0 °C Budapest

Így húzták le a magyar bankok ügyfeleit Chicagóban

Pénzcentrum
2012. április 12. 11:17

Skimming, azaz a bankkártyaadatok illetéktelen lemásolása - így nevezzük azt a jelenséget, aminek a hétvégén több magyar ügyfél is áldozatául esett. A probléma úgy derült ki, hogy néhány óra különbséggel történt készpénzfelvétel egymástól több ezer kilométer távolságban. Most azt is megmutatjuk, hogy védekezhetsz az ilyen lehúzások ellen.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Mi történt?

Lapértesülések szerint magyar bankok ügyfelei azt tapasztalhatták, hogy néhány óra különbséggel nagyobb összegeket (esetenként több százezer forintot) vettek le bankszámlájukról, egymástól több tízezer kilométer távolságban (például Budapesten és Chicagóban). Volt olyan ügyfél, akit az éjszaka közepén a bankja riasztott - le is tiltotta a kártyáját, de már későn.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Osztálya a Pénzcentrum.hu-t úgy tájékoztatta, hogy a XIV. kerületi Rendőrkapitányságon négyen tettek feljelentést, mert azt tapasztalták, hogy a bankszámlájukról ismeretlenek különböző összegeket emeltek le. A kerületi Rendőrkapitányság az eddig beszerzett adatok alapján mindegyik esetben nyomozást rendelt el számítógépes rendszer elleni bűncselekmény elkövetésének megalapozott gyanúja miatt, ismeretlen tettes ellen. (Úgy tudjuk, a feljelentések száma azóta tovább emelkedett.)

Mit mondanak a bankok?

A Pénzcentrum.hu megkereste a Citibankot és az Erste Bankot (a hírek szerint az ő ügyfeleik estek áldozatul a csalássorozatnak). Az Erste Bank megerősítette, hogy az elmúlt napokban néhány ügyfél gyanús számlamozgást tapasztalhatott. Ennek oka az úgynevezett skimming, amikor illetéktelenek lemásolják a bankkártyák adatait. A bankok a bankkártyás tranzakciókat a kártyatársasági előírásoknak megfelelően folyamatosan monitorozzák, így a mostani esetről is értesült a bank és megtette a szükséges lépéseket.

A pénzintézet szerint pár ügyfél érintett. Nagyon fontos, hogy azok az ügyfelek, akik gyanús kártyahasználatot tapasztalnak, nyújtsák be reklamációjukat a vitatott tranzakciók megjelölésével a banknak, amelyeket a lehető leghamarabb kivizsgálnak. Az első lépés, hogy az ügyfél az észlelést követően azonnal tiltsa le / tiltassa le a kártyáját vagy a fiókban, vagy pedig a telebankon keresztül. Majd ezt követően tegyen panaszt a banknál (fiók, netbank, telebank).

Amennyiben a bank jogosnak találja a panaszt, az ügyfelet a soron kívüli kivizsgálás után teljes körűen kártalanítja az Erste. A panaszokat kiemelt prioritással kezelik.

Chicago madártávlatból

A bank feljelentést fog tenni, ahogy ilyen esetben mindig, de fontos, hogy az ügyfelek is menjenek el a hozzájuk legközelebb eső rendőrkapitányságra, hogy ők maguk is feljelentést tegyenek, miszerint illetéktelenek használták a bankkártyáját. A rendőrségen nagyon hamar felveszik a jegyzőkönyvet,melyet a fióki bejelentés során vigyenek is mindjárt magukkal az ügyfelek.

Az Erste tájékoztatása szerint nincs szükség semmilyen rendkívüli intézkedésre, de a bank javasolja a Kártyaőr és Számlaőr szolgáltatások használatát az ügyfelek számára, amelynek segítségével folyamatosan értesülhetnek a kártya jogosulatlan használatáról, így visszaélés-gyanú esetén azonnal tiltatni tudják azt az ügyfélszolgálaton keresztül.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 646 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 7,28%), de nem sokkal marad el ettől a Sberbank 40 150 forintos törlesztőt (THM 7,66%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A Citibank állásfoglalásában közölte: ügyfelei adatainak biztonsága elsődleges prioritás számukra, és megteszik a megfelelő lépéseket, hogy tájékoztassák és megvédjék ügyfeleiket, amikor azt gondolják, hogy adataik biztonsága veszélybe kerülhetett. A Citi kiemelt biztonsági stratégiával rendelkezik, melynek részeként folyamatosan nyomon követik a gyanús tranzakciókat, ügyfeleik nem felelősek a betéti vagy hitelkártyáik jogosulatlan használatáért.

Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség kommunikációs és marketingvezetője a Magyar Nemzetnek elmondta, hogy a mostani esetek száma nem számít kiugrónak az átlagos kártyaforgalomhoz képest. Az automatikus biztonsági rendszereknek köszönhetően kevesebb mint tíz számlatulajdonost rövidítettek meg, de mindannyian visszakapják az ellopott pénzt.

A klónok háborúja

A bűnelkövetés módja arra utal, hogy a csalók úgynevezett klónozásos technikával dolgoztak, azaz az adatokat bankjegykiadó automaták használatakor, egy illegális adatszerző eszközzel szerezhették meg, a klónozott kártyákat pedig külföldön használták fel.

A klón annyit jelent, hogy az egyszer létező kártyát valamiféleképpen megtöbbszörözik, és az eredeti és a klónja - annak felderítéséig - egyszerre létezik. És természetesen, amíg le nem bukik, más is fizet a mi kártyánkkal, pontosabban annak egy másával. A visszaélés különleges veszélye, hogy a visszaélés során a kártyabirtokos zsebében végig ott az eredeti kártyája és mit sem sejt arról, hogy közben mások a számláját használják.

A klónozásos kártyacsalásnál különösen fontos ellenszer a mobilbank szolgáltatás: azaz a napi limit beállítása, illetve az sms-értesítés, amely tudatja, ha olyan tranzakciót hajtottak végre, amelyet nem a tulajdonos kezdeményezett. Ha olyan pénzmozgást tapasztalunk, amit nem mi kezdeményeztünk, ne habozzunk, azonnal hívjuk fel bankunk ügyfélszolgálatát.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. október 25. hétfő
Blanka, Bianka
43. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. október 24. 16:06