11 °C Budapest

Dráma a boltokban: ki vásárol itt még?!

2009. december 8. 04:44

Optimistának nem igazán nevezhető adatok láttak napvilágot a napokban. A legfrissebb felmérésekből az derül ki, hogy hazánkban idén kevesebben terveznek ajándékot vásárolni az ünnepekre, ráadásul egyre kisebb összegeket költünk a karácsonyi szezonban. A számok mögött vélhetően nem erkölcsi okok állnak...

Az idén kevesebben terveznek ajándékot vásárolni az ünnepekre, és enyhén nőtt azok száma, akik maximum 30 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékra - derül ki a Kirakat-Ipsos felméréséből.

Az 1.500 fő körében végzett reprezentatív kutatás idén is felmérte, hogy a felnőtt magyar lakosok mit vásárolnak karácsonyra, honnan és milyen formában tájékozódnak a megvásárolni kívánt termékkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, illetve mekkora összeget költenek az ajándékokra.

Idén kevesebb és olcsóbb a fa alá kerülő ajándék

Míg tavaly novemberben a lakosság 81 százaléka vásárolt ajándékot karácsonyra, az idén ez az arány várhatóan 76 százalékra csökken. Míg 2008-ban a megkérdezettek 61 százaléka tervezett maximum 30 ezer forintot költeni az ajándékokra, az idén már 66 százalék szeretné ebből az összegből megoldani az ajándékozást. 50 ezer forintnál többet már csak alig 6 százalékuk szándékozik költeni. Megállapítható, hogy a gazdasági válság, ha csak pár százalékponttal is, de átrendezte a vásárlási hajlandóságot és csökkenti a tervezett kiadásokat.

 

Fotó: arenaplaza.hu


Az Ipsos adatai szerint körülbelül minden harmadik felnőtt vásárló tájékozódik előzetesen a megvásárolni kívánt ajándékról. A legfőbb információforrások változatlanul az áruházak akciós újságai, valamint egy-egy áruházi séta, nézelődés. Az ismerősök véleménye, illetve a korábbi tapasztalatok nagyon fontosak: a válaszadók fele a környezetében élők véleményét kéri.

A legszembetűnőbb változás, hogy a tájékozódásban és a vásárlásban is jelentősen megnőtt az internet szerepe, a tavalyi eredményekhez képest: már többen és gyakrabban nézelődnek a világhálón.


Akár az utolsó pillanatban is vásárolhatsz - Bookline-interjú


A megkérdezettek 40 százaléka idén a világhálóról gyűjti be a döntéshez szükséges információkat, szemben a tavalyi 31 százalékkal. Az internetezők 45 százaléka hetente látogat a netre ajándékvásárlás vagy az ezzel kapcsolatos információszerzés céljából. Ez az arány 2008-ban még csak 35 százalék volt. Web-áruházakból a lakosság 8 százaléka rendelt az elmúlt egy év során, ők leginkább a 18-39 éves, érettségivel rendelkező budapestiek, valamint a közepes és magas társadalmi státuszúak köréből kerültek ki.

Általában már novemberben elkezdünk tájékozódni a karácsonyi ajándékokkal kapcsolatban, a döntést azonban jellemzően csak decemberben hozzuk meg. A kutatás alapján a felnőtt lakosok 72 százaléka jellemzően az év utolsó két hónapjára hagyja az ajándékok megvásárlását. Az utolsó pillanatokra jellemzően a férfiak és a fiatalok hagyják a meglepetések beszerzését.

Általában igaz, hogy az emberek alkalmanként egy-két órát töltenek ajándéknézegetéssel, de minden harmadik megkérdezett csak egyetlen alkalommal vág neki, és alig néhány üzletben próbálkozik.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az ajándéklista élén az idén is a kozmetikai termékek állnak, 52 százalék keres várhatóan ilyen meglepetést. Ezeket a tavalyihoz hasonlóan a ruházati cikk, könyv, gyermekjáték és CD, DVD követi, azonban ezekből várhatóan idén kevesebbet ajándékoznak majd, mint tavaly. A felmérés szerint a válaszadók 95 százaléka sosem vitt még vissza karácsonyi meglepetést az üzletekbe.

 

A kiskereskedelem továbbra is recesszióban van


A GfK Hungária Piackutató Intézet Consumer Tracking felmérése megerősíti a enti adatokat. Az elmúlt három évre kivetítve is egyértelmű, hogy egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban. Míg 2006-ban 25 százalékkal költöttünk többet az év utolsó hónapjában, mint egy átlagos hónapban, addig 2007-ben ez a szám 20 százalék volt, 2008-ban pedig csupán 16 százalék. A decemberi szezon elmúlt években megfigyelt csökkenéséhez természetesen hozzájárultak a 2006 negyedik negyedévétől bevezetett megszorító intézkedések hatásai, illetve a 2008 októberében kirobbanó gazdasági világválság.

Adok-kapok

Az Ipsos egy másik felméréséből ugyanakkor az derül ki, hogy egyértelműen jobban szeretünk adni, mint kapni. A meglepetések kitalálása, a lázas készülődés, s részben a szólásmondásnak való megfelelés erősítheti az egyébként is többségi véleményt: az emberek 80 százalékának az esik jobban, ha ajándékozhat, 20 százalék viszont inkább kapni szeret. A nőkre még a rendkívül magas átlagnál is jellemzőbb az adakozás: 86 százalékuk annak örül igazán, ha ajándékozhat.

Mi lesz a kiskereskedelemmel?

Szegényebb lesz az idei karácsony a tavalyinál, a kiskereskedelem továbbra is recesszióban van, kiutat az online kiskereskedelem jelenthet - vélik az Equilor Befektetési Zrt. elemzői.

A magyar kiskereskedelmi üzletek eladási forgalma 2009 első kilenc hónapjában összesen 4,4 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakában mérttől, ami a szakértők szerint nem sok jót ígér az év utolsó hónapjaira.


Végső lista: így lesznek nyitva a boltok az ünnepek alatt


Várakozások szerint az ünnepi szezon forgalma enyhe mértékben csökkenhet, illetve jobb esetben legfeljebb stagnálhat; az Equilor véleménye szerint a tavalyi évben mért 3,4 százalékos esés után idén is csökkenni fog a kiskereskedelemi forgalom a karácsonyi időszakban. A szakértők biztatónak tartják ugyanakkor az online kiskereskedelem idei forgalmára vonatkozó prognózisokat.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem