Tovább szárnyal az energiaital kiskereskedelmi forgalma: az elmúlt egy évben meghaladta a 14 milliárd(!) forintot. A piac elképesztő növekedésének legjobb példája, hogy a mennyiségben mért forgalom 25%-os növekedést mutat.
A Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe szerint az átlagárak csökkenése következtében a mennyiségben mért forgalom 25 százalékkal növekedett; immár több mint 240 ezer hektolitert adtak el a boltokban, egy év alatt. Egy liter energiaital mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára legutóbb december-januárban 636 forint, - 18 százalékkal alacsonyabb, mint az egy évvel korábbi hasonló periódusban.
Botrányos! Röhögnek a szabályokon a magyar kereskedők Kattints!
Érdekes, hogy akereskedelmi márkák piaci részaránya azonban nem nőtt, hanem csökkent, szemben az általános trendekkel. Mennyiségben 28 százalékkal részesedtek az energia- és sportitalok bolti eladásából a láncok saját márkái, 2009. december-2010. januárban, míg az egy évvel korábbi periódusban még 40 százalékkal. A saját márkás termékek visszaesését elsősorban a kisebb gyártók olcsóbb termékeinek megjelenése váltotta ki.
Szintén eltér az élelmiszerek többségének trendjétől a bolttípusok megoszlása a forgalomból. Ugyanis tovább nőtt a hagyományos kis boltok részaránya, míg a nagy eladóterű üzleteké és a benzinkutaké csökkent.
A Nielsen tavaly őszi közlése szerint tizenkilenc vizsgált európai ország közül csak kettőben, Norvégiában és Portugáliában csökkent az energiaital bolti forgalma. Kiemelkedik a kiskereskedelemben eladott mennyiség, a lakosság számarányához képest Hollandiában (620 ezer hektoliter) és Ausztriában (290 ezer hektoliter). Magyarországnál alacsonyabb árakat csak Franciaországban (1,5 euró), Hollandiában és Portugáliában (egyaránt 1,6 euró), illetve Norvégiában (1,8 euró) regisztrált a Nielsen. Legdrágábban Görögországban és Horvátországban árulták az energiaitalt, mégpedig literenként 7,1, illetve 6,3 euróért.

A sportitalok bolti eladása szintén gyors ütemben növekszik. Értékben a piac 10 százalékos bővülése egyik évről a másikra azt jelenti, hogy kiskereskedelmi forgalmuk meghaladja az évi 400 millió forintot. Mennyiségben viszont mínusz 2 százalékot regisztrált a Nielsen.
Drága?
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Modroczky Tamás, a piacra nemrég berobbant Playbev Cee. Kft. ügyvezető igazgatója a Pénzcentrumnak korábban elmondta: az energiaital ára úgy tevődik össze, hogy a gyárból megkapott termék gyártási költségére rátesznek egy fix marketingköltést, egy magas jogdíjat, amit a licensz tulajdonosának kell fizetni, erre jön a magyar forgalmazó haszonkulcsa.
A gyártók természetesen féltve őrzik titkaikat az előállítás költségei felől, de piaci pletykák szerint egy 24 dobozos karton Red Bull gyári költsége valahol 8 dollár, vagyis 1 600 forint körül alakul, miközben a nagyáruházakban sem lehetne hozzájutni egy kartonhoz 6 000 forint alatt. Így az energiaital valószínűleg egyike azon termékeknek, amelyeken a gyártók a legnagyobb haszonkulccsal dolgoznak.
Veszélyes?
Egyetlen doboznyi italban egyébként alig van több koffein, mint egy kávéban, így -az InfoRádiónak nyilatkozó- Kovács Gábor belgyógyász szerint, ha mértékkel fogyasztják, akkor nincs is vele semmi baj.
A szakember szerint azonban az energiaital és az alkohol együttes fogyasztása már nem ajánlott, mivel az alkohol hatása kevésbé érződik a koffein miatt, ami nem szerencsés.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








