Az ALDI Magyarország saját karácsonyi vásárt nyit Budapest belvárosában, hogy az ünnepi készülődés hangulatát valóban mindenki számára elérhetővé tegye.
Európán belül jelentős árkülönbségek vannak, amelyek alapvetően a bérek, adórendszer és importfüggőség eltéréseiből fakadnak. Svájc és Izland vezetik a legdrágább országok listáját, míg Magyarország árszintje az uniós átlag alatt marad. Az élelmiszer- és energiaárak azonban itthon is jelentősen emelkedtek az elmúlt években. Ez a folyamat kihívásokat jelent a magyar háztartások számára, miközben a kelet-közép-európai régió árszintje továbbra is alacsonyabb marad.
Európán belül jelentős eltérések tapasztalhatók a megélhetési költségek terén, különösen az alapélelmiszerek, a szolgáltatások és a vendéglátás áraiban. Ugyanaz a termék vagy szolgáltatás az egyik országban mindennapos kiadásnak számít, míg egy másikban akár luxuscikké is válhat. A Pénzcentrum CHART sorozatának legfrissebb epizódja részletesen bemutatja, hogy mely országok számítanak a legdrágábbnak, és hol élhetünk a legolcsóbban – mindezt naprakész Eurostat-adatokra és saját gyűjtésre alapozva.
A kutatás alapján Svájc és Izland állnak az európai árlista élén, ahol a fogyasztói árak akár 80–100 százalékkal is meghaladják az EU-átlagot. Ezekben az országokban az erős nemzeti valuta, a magas bérek, valamint a szolgáltatások és adók szintje mind hozzájárulnak a kiemelkedően magas árszinthez. Ezzel szemben Magyarország az uniós átlag 85–90 százalékán mozog, bár egyes területeken – például az élelmiszer- és energiaárakban – az utóbbi években jelentős emelkedés történt.
A kontinens legolcsóbb régiói között Törökország, Bulgária és Románia szerepelnek, ahol a fogyasztói árak csupán az uniós átlag 60–70 százalékát érik el. Ezekben az országokban a kedvezőbb árkörnyezetet alacsonyabb bérek, egyszerűbb adórendszerek és sok esetben kisebb mértékű importfüggőség jellemzi. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a vásárlóerő is jóval alacsonyabb, tehát az olcsóbb árak nem feltétlenül jelentenek jobb életminőséget.
A CHART by Pénzcentrum elemzése szerint az európai árkülönbségek mögött több, egymással összefüggő gazdasági tényező húzódik. A bérek és a vásárlóerő növekedésével párhuzamosan emelkednek a szolgáltatási árak és az ingatlanpiac költségei. Az adórendszer, különösen az áfa és a jövedéki adók mértéke, szintén jelentősen befolyásolja a végső fogyasztói árakat. Emellett az importarány és a logisztikai költségek, valamint a piaci verseny mértéke is kulcsszerepet játszanak az árak kialakulásában.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Érdekes adatok a CHART by Pénzcentrum friss epizódjaiban!
Ha érdekel, miről mesélnek a számok, iratkozzatok fel a Pénzcentrum YouTube csatornájára. A CHART by Pénzcentrum hetente többször - hétfőn, szerdán és pénteken - friss adatokkal, érdekes témákkal, és olyan nézőpontokkal jön, amik segítenek jobban átlátni, hogyan változik a világ körülöttünk, és benne mi magunk is.
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








