppen ezért nem érdemes sokat morfondírozni azon, hogy lecseréljük-e az autót, ha már nem találjuk azt elég biztonságosnak.
Jó, de miből?
Biztonság szempontjából elmondható, hogy minél fiatalbbra cseréljük le az autónkat, annál jobb, de egy gyors keresés után kiderült, hogy 3 millió forintból már bőven tudunk válogatni az 5 évnél fiatalabb gépjárművek között is. És nem csak kisautókat találunk már ennyiért a kínálatban. Persze, nem mindenki teheti meg, hogy kizárólag önerőből kifizessen ennyi pénzt.
De nem is kell, hiszen számos megoldást kínálnak a hazai bankok. Az egyik ilyen az autóhitel, amelynek egyik előnye a lízinggel szemben, hogy nem kell önerőt letenni az asztalra. Tegyük fel, hogy valakinek van párszázezer forintnyi spórolt pénze, és a régi autóját is értékesíti, így egymillió forintot össze tud szedni. A Pénzcentrum kalkulátorában megnéztük, hogy milyen feltételekkel adnak most a bankok 2 millió forint kölcsönt 5 éves futamidőre (így nem lesz túl idős az autó, mire kifizeted).
Az összeget a Sberbank 7,77 százalékos THM-re adják kölcsön, a havi törlesztőrészlet pedig 40 245 forint. A Budapest Banknál havonta 40 263 forintot kellene törleszteni, a THM pedig 7,88 százalékos. Nem sokkal marad el ezektől a CIB Bank ajánlata sem, ahol 8,17 százalékos THM mellett 40 436 forintos törlesztővel számolhatunk. Érdemes még megnézni a Raiffeisen Bank és az MKB Bank ajánlatait is!

Mindenki keresi ezeket a benzin-trükköző eszközöket: így győznék le a magyarok az árstop kivezetését
Augusztus eleje óta csak magánszemélyek vehetnek kedvezményes árú üzemanyagot, az élelmes magyarok meg is találták a megoldást.

A mostani gazdasági helyzetbe szinte bármit megtennénk, hogy spóroljunk, azonban sokan tapasztalhatják azt, hogy hiába igyekeznek, még így is elfolyik a pénz a bankszámlájukról.
Közösségi finanszírozással adnák ki újra a 2012-es év gyerekkönyvét, a Dobozvárost.
A vállalkozásunk sikere rengeteg dolgon múlhat, nem elég az ötlet, bizony kemény munkát kell fektetni a sikerbe.
Tíz év után ismét megjelenhet Lakatos István Év Gyerekkönyve-díjas meseregénye, a Dobozváros!
-
Több mint 30 ezer tonna élelmiszert mentettek meg a kidobástól
Öt év alatt az élelmiszer-felesleg közel felét hasznosította a Tesco.
-
Fellendült a tőkebevonás a cégeknél
Túlélés, beruházás, felvásárlás – a Hiventures tőkével támogatja.
- Tömeges karambol az M7-esen, nagy gondban a Balaton felől autózók
- Előrelépés a hosszú Covid kutatásában
- Drágább lehet a kollégiumi szobaár az önköltséges tanulóknak
- Sok halottja van egy templomban pusztító tűznek
- Jobbik: adja vissza parlamenti mandátumát Jakab Péter!
- A Manchester United megsemmisül Gary Neville szerint szerint
Portfolio Future of Finance 2022
Energy Investment Forum 2022 - A MEKH szakmai támogatásával
Private Health Forum 2022


