24 °C Budapest
Cropped shot of young woman carrying a shopping basket, standing along the product aisle, grocery shopping for daily necessities in supermarket

Mégis, miért drágább egy rakat magyar élelmiszer itthon, mint a környező országokban?

2024. március 2. 11:03

Gyermelyi- és Barilla tészta (de még a szószok is), Pick téliszalámi, vagy épp az amerikai Prime üdítőital és a Doritos chips – ezekről a termékekről már mind kiderült, hogy több esetben is jóval olcsóbban voltak kaphatóak a környező országokban, mint Magyarországon. Miért van ez így, hogy nem csak a tengerentúlról importált, de még a Magyarországról exportált termékeken is van árelőny, ha átlépünk a magyar határon? Nos, a válasz egyértelmű, megannyi tényező közrejátszik, de mind közül kiemelkedik a 27%-os, világbajnok magyar Áfa. A témában nemrég részletes elemzést közölt a Portfolio, cikkünkben most – a Pénzcentrum által talált konkrét példákkal illusztrálva – ezen tényeket osztjuk meg összefoglalva olvasóinkkal.

Mint azt olvasóink megszokhatták, az idén 20. születésnapját ünneplő Pénzcentrumon hosszú évek óta rendszeresen foglalkozunk azzal, milyen árak vannak a környező – és olykor kicsit messzebben fekvő – országok boltjaiban. Ezen összehasonlításaink nem öncélúak, minden esetben azt szolgálják, hogy egyrészt bemutassuk, figyelembe véve az ún. vásárlóerő-paritást (PPP), az életszínvonal hazai alakulását. Illetve tesszük ezt azért is, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy egyes gazdaságpolitikai intézkedések – mint például a világbajnok Áfa vagy a különadók – milyen hatást gyakorolnak a magyar gazdaságra és így a fogyasztókra.

Mint azt olvasóink megszokhatták, a száraz makrogazdasági fejtegetések helyett jellemzően konkrét példákon keresztül mutatjuk be a regionális és nemzetközi különbségeket, mert azt valljuk, hogy így a bonyolult gazdasági- és gazdaságpolitikai folyamatok is érthetőbbek. Az elmúlt időszakban ilyen kézzel fogható példa volt, többek között a Londonban olcsóbb Gyermelyi tészta, a számos országban is elérhető Pick téliszalámi, illetve a máshol fillérekért árult Barilla tészták és Barilla szószok, vagy épp a fiatalok nagy favoritja, az amerikai Prime üdítőital, illetve a Doritos chips.

Vannak persze ellenpéldák is, amelyek ára jobbára azt a sémát követi, amit várnánk. Így a szlovákoknál is kapható Piros Arany, Gulyás-, valamint Fokhagymakrém, illetve a Vénusz napraforgóolaj jóval olcsóbb a határ túloldalán, északi szomszédunknál.

Nem árt tehát figyelni, ha vérbeli bevásárlóturistaként lépjük át az országhatárt, hiszen vannak termékek, amiken sokat foghatunk, míg más tételekkel a kosarunkban csak a pénztárcánk bánja az „élelmes” kiruccanást. Számos alkalommal hoztunk átfogó példákat arra is, hogy egy nagyobb bevásárlás esetén hol jövünk ki jobban vagy épp rosszabbul. Ilyen volt a Pénzcentrum vlogjának, a CashTag-nek az év eleji, több ország bolti árait felfedező adása, de tavaly év végén írtunk arról is, mennyit spórolhat a család, ha Horvátországban intézik a karácsonyi nagybevásárlást. Illetve a közösségi médiumok segítségével kalandoztunk a román szuepermarketekben is, és ez csak néhány példa a megannyi közül, amelyek mind megtalálhatóak a Pénzcentrum VÁSÁRLÁS rovatában.

És bár cikkeinkben, mint azt fentebb is említettük, jellemzően konkrét, kézzel fogható példákkal illusztráljuk a bonyolult gazdasági folyamatokat, nem áll tőlünk távol a makrogazdasági okfejtés sem, cikkeinkben is rendre kitérünk az okokra, hogy az árcédulák mögé lássunk. De a témában nemrég részletes elemzést közölt a Portfolio is, így cikkünk további részében most ezen tényfeltáró elemzés részleteit osztjuk meg összefoglalva olvasóinkkal, némileg közérthetőbb formában.

Ezért drágább az élelmiszer itthon, mint Németországban

Mint azt tényfeltáró írása elején a vendégszerző, azaz Braunmüller Lajos, aki a Portfolio Csoporthoz tartozó Agrárszektor főszerkesztője sommázza: a magyar élelmiszertermékek hazai értékesítése jelentősen drágább, mint Németországban vagy más európai országokban, ezért több országban is olcsóbban kaphatók még magyar márká is, mint Magyarországon. A szerző hozzáteszi: e jelenség hátterében elsősorban a hazai gazdasági és szabályozási környezet áll.

A magasabb árak mögött többek között az eltérő Áfa, a csomagolóanyagok utáni díjak és a kiskereskedelmi terhek állnak

- fogalmaz Braunmüller Lajos, aki szerint a helyzetet csak súlyosbítja, ha figyelembe vesszük az EU-ban uralkodó jobb jövedelmi viszonyokat.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ráadásul meglátása szerint a magyar termékek külföldön való alacsonyabb árazása felveti a hatékonyság kérdését is. A magyar élelmiszeripar hatékonyságának hiányosságai és a beruházásokhoz kapcsolódó magas kamatkörnyezet részben magyarázzák ezt a jelenséget - írja. Hozzáteszi, hogy a verseny erősségét illetően megfigyelhető, hogy a kisebb hazai piac kevésbé intenzív versenyt tesz lehetővé, ami elősegíti az áremeléseket. Ezzel szemben az európai piac sokkal versenyképesebb.

A magasabb infláció és bérszínvonal pedig további tényezők, amelyek mind befolyásolják az árak alakulását - emelik ki a cikkben.

Továbbá az elemző szerint az értékesítést és csomagolást terhelő eltérő adók és díjak is fontos szerepet játszanak az árkülönbség kialakulásában. Illetve kiemelt figyelmet érdemel az úgynevezett kiterjesztett gyártói felelősség (angolul: extended producers responsibility, EPR) rendszere Magyarországon, amely jelentős költségnövekedést okoz a gyártóknak.

Végezetül a cikk tételesen kifejti, a sok szakértő szerint talán leginkább árfelhajtó tényezőket is. Ezek a világbajnok, 27%-os magyar Áfa; a szektort sújtó különadók, illetve a piaci bizonytalanságok és szabályozások. Mint írja:

  • Az általános forgalmi adó (Áfa) országonként eltérő mértékű alkalmazása szintén hozzájárul az árkülönbségekhez. Magyarországon az Áfa mértéke jelentős terhet ró a termékekre, amelyet a fogyasztókkal fizettetnek meg.
  • A kiskereskedelmi szektort sújtó terhek, mint például a kiskereskedelmi különadó, tovább növelik a termék végfelhasználói árát. Ezeket a költségeket gyakran teljes egészében áthárítják a fogyasztóra.
  • A piaci bizonytalanságok és szabályozások – mint például az ársapkák vagy kötelező akciók – szintén befolyásolják az árakat. Az exportot érintő tényezők között pedig meg kell említeni a szállítási költségeket és az árfolyam-ingadozásokat is.

Összességében tehát egy itthon gyártott termék külföldön történő olcsóbb értékesítése nem feltétlenül meglepő, tekintettel a hazai gazdaság sajátosságaira és adottságaira. Az elemzés rámutat arra is, hogy hasonló tendenciák fordított irányú import esetén is megfigyelhetőek lennének, ami tovább erősíti azt a feltételezést, hogy strukturális okok állnak az eltérő árazás mögött - összegzik az elemzésben.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem