Az elemzők, közgazdászok általában különféle indikátorok megfigyelésével próbálják a gazdaság várható alakulását megjósolni. A mostani nehéz időszakban azonban számos alternatív módszer, és jelzőszám is napvilágot látott, a patyolatok forgalmától egészen a romantikus regények iránti kereslet elemzéséig.
1. Mozik forgalma
Az USA-ban a NATO, vagyis Filmszínház Tulajdonosok Nemzeti Egyesülete adatai szerint gazdasági nehézségek idején általában megugrik a mozik forgalma, ugyanis ez még az egyik legolcsóbbnak számító szórakozási lehetőség, ami nem otthon végezhető. 2009 első felében az eladott mozijegyek száma 9 százalékkal haladta meg az előző és hasonló időszakában mértet.
2. Kertészkedés
Az otthoni veteményeskert gondozása nem csak kitűnő hobbiként ér fel, de spórolásra is tökéletesen alkalmas. Nem véletlen, hogy az amerikai National Gardening Association felmérése szerint idén mintegy 19 százalékkal nőtt azon háztartások száma, akik maguk termelte zöldséget-gyümölcsöt fogyasztanak.
3. Párkereső oldalak forgalma
Egy online randi oldal, a Match.com üzemeltetői azt figyelték meg, hogy gazdasági nehézségek idején jelentősen megugrik a forgalmuk, 2008. utolsó negyedéve például az elmúlt hét év legtöbb látogatóját hozta az oldalra, hasonlóan a 2001. szeptember 11. utáni időszakhoz.
A cég úgy véli, ilyenkor az embereknek méginkább szükségük van egy társra, aki mellett elfelejthetik a nehézségeket, vagy osztozhatnak azon.
4. Szerelmes regény eladások
Az előző indikátor mögötti logikát követve, ha a gazdaság összeroppan, az emberek igyekeznek valahol boldogságra lelni, szórakozni, aminek egyik legolcsóbb formája az olvasás.
A Harlequin kiadó romantikus füzetei iránt 2008-ban 32 százalékkal nőtt meg a kereslet, és ez a tendencia idén is folytatódni látszik.
5. Kialvatlan szemek
Bizony stresszes időszak ez a mostani, ami nem kedvez az alvásnak, sokan ugyanis lefekvés után, az ágyban is még a napi problémájukon agyalnak. Az USA-ban egy felmérés szerint a lakosság közel tizede küzd alvási zavarokkal, ami nagyjából megegyezik a munkanélküliek arányával.
6. Kevesebb plasztikai műtét
A szépészeti beavatkozások bizony nem olcsók, így nem csoda, hogy már tavaly is 9 százalékkal kevesebb műtétet hajtottak végre az USA-ban, mint egy évvel korábban, amit a sebészek a gazdasági válsággal magyaráznak.
7. Szemfestékek forgalma
Korábban a rúzsok eladásából következtettek a gazdaság kilátásaira, mondván, hogy az kontraciklikus, vagyis visszaesés idején többet vesznek belőle, és viszont. Most azonban a szemfestékek eladási statisztikáira érdemes figyelni, hiszen úgy fest, ez hasonló elvet követ: az elmúlt egy évben ugyanis jóval többet adtak el belőlük a szupermarketek és drogériák. Ebből is látszik, hogy a nők válság idején is adnak a külsejükre, ha költséges öltözködés terén nem is annyira, legalább a sminkjükre figyelnek.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
8. Krokodilbőr
Mi köze van a krokodiloknak a gazdasághoz? A válasz egyszerű: a krokodilbőr iránt elsősorban luxuscikkek gyártói támasztanak igényt, mint például a Louis Vuitton. A világ aligátor-tenyésztői tehát most bajban vannak, nincs igazán igény a "termékükre", de valószínűleg a környezetvédők, és állataktivisták most elégedettek.
9. Megüresedett patyolatok
Az International Drycleaning and Laundry Institute, vagyis a patyolatosok nemzetközi szervezete szerint bizony rájár a rúd a vegytisztítókra: a kuncsaftok ritkábban viszik be ruháikat hozzájuk, és jóval később is mennek értük vissza, ezzel is elhúzva a számlakiegyenlítés pillanatát - legalábbis ezt állítja a szervezet ötezer tagja.
10. Szúnyogcsípés
Ez az indikátor első olvasatra talán meglepőbb, mint a krokodilbőr, hiszen a vérünk összetétele, vagy a szúnyogok szaporodása talán mégsem függ össze a gazdasági aktivitással. Azonban a medencék tisztítására fordított összeg már igen: márpedig ha ritkán cserélik a vizet, vagy nem szűrik azt, a poshadt víz bizony odavonzza a szúnyogokat.
Ráadásul az USA-ban számos ingatlan vált lakatlanná a végrehajtási eljárások következtében, ezek szomszédjában most valószínűleg sokat mérgelődnek a lakók az elszaporodott szúnyogok miatt.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








