3 °C Budapest

Dráma a boltokban: ki vásárol itt még?!

2009. december 8. 04:44

Optimistának nem igazán nevezhető adatok láttak napvilágot a napokban. A legfrissebb felmérésekből az derül ki, hogy hazánkban idén kevesebben terveznek ajándékot vásárolni az ünnepekre, ráadásul egyre kisebb összegeket költünk a karácsonyi szezonban. A számok mögött vélhetően nem erkölcsi okok állnak...

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Az idén kevesebben terveznek ajándékot vásárolni az ünnepekre, és enyhén nőtt azok száma, akik maximum 30 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékra - derül ki a Kirakat-Ipsos felméréséből.

Az 1.500 fő körében végzett reprezentatív kutatás idén is felmérte, hogy a felnőtt magyar lakosok mit vásárolnak karácsonyra, honnan és milyen formában tájékozódnak a megvásárolni kívánt termékkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, illetve mekkora összeget költenek az ajándékokra.

Idén kevesebb és olcsóbb a fa alá kerülő ajándék

Míg tavaly novemberben a lakosság 81 százaléka vásárolt ajándékot karácsonyra, az idén ez az arány várhatóan 76 százalékra csökken. Míg 2008-ban a megkérdezettek 61 százaléka tervezett maximum 30 ezer forintot költeni az ajándékokra, az idén már 66 százalék szeretné ebből az összegből megoldani az ajándékozást. 50 ezer forintnál többet már csak alig 6 százalékuk szándékozik költeni. Megállapítható, hogy a gazdasági válság, ha csak pár százalékponttal is, de átrendezte a vásárlási hajlandóságot és csökkenti a tervezett kiadásokat.

 

Fotó: arenaplaza.hu


Az Ipsos adatai szerint körülbelül minden harmadik felnőtt vásárló tájékozódik előzetesen a megvásárolni kívánt ajándékról. A legfőbb információforrások változatlanul az áruházak akciós újságai, valamint egy-egy áruházi séta, nézelődés. Az ismerősök véleménye, illetve a korábbi tapasztalatok nagyon fontosak: a válaszadók fele a környezetében élők véleményét kéri.

A legszembetűnőbb változás, hogy a tájékozódásban és a vásárlásban is jelentősen megnőtt az internet szerepe, a tavalyi eredményekhez képest: már többen és gyakrabban nézelődnek a világhálón.


Akár az utolsó pillanatban is vásárolhatsz - Bookline-interjú


A megkérdezettek 40 százaléka idén a világhálóról gyűjti be a döntéshez szükséges információkat, szemben a tavalyi 31 százalékkal. Az internetezők 45 százaléka hetente látogat a netre ajándékvásárlás vagy az ezzel kapcsolatos információszerzés céljából. Ez az arány 2008-ban még csak 35 százalék volt. Web-áruházakból a lakosság 8 százaléka rendelt az elmúlt egy év során, ők leginkább a 18-39 éves, érettségivel rendelkező budapestiek, valamint a közepes és magas társadalmi státuszúak köréből kerültek ki.

Általában már novemberben elkezdünk tájékozódni a karácsonyi ajándékokkal kapcsolatban, a döntést azonban jellemzően csak decemberben hozzuk meg. A kutatás alapján a felnőtt lakosok 72 százaléka jellemzően az év utolsó két hónapjára hagyja az ajándékok megvásárlását. Az utolsó pillanatokra jellemzően a férfiak és a fiatalok hagyják a meglepetések beszerzését.

Általában igaz, hogy az emberek alkalmanként egy-két órát töltenek ajándéknézegetéssel, de minden harmadik megkérdezett csak egyetlen alkalommal vág neki, és alig néhány üzletben próbálkozik.

Az ajándéklista élén az idén is a kozmetikai termékek állnak, 52 százalék keres várhatóan ilyen meglepetést. Ezeket a tavalyihoz hasonlóan a ruházati cikk, könyv, gyermekjáték és CD, DVD követi, azonban ezekből várhatóan idén kevesebbet ajándékoznak majd, mint tavaly. A felmérés szerint a válaszadók 95 százaléka sosem vitt még vissza karácsonyi meglepetést az üzletekbe.

 

A kiskereskedelem továbbra is recesszióban van


A GfK Hungária Piackutató Intézet Consumer Tracking felmérése megerősíti a enti adatokat. Az elmúlt három évre kivetítve is egyértelmű, hogy egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban. Míg 2006-ban 25 százalékkal költöttünk többet az év utolsó hónapjában, mint egy átlagos hónapban, addig 2007-ben ez a szám 20 százalék volt, 2008-ban pedig csupán 16 százalék. A decemberi szezon elmúlt években megfigyelt csökkenéséhez természetesen hozzájárultak a 2006 negyedik negyedévétől bevezetett megszorító intézkedések hatásai, illetve a 2008 októberében kirobbanó gazdasági világválság.

Adok-kapok

Az Ipsos egy másik felméréséből ugyanakkor az derül ki, hogy egyértelműen jobban szeretünk adni, mint kapni. A meglepetések kitalálása, a lázas készülődés, s részben a szólásmondásnak való megfelelés erősítheti az egyébként is többségi véleményt: az emberek 80 százalékának az esik jobban, ha ajándékozhat, 20 százalék viszont inkább kapni szeret. A nőkre még a rendkívül magas átlagnál is jellemzőbb az adakozás: 86 százalékuk annak örül igazán, ha ajándékozhat.

Mi lesz a kiskereskedelemmel?

Szegényebb lesz az idei karácsony a tavalyinál, a kiskereskedelem továbbra is recesszióban van, kiutat az online kiskereskedelem jelenthet - vélik az Equilor Befektetési Zrt. elemzői.

A magyar kiskereskedelmi üzletek eladási forgalma 2009 első kilenc hónapjában összesen 4,4 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakában mérttől, ami a szakértők szerint nem sok jót ígér az év utolsó hónapjaira.


Végső lista: így lesznek nyitva a boltok az ünnepek alatt


Várakozások szerint az ünnepi szezon forgalma enyhe mértékben csökkenhet, illetve jobb esetben legfeljebb stagnálhat; az Equilor véleménye szerint a tavalyi évben mért 3,4 százalékos esés után idén is csökkenni fog a kiskereskedelemi forgalom a karácsonyi időszakban. A szakértők biztatónak tartják ugyanakkor az online kiskereskedelem idei forgalmára vonatkozó prognózisokat.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 28. péntek
Károly, Karola
4. hét
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?