12 °C Budapest
Young woman shopping online, e-shopping

Így élték túl a legsérülékenyebb hazai cégek a pandémiát: tudnak valamit?

2021. október 6. 12:33

Csaknem minden második hazai kereskedő a pandémia óta csatlakozott az eMAG Marketplace-hez, legtöbbjüknek 10 főnél kevesebb alkalmazottja van, saját webshopot is működtet, továbbá Facebook-oldallal is rendelkezik. Külföldre egyelőre csak a partnerkereskedők harmada értékesít, de további 40 százalék tervezi ezt - derül ki egy reprezentatív kutatásból.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

2021-ben a második alkalommal készült reprezentatív kutatás az eMAG Marketplace platformján termékeket, szolgáltatásokat árusító kereskedőkről - amelyet a cég megbízásából a GKI Digital készített el annak érdekében, hogy képet kapjon a partnercégek működéséről és tapasztalatairól.

A legtöbb partner a pandémia alatt csatlakozott a Marketplace-hez

A partnerek 44 százaléka 2019-ig bezárólag, tehát még a pandémia előtt csatlakozott a felülethez, míg 56 százalékuk 2020-ban (29%) vagy 2021-ben (27%), tehát igen kiemelkedő arányban a pandémia 2020 márciusi kitörése után döntött az efajta értékesítés mellett.  Ugyanakkor a válaszadó partnerek 85 százaléka a vírustól függetlenül csatlakozott, további 10 százalék saját bevallása szerint a járványhelyzet elmaradása esetén is csatlakozott volna, a vírushelyzet miatt csak előrehozta ennek időpontját. 

Csupán a megkérdezett kereskedők 5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten a pandémia sarkallta a belépésre. A koronavírus időszakában történt csatlakozások fő oka (61%) az, hogy a kereskedők felismerték azt a trendet, hogy a vírus felerősíti a legismertebb kereskedők piaci szerepét,  arányaiban nagyobb forgalmat terelve az ehhez hasonló felületekre. Sok partner számára a piactér tette lehetővé a leggyorsabb megoldást az online értékesítés megkezdésére (56%).

A pandémiás helyzet az online értékesítés volumenére jellemzően pozitívan hatott: a cégek 55 százaléka mondta azt, hogy nőtt a forgalma, míg csupán 13 százalék számolt be csökkenésről.

Több kereskedőnek van Facebook-oldala, mint saját webáruháza

Érdekesség, hogy a partnerek nagyobb arányban rendelkeznek Facebook oldallal (83%), mint webáruházzal (81%). 2020-hoz képest csökkent az Instagram jelenlét aránya (46% vs. 49%), ám nőtt a YouTube (27% vs. 26%), a LinkedIn (8% vs 7%), és a TikTok (4% vs. 2%) használatának aránya.

Méretük tekintetében a magyarországi partnerek túlnyomó része mikrovállalkozás, 86%-uk kevesebb, mint 10 főt foglalkoztat. A tavalyi évhez képest csökkent az egyszemélyes, egyéni vállalkozások aránya (38% vs. 43%) ellenben kissé nőtt a 2-5 fős vállalkozásoké (42% vs. 39%) - derül ki az idei felmérésből.

A kereskedők legnagyobb része önmagában is saját webáruházat üzemeltető vállalkozás (81%), ráadásul arányuk 5%-kal növekedett 2020-hoz képest. Szintén nőtt 15%-ról 20%-ra a hagyományos bolti kiskereskedelmet végzők súlya, és a nagykereskedők súlya is (29%-ról 35%-ra). Kissé csökkent viszont az itt értékesítő gyártók aránya (18% vs. 26%), és a vegyes profilú kisvállalkozások is kisebb arányban vannak jelen (19% helyett 17%). 

A külföld felé is nyitna a legtöbb hazai partner

A partnerek mindössze egyharmada (33%) nem végez és nem is tervez külföldi piacra lépést. 27% már jelenleg is értékesít külföldre és ebből 21% további bővítést tervez a jövőben. A partnerek további 40%-a ugyan most még nem értékesít, de a jövőben szeretne külföldi irányba is bővíteni. 

INDUL A TURMIX, A PÉNZCENTRUM HETI HÍRLEVELE!

Ha a napi hírzaj nélkül szeretnéd olvasni a Pénzcentrum legjobb anyagait, IRATKOZZ FEL HETI HÍRVELEÜNKRE, A TURMIXRA. A legizgalmasabb sztorijaink, heti egyszer, egyenesen a postaládádba.

A már most is külföldre értékesítők körében a legnépszerűbb célország Románia (63% értékesít ide), Szlovákia (37% értékesít ide) és Bulgária (25% értékesít ide).  Aki már jelenleg is értékesít külföldre, és jövőben további országok felé is nyitna, az leginkább a bolgár (34%) osztrák (33%) és szlovén (31%) piacban gondolkodik.  Azok a cégek, akik még nem értékesítenek külföldre, de tervezik a közeljövőben, azok leginkább Románia (68%), Szlovákia (62%) és Ausztria (50%) irányába szeretnének első körben elindulni. 

A nemzetközi értékesítés elindítása kapcsán a legtöbben a logisztikát jelölték meg a legnagyobb kihívásnak: csaknem minden második válaszadó (49%) elsősorban ezért nem értékesíti termékeit a határon túlra.

A határon túli marketingtevékenység a válaszadó partnerek 38%-a szerint nehezebb a hazainál, míg 34% számára a helyi jogszabályok ismeretének hiánya okoz problémát. 

Ez utóbbi nehézségek elhárításában segíthet a Marketplace-partnereknek a szeptemberben elindított Határon túli értékesítést támogató program. Az erre regisztráló hazai kereskedők könnyedén beléphetnek az eMAG Marketplace román és bolgár felületére is, és az itthonival azonos jutalékrendszerben értékesíthetnek, a vállalat pedig a termékadatlapok ingyenes fordításával, illetve 3 éven át ingyenes helyi ügyfélszolgálat nyújtásával is segíti őket.

Idén többen fejlesztenek saját webáruházat, mint tavaly

A saját webáruházzal nem rendelkező partnerek nagyobb része (64%) már dolgozik azon, hogy legyen saját online felülete, ez jelentős növekedés a tavaly mért 41%-hoz képest. 34% rövid távon tervezi saját webáruház elkészítését (tavaly mindössze 29% volt az arány). Tavaly a válaszadók közel harmada, 30% egyáltalán nem tervezett saját webáruházat, idénre azonban ez jelentősen változott, mindössze a válaszadók 2%-a nem tervez saját felületet. A saját webáruházzal rendelkezők leginkább a bevétel maximalizálása érdekében csatlakoztak a felülethez (57%), de fontos érv volt az oldal látogatottsága, elérése (53%), és egy más vásárlói kör elérésének a lehetősége is (47%). 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. október 19. kedd
Nándor
42. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?