10 °C Budapest
Ez már nem olyan, mint az első hullám volt: a magyarok sokkal bátrabbak, mobilabbak

Ez már nem olyan, mint az első hullám volt: a magyarok sokkal bátrabbak, mobilabbak

2020. szeptember 26. 20:33

Vásárlási gyakoriságában nem, a preferált csatornák tekintetében viszont a tavaszihoz hasonló fogyasztói átrendeződés várható. A Covid-19 járvány második hullámára reagálva egy friss kutatás a fogyasztói tapasztalatok és az elégedettség alakulását monitorozza a pandémia idején.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A napi megbetegedések számát nem követte a tavaszihoz hasonló fogyasztói hangulatromlás. A tízes skálán mért index az átlagosan háromszor magasabb napi esetszám ellenére sem közelíti korábbi, április elején mért 5,7-es negatív rekordot. A kutatássorozat tizedik, a romló piaci kilátások hatására indított mérése 6,4-es szintű, azaz alapvetően pozitív hangulatot tükröz, amely egyelőre jóval meghaladja a tavaszi járványidőszak átlagértékét, és csak enyhén alacsonyabb a nyár elején, a vírus visszaesésekor mért 6,8-as szinttől. Az Ipsos CX tracking kutatás eredményei szerint egyes termékkategóriák, mint pl. a palackozott víz és üdítők, tisztálkodási szerek és kozmetikai termékek esetében nem mérhető ingadozás a vásárlási gyakoriságok tekintetében: a fogyasztók a pandémia második hulláma küszöbén, csakúgy mint áprilisban a korábbi időszakhoz képest kb. 10-20 százalékkal nagyobb gyakorisággal vásároltak ilyen termékeket.

A tartós élelmiszerek, a gyógykészítmények, valamint kiemelten a fertőtlenítő szerek vásárlási gyakorisága a járvány kezdetekor magasra ugrott, majd enyhülő trendet mutatott, és egyelőre nem tért vissza a tavaszi bizonytalanságban mért kiemelkedően magas szinthez.

A friss élelmiszerek, valamint az alkoholos italok vásárlási szintje a járvány teljes időszakában változatlan maradt, sőt ez utóbbi vásárlási gyakorisága többször, így a legutóbbi adatfelvétel során is negatívba fordult, elérte a korábbi időszakhoz mért -10százalékos értéket.

A vírus hatására az online vásárlási módok felfutása tartósnak bizonyult, szeptember elején jelentősen a pandémia előtti időszak értékei felett van az online rendelés (+23%-pont) és a házhozszállítás igénybevétele is (+17%). A személyes vásárlás, a bevásárlóközpontba, üzletekbe járás, a személyes ügyintézés gyakoriságának továbbra is jelentős visszaesése (-32%) ugyanakkor jóval kisebb, mint ami április elején volt tapasztalható (-80%).

Összhangban az Ipsos Omnibusz kutatásának eredményeivel, a magyar vásárló bátrabbnak, mobilabbnak mutatkozik, mint a Covid-19 első hulláma idején.

 - emelte ki Földes Annamária, az Ipsos CX üzletágának igazgatója.

A kutatássorozat által mélységében vizsgált iparágak közül a bankszektor érezhető megtorpanást mutat a személyes ügyintézés nyár óta tartó fokozatos erősödését illetően.

Az Ipsos összesen 928 banki ügyintézési alkalmat vizsgált meg a válaszadók részletes beszámolói alapján, és azt tapasztalata, hogy az online tranzakciók dominanciája májustól gyengülni kezdett. Ez a folyamat most megfordulni látszik.

- mondta el Földes Annamária. A szeptember eleji értékek (28%) bár még mindig magasabbak, mint a tavasszal mértek, az online csatornák súlyának újabb erősödése várható ősszel.

A telekommunikációs szektor teljesen eltérő csatornahasználatról árulkodik. Bár az online ügyintézés ez esetben is elsődleges, a nyár folyamán a klasszikus telefonos és személyes kapcsolatfelvételi formák együttesen már megközelítették, esetenként meg is előzték az online-t. Az őszi Covid-19 hullám ennek a trendnek is véget vet - tette hozzá a szakember.

A több, mint 5300 tényleges tranzakció feldolgozásán alapuló kutatás feltárta, hogy a szeptember elején mért összelégedettség éppen a telko szektorban a legalacsonyabb (átlag 7,2 a tízes skálán), míg a továbbra is a személyes csatornáiban legerősebb retail, és a fent már említett pénzügyi szegmens kiemelkedően teljesít (8,6 és 8,5) e tekintetben.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 28. vasárnap
Stefánia
47. hét
November 28.
Advent (1.)
November 28.
Nemzetközi Aura nap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?