Elromlott a televízió, levált a cipő sarka. Szinte mindannyian reklamáltunk már valamiért. Nem biztos azonban, hogy mindig jogos a kérésünk. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület csokorba szedte a fogyasztói jogok mellett azt is, mivel próbálnak egyes kereskedők kibújni a minőségi kifogások intézése alól.
Mikor és hogyan reklamálhatunk?
Minőségi kifogás érvényesítéséhez be kell tudjuk mutatni az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (számla, nyugta), jótállási igény pedig a jótállási jeggyel érvényesíthető. Amennyiben nem kaptunk jótállási jegyet vagy azt hibásan töltötték ki, ez nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét. Nem elfogadható a kereskedőnek arra való hivatkozása, hogy reklamáció esetén szükséges a termék csomagolása is.
Minőséghibás termék (például varráshibás ruházat) értékesítése esetén a vásárlót tájékoztatni kell a minőségi hibáról, amely miatt leértékelték a terméket. Emiatt utólag nem élhetünk reklamációval, de minden más miatt igen. Nem helytálló az az állítás, hogy a szezonvégi kiárusításon vásárolt termékekre nincs reklamáció.
A hagyományos, bolti értékesítésnél, ha nem minőségi kifogásunk van, hanem például nem tetszik az ajándékba kapott termék színe, nem jó a méret, akkor kizárólag a kereskedő döntésén múlik, hogy kicseréli-e másra, esetleg visszafizeti-e a vételárat, erre ugyanis a jogszabályok alapján nem köteles.
Javítás
A minőségi kifogás intézéséért a forgalmazó - tehát az üzlet, ahol a terméket vásároltuk - a felelős. Amennyiben javíttatni szeretnénk a terméket, akkor fordulhatunk közvetlenül a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálathoz is, minden más esetben viszont a kereskedőhöz kell fordulni. Természetesen javítás esetén is dönthetünk úgy, hogy a vásárlás helyszínére visszük vissza a terméket, ekkor a kereskedőnek kell továbbítania a terméket a szervizbe.
Fontos tudni azonban, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok alapján a kereskedő/szerviz nem köteles cserekészüléket biztosítani a javítás idejére, csak ha önként vállalta.
Csere és levásárlás
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ha a minőséghibás terméket ki akarjuk cseréltetni, érdemes tudni, hogy a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a kicserélt dolog vételára időközben magasabb lett, ezért térítsük meg a különbözetet.
A kötelező jótállás alá tartozó termékek (pl. hűtőszekrény, porszívó, személygépkocsi) esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítünk csereigényt, a forgalmazó nem választhatja az áru kijavítását, hanem köteles a meghibásodott terméket azonnal kicserélni, amennyiben a meghibásodás akadályozza a rendeltetésszerű használatot.
Amennyiben úgy döntünk, hogy a minőséghibás terméket visszavisszük, a pénzünket pedig visszakérjük, mert sem javítani, sem cserélni nem lehet, legyünk résen! A kereskedők ugyanis gyakran visszautasítják a pénzvisszafizetést, a termék árának levásárlását azonban készségesen felajánlják. A levásároltatást a magyar jogrendszer nem ismeri, tehát a kereskedő nem jár el szabályosan abban az esetben, ha nem adja vissza a pénzt, hanem ragaszkodik ahhoz, hogy vásároljuk le a vételárat az üzletben.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








