29 °C Budapest

Sokkoló minőségű zöldségeket is rásóznak a vásárlókra: így trükköznek a boltok

2021. március 8. 11:10

Nagyon úgy tűnik, hogy sok magyar kifejezetten előnyben részesíti a magyar termesztésű zöldségeket, gyümölcsöket, de még ha nem is kap hazait, azért a legszívesebben még mindig legalább az EU-ból származó élelmiszereket vásárol jó szívvel. Ezzel szemben egészen elenyésző azok aránya, akiket csak az ár érdekel zöldség, gyümölcs vásárláskor. Megdöbbentő továbbá az is, hogy mennyire sok vásárló jutott hozzá az elmúlt 2 hónapban íztelen, illattalan zöldséghez, gyümölcshöz. Sokak esetében sajnálatosan ez igen gyakori, míg mások csak egy-két termék esetében tapasztalják.

Korábban a Pénzcentrumon beszámoltunk arról, hogy bár a hatályos jogszabályok szerint a boltoknak kötelező feltüntetni az egye zöldségek és gyümölcsök csomagolásán azt, hogy honnan is származnak. Ez internetes rendelés esetén mégsem egyértelmű, bár igaz,

termékek online vásárlása során ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a fizikai vásárlás esetén.

A gyakorlatban azonban mégis azt találtuk, hogy rengeteg zöldség és gyümölcs esetében a boltok online felületén adott esetben az összes potenciális származási országot feltüntetik az áruházak, így a vásárlás pillanatában, azaz az internetes rendelés során arra nincs lehetősége a vásárlónak, hogy eldöntse ő magyar, kínai vagy esetleg osztrák fokhagymát szeretne. Azt hogy éppen milyet kap, a bolt dönti el, és a vásárló már csak a csomag átvételekor fogja látni a pontos, feltüntetett származási országot. A Nébih ezt az eljárást a következőképpen magyarázta a Pénzcentrum számára,

a gond az, hogy a magyarországi online áruházak tulajdonképpen nem klasszikus online áruházak, hanem az eladótérből készítik össze a csomagokat. A gyorsan forgó árualap miatt nem tudják az online felületen követni a származási országot, ami a boltban rendelkezésre áll. Ezért fordul elő, hogy a honlapokon többféle származást tüntetnek fel.

A hatóság azt is elmondta lapunknak, hogy ha ők köteleznék a vállalatokat arra, hogy az online felületen is az aktuális tétel származását megjelöljék, annak az lenne az eredménye, hogy az áruházak nem tudnának kiszállítani friss zöldséget-gyümölcsöt. Vélekedésük szerint, ha változtatást eszközölnének, akkor azt maximum annyit lehetne tenni, hogy a szállítást esetleg előrecsomagolt módon tennék a boltok, ez esetben viszont számolni kell annak minden egyéb környezeti hatásával. Ez pedig nem opció.

Számít a zöldség, gyümölcs származása?

A felmerülő anomália miatt kíváncsiak voltunk arra, hogy olvasóinknak egyáltalán mennyire számít az, hogy az általuk vásárolt gyümölcs vagy zöldség honnan származik, figyelik-e ezt egyáltalán.

Ahogy a statisztikákból látszik, szavazó olvasóink 75 százalékának egyértelműen számít, hogy magyar-e egy adott zöldség vagy gyümölcs. 10-ből tehát majdnem 8 ember úgy véli, ha teheti csak magyar terméket vásárol vagy maximum olyat, ami az EU-ból érkezik.

5 százaléka a szavazóknak ezzel szemben annyira már nem érzékeny a zöldségek, gyümölcsök magyarságára, az viszont fontos neki, hogyha teheti csak az EU-ból érkező élelmiszerre voksoljon.

A szavazók maradék 10 százaléka, azaz 10-ből csupán egyetlen ember vélekedett úgy, hogy őt egyáltalán nem érdekli, honnan jön a zöldség vagy gyümölcs, az egyetlen, ami számít neki, hogy olcsó legyen. A szavazásnál természetesen a trópusi vagy egyéb, különleges zöldségekre, gyümölcsökre nem vonatkoztattuk a kérdést.

Ízetlen a zöldség, ízetlen a gyümölcs

A származási hely fontossága mellett arra is kíváncsiak voltunk, hogy a szavazók, a szavazásukat megelőző két hónapban tapasztalták-e, hogy egy általuk vásárolt zöldség vagy gyümölcs íztelen, illattalan volt-e.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el,  havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A statisztikánkból látszik, hogy 10-ből majd 7 (67%) szavazó az elmúlt időben gyakran tapasztalta, hogy ízetlen vagy szagtalan a termék, amit vásárolt. Igaz, nekik csak a felük, azaz a szavazók 33 százaléka vélekedett úgy, hogy mindenféle termék esetében tapasztalja ezt. A maradék 34 százalék viszont csak néhány termék kapcsán, de azok esetében sajnos gyakran van rossz élménye.

A szavazók 20 százaléka válaszolt úgy, hogy bár tapasztalt ízetlenséget, illattalanságot az elmúlt 2 hónapban, de azt csak ritkán 1-2 termék esetében. A szavazók majd 12 százaléka ezzel szemben azt mondja, náluk nem jellemző, hogy belefutnának ilyen zöldségekbe, gyümölcsökbe. Viszont két százaléknyian voltak olyan voksolók is, akiknél egyszer sem fordult elő ilyen probléma.

Összességében tehát elmondható, hogy 10-ből több mint 8 ember tapasztal ilyesféle viszontagságokat bolti vásárlásai során, és csak elenyésző azok száma, akik egyáltalán nem szembesülnek azzal, hogy íztelen, illattalan zöldséget vagy gyümölcsöt vásároltak.

És ha már itt tartunk...

A szakértők egyértelműen egyetértenek abban, hogy a különböző éghajlatokon termelt fajták mássága, illetve a területi, időjárási adottságok egyértelműen más és más végterméket adnak. Ebből pedig az következik, hogy
egyes zöldségek hiába ugyanazok papíron, hiába kerülnek ugyanannyiba, egyszerűen az ízük, illatuk és zamatanyagaikat tekintve lényegesen jobbak, mint mások.

Érdemes tehát résen lenni, és tapasztalat útján vásárolni. A beltartalmi értékek, illetve az úgynevezett organoleptikus tulajdonságok ugyanis merőben eltérő képet festenek az innen vagy onnan származó zöldségek, gyümölcsök esetében, még akkor is ha a nevük az árcédulán ugyanaz.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. június 24. kedd
Iván
26. hét
EZT OLVASTAD MÁR?