A jelölési szavazás 2026 Oscar-jelölt filmjeiről és alkotóiról január 12-én kezdődik és január 16-án zárul, a jelölteket pedig ez után, január 22-én jelentik be.
A Pénzcentrum év végi boldogságkutatásának apropóján vizsgáljuk, hogyan vált az önismeret és a pszichológia sokak számára az „új vallássá”. Vajon tényleg boldogabb az, aki jobban ismeri önmagát – vagy épp a túlzott önértékelés csapdájába esik? Friss nemzetközi kutatások szerint az autonómia, a szenvedély és az elfogadás sokkal inkább kulcs a jóléthez, mint az önismeret önmagáért való hajszolása.
A Pénzcentrumon hagyományosan minden évben elkészítjük a nagy év végi boldogságkutatásunkat. Ennek kapcsán most egy különös jelenséget vizsgálunk: vajon az önismeret és a pszichológia vált-e az „új vallássá”, ami értelmet ad az életünknek, és tényleg boldogabb az, aki jobban ismeri önmagát?
Az önismeret mint modern kapaszkodó
A pszichológia ma sokak számára olyan iránytű, mint régen a vallás: választ ad az élet nagy kérdéseire, segít eligazodni a mindennapokban, és ígéretet tesz a boldogságra. Az önismereti könyvek, tréningek és terápiák piaca virágzik, miközben egyre többen keresik a „belső béke” és a „valódi önmaguk” megtalálásának útját.
Mit mondanak a kutatások?
A legfrissebb nemzetközi tanulmányok szerint a boldogság kulcsa nem pusztán az önismeret, hanem az, hogy az ember autonómiával és szenvedéllyel közelít a mindennapi tevékenységeihez. A Motivation and Emotion folyóirat 2024-es kutatása például kimutatta, hogy azok a legboldogabbak, akik nemcsak az élvezetes dolgokban merülnek el, hanem a kevésbé kellemes feladatokat is belső motivációval végzik. Az Amerikai Pszichológiai Társaság (APA) ugyanakkor arra figyelmeztet:
ha túl sokat ítélkezünk saját boldogságunk felett, az paradox módon csökkenti az elégedettséget.
Az elfogadás és az érzelmek megélése sokkal hasznosabb, mint a folyamatos önértékelés. A World Happiness Report 2025 pedig globális perspektívát ad:
az önismeret és a pszichológiai jólét nemcsak egyéni, hanem társadalmi kérdés is, amely különböző életkorokban más-más hangsúlyt kap. A fiataloknál az identitáskeresés, az időseknél pedig az életút értelmezése teszi különösen fontossá az önismeretet.
Vallás helyett pszichológia?
Az önismeret hajszolása sokak számára valóban valláspótlékká vált. Megjelentek a rituálék: naplóírás, meditáció, terápiás gyakorlatok, közösségek, ahol hasonló gondolkodású emberek osztják meg tapasztalataikat, és „tanítók”, akik ígéreteket tesznek a belső béke elérésére. A pszichológia így nemcsak tudomány, hanem kulturális jelenség is lett: új nyelvet ad a mindennapi problémák megfogalmazásához, és új keretet kínál az élet értelmezéséhez.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Friss kutatások szerint a pszichológiai gyakorlatok és spirituális rituálék sokszor hasonló funkciót töltenek be, mint a vallás: struktúrát, közösséget és érzelmi biztonságot nyújtanak. A Frontiers in Psychology 2025-ös tanulmánya például rámutat, hogy a spiritualitás és a pszichológiai önismereti gyakorlatok egyre inkább összefonódnak a mentális egészség területén, és sokak számára a vallás helyett kínálnak kapaszkodót.
Ez a jelenség nemcsak az egyéni életvezetésben, hanem társadalmi szinten is megfigyelhető: a pszichológia nyelve és rituáléi lassan átszövik a kultúrát, és új normákat teremtenek arról, hogyan beszélünk boldogságról, szenvedésről vagy éppen önmegvalósításról.
Csapdahelyzet
Ugyanakkor a kutatások arra figyelmeztetnek, hogy az önismeret önmagában nem garancia a boldogságra. Ha túlzottan öncélúvá válik, könnyen csalódást okozhat, sőt, a folyamatos önértékelési kényszer épphogy csökkenti a jólétet. A pszichológia mint „új vallás” tehát kettős arcot mutat: egyszerre ad kapaszkodót és veszélyt is rejt. A boldogság titka nem a dogmákban, hanem az autonómiában, a kapcsolódásban és az elfogadásban rejlik. Az önismeret akkor válik valódi erőforrássá, ha nem önmagáért, hanem az élet teljességének megéléséért gyakoroljuk.
Boldogság 2025
Ahhoz, hogy pontos képet kapjunk arról, hogyan változott a magyarok boldogságszintje 2025-ben, szükségünk van a Te véleményedre is. Töltsd ki rövid, anonim kérdőívünket, és segíts abban, hogy közösen megértsük, milyen tényezők formálják a mindennapi elégedettségünket. Az eredményeket hamarosan részletes elemzésben mutatjuk be!
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








