Napi egymilliárd étkezésnek felelne meg a 2022-ben világszerte feleslegesen kidobott élelmiszer az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) szerdán közzétett jelentése szerint.
Bár június 13-án új fogyasztóvédelmi szabályozás lépett életbe Magyarországon, egyelőre kevés kereskedő vagy gyártó tudja, milyen kötelességei vannak a vásárlókkal szemben. A vevők nagy változással találkozhattak: több időt kaptak arra, hogy netes rendelés esetén elálljanak a vásárlástól, szigorodtak a termékbemutatókra vonatkozó szabályok, vagy például eltűntek a rejtett költségek az internetes rendeléseknél. Ezek mellett az új irányelv tisztázza a kellékszavatosság, a termékszavatosság és a jótállás fogalmát is.
Az új fogyasztóvédelmi irányelv (a fogyasztók jogairól szóló 2011/83/EU irányelv) június 13-án lépett életbe Magyarországon is. A változások értelmében a fogyasztó sokkal könnyebben tehet majd panaszt, ha vásárlása során esetleg átverik, és könnyebben érvényesítheti majd a jogait, ha szorult helyzetbe kerül - tájékoztatta a Nemzetgazdasági Minisztérium a Pénzcentrum.hu-t.
Az új szabályozásból többek között kiderül milyen, a hibás termékre vonatkozó csere, vagy javíttatási lehetőségeink vannak: kihez fordulhatunk, ha problémánk adódna. Már a március 15-én hatályba lépett új Polgári Törvénykönyv bevezette a termékszavatosság intézményét a régóta alkalmazott kellékszavatosság és jótállás mellé. De a tapasztalatok azt mutatják, kevesen ismerik ezt a lehetőséget, és még kevesebben élnek vele.
A termékszavatosság azt jelenti, hogy ha problémánk adódna a megvásárolt áruval, rögtön a gyártóhoz fordulhatunk javításért vagy cseréért. Ez azért nagyon hasznos, mert sokszor nem lehet felvenni a kapcsolatot a kereskedővel, vagy mert nem ismeri el jogos, nem a használatból fakadó hibának. Ezekben az esetekben nagy könnyebbség lehet, ha a gyártót kereshetjük fel a problémánkkal. Emellett továbbra is fordulhatunk természetesen az eladóhoz is (kellékszavatosság), ha gondunk adódna a termékkel. Kevesen tudják, hogy csak rajtunk áll, melyiket választjuk.
Azonban mint azt Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) sajtószóvivője elmondta, egyelőre ha tehetjük, érdemes inkább az eladóhoz fordulni, ha hibát észlelünk, mert a szabályozás új, és nehézkes lehet még az ügyintézés. Emellett miután március óta létezik Magyarországon ez a lehetőség, csak az ezután vásárolt termékekre érvényes. Egy januárban vásárolt televízióval tehát nem fordulhatunk a gyártóhoz. Egy olyan termék esetében, amit március óta vettünk, és problémánk adódott vele, először érdemes tehát a kereskedőhöz fordulni, majd ha vele nem tudunk megegyezni, megpróbálhatjuk a gyártónál érvényesíteni jogainkat. Egyelőre csak akkor kerüljünk a döcögősen működő termékszavatosság intézményéhez közel, ha nincs más lehetőségünk.
Az a feltételezés, hogy nem jutunk dűlőre a kereskedővel, nem a valóságtól elrugaszkodott: sokan fordulnak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz azzal a kéréssel, hogy segítsenek nekik megegyezni az eladóval. Ugyanis a kellékszavatosság második évében a vevőnek kell szakértői véleménnyel igazolnia, hogy gyári eredetű az adott hiba. Amit a kereskedő vagy elfogad, vagy nem. Fülöp Zsuzsanna elmondása szerint a KERMI megszűntével már csak afogyasztóvédelemhez fordulhat az, akit elutasít a kereskedő. A fogyasztóvédelem adhat szakvéleményt - amit szintén nem köteles a kereskedő elfogadni.
KATTINTS! Ilyet se láttak még a magyar vásárlók: ez egy új kor kezdete
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ezután felkereshetjük a békéltető testületet, ami közvetítő fórumként működik a kereskedő és a vevő között. Ha itt sem sikerül megegyezni, bíróságra kell vinni az ügyet. A fogyasztóvédelem ezekben az esetekben annyit tehet, hogy segít a vásárlóknak, mire hivatkozzanak annak érdekében, hogy számukra kedvező végkimenetelű legyen az ügy. Az NFH-hoz forduló panaszosok fele mind a szavatosság-jótállás problémakörében keresi fel a hatóságot.
Bizonyos termékek esetén (jellemzően a műszaki cikkeknél, táskáknál, vagy épp cipőknél fordul elő) érvényesíthetjük jótállási jogunkat is. Amennyiben bármilyen probléma lépne fel, garanciálisan orvosolják azt. Általában egy év a jótállási idő. Azonban sok esetben a jogi szöveg félreértelmezése miatt például a kereskedő nem tesz eleget a jótállásnak.
A Budapesti Békéltető Testület (melynek célja, hogy a fogyasztó és a szolgáltató közötti vitás kérdéseket a bíróságon kívül oldja meg) információi szerint van olyan fogyasztó, aki a kétszázezer forintos telefonját több hónapja nem tudja rendesen használni, mert folyton csak "javítják", de nem cserélik. Annak ellenére, hogy az ügyfél kéri a cserét. Emellett sok olyan panaszról is hallani, amikor a 15 napos eljárási időt nem tartják be, azaz nem történik meg ennyi időn belül a csere, vagy a javítás. De olyan esetről is lehetett hallani régébben, hogy internetes rendelés után a sérült telefont nem cserélték ki, mondván nem működésében korlátozott az eszköz, csupán esztétikai hibája van. A jogalkotó szándéka szerint ezentúl könnyebben felléphet majd a vásárló az efféle kereskedők ellen.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- 10,4 százalékkal volt magasabb a reálkereset januárban, mint egy évvel korábban - a nap hírei
- Férfi vízilabda ob I - Simán nyerte a fővárosi rangadót az FTC
- Két hétig korlátozzák a nyugati ország vasútforgalmát
- A magyar vidéken tartott ülése miatt bírálja a kormányt az ellenzék
- Kaiser Ferenc: több mint ezer légi célt tud majd követni a Vaskupola magyar lokátora
- Újabb borzalmak a rémségek zalai kertjében