Csirke vásárlásakor figyeljünk a hús színére, állapotára és a csomagolásban lévő folyadék mennyiségére.
Egyre népszerűbbek a vásárlók körében az előre csomagolt húsok, ugyanakkor még mindig meglepően sok a tévhit ezekkel a termékekkel kapcsolatban. A Pénzcentrum most mutatja, mit érdemes tudni az ilyen élelmiszerekről, megnéztük, hogy működik a forgalmazásuk a Lidlnél, és Széll Tamástól is kaptunk néhány tippet a felhasználásra.
A hivatalos statisztikai adatok szerint Magyarországon átlagosan 72,5 kilogramm húst fogyasztunk évente. A Központi Statisztikai Hivatal szerint elsősorban a baromfihús (35,5 kg/év) és a sertéshús (29 kg/év) népszerű a magyarok körében.
Csomagolt húsok: van különbség
Egyre többen választják az előre csomagolt húsokat is – ezek a csomagolások praktikusak, könnyen kezelhetők és tárolhatóak, ráadásul a vásárló jobban szemügyre tudja venni a terméket, könnyebben tud választani.
Az ilyen húsokat jellemzően védőgázas vagy vákuumos csomagolással forgalmazzák.
A védőgáz egy speciális gázkeverék: ettől egyáltalán nem kell megijedni, bevett és kiválóan működő tárolási/csomagolási mód az élelmiszeriparban. A gázkeverék valójában nem tartalmaz mást, mint a levegőben található természetes, szagtalan és íztelen összetevőket, egy módosított arányú összetételben, jellemzően
- szén-dioxidot (erre a kórokozók elszaporodásának megakadályozásához van szükség);
- nitrogént (melyet a csomagolás oxigéntartalmának csökkentésére használják, így akadályozzák meg az oxidálódást);
- vagy oxigént (amivel a húsok megőrizhetik friss, vöröses színüket).
A speciális csomagolásnak köszönhetően a termékek gyorsan a boltokba kerülnek, hosszabb ideig megőrzik frissességüket és eltarthatók (ezt egyébként pontosan jelzi a csomagolás). A védőgáz ugyanakkor jelentősen hozzájárul a higiéniához, mivel gátolja a csíraképződést, viszont nem befolyásolja kedvezőtlenül a hús zamatát, és nem jelent egészségügyi kockázatot. Ezt egyébként pontosan azzal érik el, hogy a levegőben lévő természetes gázok/összetevők arányát módosítják, ezért nem indul el a csíraképződést, mivel a létrejött közeg kedvezőtlen.
A minőség megőrzési/fogyaszthatósági időn belül a védőgázas csomagolás okozhat némi idegen szagot a termék kicsomagolását követően, de ez kis idő után megszűnik, mivel gyorsan átszellőzik a termék.
A vákuumos csomagolás másképp működik. A vákuumcsomagolás esetében a hús közvetlen környezetéből eltávolítják az „atmoszférát”. Míg a védőgázas csomagolásnál a megváltoztatott mennyiségű természetes gázok/összetevők gátolják a csíraképződést, ennél a csomagolástípusnál ezek teljes hiánya biztosítja azt.
Frissebb, mint gondolnánk
Az egyik gyakori ellenérv az előre csomagolt húsokkal szemben, hogy kevésbé frissek, mint azok, amiket a hentespultban vásárolhatunk. Ez egyáltalán nem állja meg a helyét: a Lidl a Pénzcentrum megkeresésére arról tájékoztatott, hogy beszállítóik naponta friss húst szállítanak logisztikai raktáraikba.
Onnan kerül az áru aznap délután vagy másnap reggel üzleteikbe - így minden nap friss húst kínálnak, mivel rövid és hatékony munkafolyamatokkal dolgoznak, a vágástól az értékesítésig.
A Lidlnél baromfi esetében ez a folyamat csak 48 órát vesz igénybe, így valóban nevezhető „frissen vágottnak“ a termék. Ráadásul független akkreditált intézetek rendszeresen vizsgálják a nyershús-termékeket,hogy élelmiszer-biztonság szempontjából minden feltételnek megfeleljenek..
Mit mond a séf?
Széll Tamás, Michelin-csillagos séf szerint érdemes szellőztetni a dobozból kivett húst: ezeknél a termékeknél is elmondható, hogy nem szabad a hűtőből kivéve, azonnal felhasználni őket, hanem egy tányéron hagyjuk „konyhahőmérsékleten” szellőzni 20-60 percig.
Széll Tamás nem javasolja, hogy mossuk a halat vagy a húst: így azonnal vizet szívna magába, a vizes felületet pedig nem lehet jól pirítani.
A dobozok alján található nedvszívó szivacstól/fóliától sem kell tartani: ennek a funkciója, hogy magába szívja a hús levét. Fontos tudni, hogy ez a folyadék nem vér.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Ukrajna érdemrenddel tünteti ki Alain Delont
- Máris itt a Kínai Nagydíj - sport a tévében
- Forgalomkorlátozások lesznek a fővárosban - több okból is
- Orbán Viktor: arra számítok, hogy repedezni fog a háborúpárti gondolkodás
- Napról napra értesülhetünk az időjárási anomáliákról
- Ismét őrizetbe vették Nicola Sturgeon volt skót miniszterelnök férjét