Fedélzeti kamerát raknál az autóba? Vigyázz, gigabírság lehet a vége!

Fedélzeti kamerát raknál az autóba? Vigyázz, gigabírság lehet a vége!

2016. október 23. 07:05

Egyre népszerűbbek itthon is a forgalomfigyelő autós kamerák, de a jogi szabályozás nem egyértelmű. Ha egy közlekedési baleset után nem nyilvánvaló, hogy ki volt a hibás, a bíróságon jó eséllyel felhasználhatod a felvételt, de ez nem jelenti azt, hogy nem büntet meg az adatvédelmi hatóság. Annak jártunk utána, hogy érdemes-e, orosz példára, forgalmat figyelő fedélzeti kamerát szereltetni az autónkba.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Magyarországon 2015-ben több mint 16 ezer közlekedési balesetet regisztráltak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint. Szerencsére az esetek nagy részében sem halál, sem súlyos sérülés nem következett be a balesetből eredően, de akadnak bőven tragédiák is.

Ugyanakkor, a balesetek természetéből adódóan, anyagi kár szinte minden esetben keletkezik. Ha a balesetnek voltak szemtanúi, akkor egyszerűbb persze megállapítani, hogy ki volt a hibás, de ha senki nem látta azt, hasznos lehet egy fedélzeti kamera képe.

Ennek megfelelően tele is van az internet olyan közlekedési baleseteket bemutató videókkal, melyeket gépkocsikba szerelt, forgalomfigyelő kamerák rögzítettek. Szinte a világ minden tájáról lehet ilyen felvételeket találni, de Oroszországból elképesztő mennyiséget töltenek fel.

Gatya nélkül beszállhatsz a kocsidba, de fedélzeti kamera nélkül soha

- nyilatkozta Alekszej Gozorov, orosz aktivista a Szabad Európa Rádiónak.

Az interjúban több példát hoz arra, hogy egy ilyen kamera milyen sokszor visszahozta már az árát, amikor igazságtalan közlekedési bírságok eltörlésére, vagy baleset esetén saját igazának bizonyítására használta a képeket.

Mire kell figyelni és mennyibe kerül?

Az egyik népszerű ár-összehasonlító oldal adatai szerint lehet autós, vagy más néven fedélzeti kamerát vásárolni 5 és 90 ezer forintért is. Ennek megfelelően megkerestük a Media Marktot, hogy segítsenek: mi alapján érdemes választani, ha fedélzeti kamerát vásárolnánk.

Elárulták, hogy ezres nagyságrendben értékesítettek ilyen kamerákat 2014-ben, és óriási, 60 százalékos bővülést tapasztaltak tavaly az értékesítési volumenben.

Megírták nekünk, hogy ma már az számít jó kamerának, amely "Full HD", vagyis 1920x1080-as felbontással rendelkezik. Az ilyen képi részletesség, az áruház szerint, elengedhetetlen egy autós kameránál, hiszen egy adott forgalmi helyzetben a fontosabb információk csak így azonosíthatók egyértelműen a felvételeken. 

A képi részletesség mellett felhívták a figyelmünket arra, hogy fontos szempont a termék kiválasztásánál a kamera látószöge is. Az olcsóbb kategória esetében gyakori a 90-120 fokos látószög, a nűluk érdeklődőknek viszont azt szokták javasolni, hogy inkább egy 140-170 fokos látószögű fedélzeti kamerát válasszanak, mivel ezek segítségével jóval több információt szerezhetnek egy esetleges baleset körülményeiről. 

A legnagyobb hazai elektronikai áruház szerint a képernyő méretére vonatkozóan fontos mérlegelni, hogy milyen járműbe szeretnénk beépíteni a kamerát. Egy nagyobb, érintőképernyős termék könnyebb kezelhetőséget biztosít, azonban a nagyobb készülékház nagyobb részt is takar ki a szélvédő felületéből, ezért ezt inkább buszokhoz és kamionokhoz szokták ajánlani.

A felsőbb kategóriákban már nem csak a szenzorok érzékenysége - hirtelen fényviszony változás vagy éjszakai vezetés közben jobb képminőséget biztosítanak - és a méret változhat, extra tulajdonságokkal, szolgáltatásokkal is találkozhatnak a vásárlók. Ilyen például a beépített GPS vevő, amivel az autó pontos helye és sebessége is rögzítésre kerül a felvételen. Fontos azonban megemlíteni, hogy útvonaltervezésre és navigációra nem alkalmasak a fedélzeti kamerák.

A GPS mellett megjelentek az olyan kiegészítő funkciók, mint például a kép stabilizátor, a baleseti ütközés irányának kijelzése, vagy akár a sávelhagyás figyelmeztetés. Vannak eszközök, amelyek két kamerajelet is képesek párhuzamosan kezelni, így akár az autó előtti és mögötti tér történései is rögzíthetők. A kamerák mozgásérzékelői képesek a látóterében történő változásokra reagálva bekapcsolni és rögzíteni az eseményeket, akkor is, ha nem tartózkodunk a gépjármű közelében.

Fontos megjegyezni, hogy bár a készülékek rendelkeznek beépített akkumulátorral, ezek általában 10-20 perces üzemidőt biztosítanak, tehát a folyamatos felvétel során a kamerák a gépjármű elektromos rendszerére támaszkodnak.

Ez teljesen legális itthon?

A Pénzcentrum kérdésére több érintett is vegyes képet rajzolt az autóba szerelhető fedélzeti kamerák hazai használatáról.

... egyetlen jogszabály sem tartalmaz kifejezetten a fedélzeti kamerák használatára vonatkozóan tiltást

-írta a Pénzcentrumnak Gyulainé Dr Tóth Zsuzsa, a Magyar Autóklub jogi irodavezetője.

Arra azonban az irodavezető asszony válaszában felhívta a figyelmet, hogy dedikált jogszabály hiányában több rendelkezést is be kell tartania annak, aki ilyen kamerát használ.

A Polgári törvénykönyvet (Ptk) illetve az Információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényt (Info törvény) hozza fel példaként.

A Ptk előírja, hogy kép és hangfelvétel készítéséhez az érintett hozzájárulása szükséges, ám tömegfelvétel esetén kivételt tesz a jogszabály. Az Info törvény pedig arról rendelkezik, hogy személyes adat (ilyen a képmásunk és a rendszámunk is) szintén csak akkor kezelhető vagy használható fel, ha ahhoz az érintett hozzájárult.

A fentieknek megfelelően tilos a felvételeket feltenni a netre illetve a biztostónak való átadása is sérthet személyiségi jogokat, amennyiben ahhoz nem járult hozzá minden érintett, legalább is a Magyar Autóklub jogi irodavezetője szerint. Hozzátette viszont:

Bírósági eljárás vonatkozásában más a helyzet, ugyanis bizonyos esetekben - közérdekre hivatkozással - a felvétel felhasználása akár az érintett személy hozzájárulása nélkül is lehetséges.

Ez összecseng egyébként a Nemzeti Adatvédelmi Hatóság (NAIH) 2014-es ajánlásában foglaltakkal. 

Ebben arról ír a hatóság elnöke, Péterfalvi Attila, hogy az ő tapasztalataik szerint a személyiségi jogok megsértésével készült képfelvételeket a bíróság több esetben is elfogadta már bizonyítékként mind polgári, mind büntető ügyekben.

A Pénzcentrum megkérdezett több, a gépjárművek felelősségbiztosítási piacán nagy szereplőnek számító biztosítót is arról, hogy elfogadnak-e ilyen típusú felvételeket kárügyintézéskor. Cikkünk megjelenéséig csak az Allianz Hungária válaszolt megkeresésünkre.

Biztosítási ügyekben is jelenthet előnyt a kamera által rögzített felvétel, azonban minden esetben külön mérlegelés alá esik a felvételek elfogadásának kérdése. Vitatott ügy esetén, ha a felvétel egyértelműen alátámasztja az egyik vitás fél állítását, akkor figyelembe tudjuk venni a felvételt

- írta a Pénzcentrum megkeresésére Szőke Tamás, az Allianz igazgatója, de hozzátette, hogy érdemes körültekintően kezelni a felvételeket, mivel könnyű megsérteni a személyiségi jogokat, külföldön pedig büntetéssel is járhat a kamera használata.

Mielőtt bekapcsolt kamerával átlépnéd a határt

A külföldi utakkal kapcsolatban a Pénzcentrum a Magyar Autóklubhoz fordult, ahol kérdésünkre közölték, hogy

... az európai országok egy részében nincs szabályozva a fedélzeti kamera beszerelése, használata, ilyen például Horvátország, Szerbia, Olaszország. Ezekben az országokban   törvény nem tiltja, hogy beszereljék a kocsiba és felvételeket készítsenek. Ekkor is figyelembe kell venni azonban a személyes adatok védelmét, a személyiségi jogokat és általánosságban az adatvédelmi törvényt.

Számos európai országban azonban a szabályozás adatvédelmi szempontok miatt nem engedi meg fedélzeti kamera használatát. Ilyen például Svájc, Svédország és Portugália is, a Magyar Autóklub információi alapján.

A Pénzcentrumnak küldött válaszukban Ausztriával külön is foglalkoznak. Azt írják, hogy amennyiben egy magánszemély olyan felvételt hoz nyilvánosságra, melyen felismerhető egy másik jármű rendszáma, vagy beazonosíthatóvá válnak személyek, akkor bizony büntethetővé válik, mivel nem kérte a képeken felismerhető személyek vagy járműtulajdonosok beleegyezését.

Ausztriában, így baleset esetén sem adhat át magánszemély fedélzeti kamerával készített felvételeket a rendőrségnek, mert közúton csak maga a rendőrség jogosult - szigorú feltételek mellett -, digitális felvételeket, videót készíteni - tette hozzá a Magyar Autóklub jogi irodavezetője.

Természetesen a Pénzcentrum senkit nem sarkall arra, hogy vétsen bármely ország törvényei ellen, de az osztrák szabályozásnak információink szerint vannak kiskapui. Ha egy rendőr kérdőre von egy autóst, hogy miért rögzíti a forgalmat kamerával, és a sofőr azt mondja, hogy nem a forgalmat, hanem a természetet fotózza, ráadásul eszében sincs nyilvánosságra hozni a felvételt, akkor nem szereltetik le a kamerát. 

A fedélzeti kamerák oroszországi népszerűségét egyébként az is jól példázza, hogy egy 2013-as meteorit elégéséről is több olyan felvétel került fel a netre, amelyet autós kamerák rögzítettek Ezek közül az egyikkel zárjuk most ezt a cikket.

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 27. szombat
Virgil
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. november 27. 19:18