A betétdíjas palackvisszaváltási rendszer bevezetése óta a palackgyűjtés sokak számára vált létfontosságú jövedelemforrássá.
Hivatalos, tényleg megszünteti a levélkézbesítést a posta: december végétől már nem érkeznek küldemények
A dán posta több évszázados története idén látványos fordulóponthoz érkezett: a PostNord a digitalizációra hivatkozva felszámolja a hagyományos levélpostai működését, és kizárólag a csomagszállításra koncentrál. A levélforgalom drasztikus visszaesése nemcsak Dániában, hanem világszerte kényszeríti átalakulásra a postaszolgáltatókat. Miközben egyes országok már radikális lépéseket tettek, máshol óvatosabb a tempó. Magyarország ebből a szempontból kivételnek tűnik: a hálózat szűkülése ellenére a feladott küldemények száma látványosan nő.
A dániai posta december 30-ától már nem kézbesít leveleket. A PostNord, amely 2009-ben a svéd és a dán postaszolgálat összeolvadásával jött létre, az idén jelentette be döntését: a társadalom digitalizációjára hivatkozva 1500 állást szüntet meg, és leszereli az ország valamennyi piros, a cég által kezelt postaládáját. A vállalat szerint a levelek iránti kereslet drasztikusan visszaesett, miközben az online vásárlás folyamatosan növekszik, ezért a jövőben kizárólag csomagszállítással foglalkoznak majd - írja a The Gurardian.
A leszerelt postaládák közül ezret bocsátottak árverésre a hónap elején, három órán belül az összes elkelt. Levelet küldeni ezután is lehet majd Dániában, ám ezt a Dao szállítócég veszi át. Az ügyfeleknek a vállalat üzleteibe kell bevinniük a küldeményeket, vagy felár ellenében házhoz jönnek értük. A feladást online felületen vagy mobilalkalmazáson keresztül kell intézni.
A dán postaszolgálat 1624 óta működött. Az elmúlt huszonöt évben a levélforgalom több mint kilencven százalékkal csökkent. Ennek egyik fő oka a MitID nevű nemzeti digitális azonosítórendszer, amelyen keresztül minden hivatalos kommunikáció automatikusan elektronikusan érkezik. A 15 év feletti dánok 97 százaléka regisztrált a rendszerbe, és mindössze öt százalékuk kérte, hogy papíron kapja a leveleket.
A kutatások ugyanakkor érdekes fordulatot jeleznek: a 18-34 évesek két-háromszor annyi levelet küldenek, mint az idősebb korosztályok. A trendkutatók szerint a fiatalok tudatos választásként tekintenek a levélírásra, afféle ellensúlyként a digitális túltelítettséggel szemben.
A koppenhágai posta- és távközlési múzeum igazgatója, Magnus Restofte szerint a dánok pragmatikusan fogadták a változást, hiszen szinte senki nem kap már fizikai levelet, és sok fiatal még soha nem adott fel papíralapú küldeményt. Ugyanakkor éppen a ritkaság növelte meg az értékét: aki kézzel ír és postán küld levelet, az időt és pénzt áldoz rá – és ezt a címzett is tudja.
Nincs mese, erre tendál a világ
Európában egyébként a skandináv országok jártak élen a ritkításban. Norvégiában és Svédországban a levélforgalom drasztikus csökkenése miatt már évekkel ezelőtt megszűnt a napi kézbesítés, a levelek jellemzően csak heti két-három alkalommal érkeznek. Finnországban szintén csökkentették a kézbesítési napok számát, és a posta nyíltan üzleti teherről beszél a klasszikus levélszolgáltatás kapcsán.
Nyugat-Európában inkább fokozatos, politikailag óvatosabb megoldások születtek. Hollandiában és Németországban a posták többször felvetették a kézbesítési gyakoriság csökkentését, illetve a szolgáltatási határidők lazítását, de a teljes megszüntetés társadalmi és jogi okokból nem került komolyan napirendre. Az Egyesült Királyságban a Royal Mail rendszeresen javasolja a másodosztályú levelek kézbesítési napjainak csökkentését, válaszul az online számlázás és hivatalos e-ügyintézés terjedésére.
Az Európán kívüli országokban hasonló mintázat látható. Új-Zélandon a posta már évekkel ezelőtt ritkította a levélkézbesítést, Kanada pedig többször vizsgálta a házhoz kézbesítés visszaszorítását és közösségi postaládákra való átállást. Az Egyesült Államokban az USPS hosszú ideje küzd a levélforgalom zuhanásával, és rendszeresen felmerül a szolgáltatási szint csökkentése, de a teljes megszüntetés politikailag elképzelhetetlen.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Magyarországon csak a posta kevesebb, levélből egyre több van
A nemzetközi trendekkel ellentétben Magyarországon 2024-ben érdemben nőtt a postán feladott küldemények száma. Mint a Pénzcentrum még nyár elején megírta: a KSH adatai szerint egy év alatt 19,8 százalékkal több küldeményt adtak fel, ami a pandémia első évét leszámítva kiemelkedő növekedésnek számít. Különösen látványosan emelkedett a külföldről érkező csomagok száma, amely több mint duplájára nőtt, miközben az expressz küldemények volumene is emelkedett, bár mérsékeltebb ütemben.
Mindez úgy történt, hogy közben a postai hálózat tovább zsugorodott. A saját üzemeltetésű, Magyar Posta által működtetett posták száma 2021 óta folyamatosan csökken: 2024-re újabb 25 százalékos visszaeséssel 1305-re mérséklődött, ami alig több mint fele a postabezárási hullám előtti szintnek. Bár a postapartnerek és az alvállalkozók által üzemeltetett egységek száma nőtt, összességében a szolgáltatóhelyek száma tovább csökkent, amit a mobilposták bővülése sem tudott ellensúlyozni.
Területileg jelentős különbségek látszanak. Budapesten és a városokban 2023-ról 2024-re enyhe növekedés volt tapasztalható a posták számában, ezzel szemben a községekben közel 13 százalékos csökkenés történt, ami további 197 posta megszűnését jelenti. Ezzel párhuzamosan ugyan 193-mal nőtt a mobilposták száma, de ez sem pótolja a korábbi, stabilabb hálózati jelenlétet.
A küldeményszám növekedésében szerepet játszhatott a 2024 márciusában bevezetett szabályozás is, amely kötelezővé tette a postai kézbesítés felajánlását minden lakossági webáruház számára. Bár kezdetben nem számítottak jelentős hatásra, a gyakorlatban – különösen vidéken – a posta sok esetben működőképesebb átvételi lehetőséget kínált, mint a futárszolgálatok, még akkor is, ha a díjszabás magasabb volt.
Ugyanakkor az összkép ellentmondásos: miközben a feladott küldemények száma nőtt, a klasszikus levélpostai küldemények, a postacsomagok és a postautalványok száma 2024-re csökkent. A kézbesített hírlapok volumene pedig 2020 és 2024 között kevesebb mint felére esett vissza, tízéves távlatban pedig még drasztikusabb a zsugorodás. Ez arra utal, hogy a növekedés szerkezete átalakulóban van, és nem a hagyományos postai szolgáltatások reneszánszát jelzi.
Boldogság 2025
Ahhoz, hogy pontos képet kapjunk arról, hogyan változott a magyarok boldogságszintje 2025-ben, szükségünk van a Te véleményedre is. Töltsd ki rövid, anonim kérdőívünket, és segíts abban, hogy közösen megértsük, milyen tényezők formálják a mindennapi elégedettségünket. Az eredményeket hamarosan részletes elemzésben mutatjuk be!
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








