Sok helyen a földben maradt a krumpli, ezért arra lehet számítani, hogy idén igen drága lesz a szegények eledele. Negatív legek jellemzik ez évben a burgonyatermést - mondta a Somogy Online kérdésére Varga György, az országosan is meghatározó burgonyatermelő, a berzencei Solanum Zrt. igazgatója.
Szinte soha ennyi vizet nem szivattyúzták a földekről, mint ebben az évben, és a tavalyi krumpli árakhoz képest már most duplája az ár, s ez csak több lesz. Gyenge a termés vetőmagban és étkezési burgonyában is. A csapadék Berzencén már múlt héten, a nagy eső előtt majdnem elérte az ezer millimétert, miközben az éves mennyiség 600-650 milliméter szokott lenni.
"Lesz krumplimizéria, nem is emlékszem ilyen árakra" - mondta az igazgató. "Pedig amúgy sem rózsás az itthoni burgonya helyzet, a vetésterület sok éve csökken, ebben az évben már 20 ezer hektár alá ment. Behozatalra szorulunk, nagy kérdés, hogy honnan, mert Európa többi országában is hasonló a helyzet a mostoha időjárásnak köszönhetően. A tengerentúlról behozni hatalmas szállítási költséggel járna, ami az eddig alacsony krumpli árak miatt még elméletben sem jöhetett szóba, persze idén ez akár meg is változhat".
Varga György elmondta, hogy a rossz idő a mennyiséget és a minőséget egyaránt befolyásolja. A Solanumnál például a laposabban fekvő területeken nem szedik ki a gumóst. Most először vezették be a művelőutas szisztémát, vagyis húsz méterenként elhagytak egy művelőutat, így akármilyen eső volt, ezen az úton el tudott menni a gép, vagyis tudtak permetezni. A nedvesség miatt a tárolóba kerülő krumpli is fejfájást okozna, ha nem két menetes betakarítással dolgoznak. (Kiszednek négy sor krumplit, ezt beteszik másik két sor közé és hagyják száradni). Így is 48 órát ventillálják a konténereket, pedig máskor 24 is elég szokott lenni arra, hogy a vizet elnyomják a termésről.
Szakemberek nyáron még úgy becsülték, hogy félmillió tonna krumpli terem idén. Most már látni lehet: nagyságrendekkel kevesebb. A vetőmag termelők buknak, az étkezési krumplinak viszont kúszik az ára, hiszen enni kell.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








