20 °C Budapest

Óriási sikert aratott a Torkos Csütörtök akció!

2009. március 23. 11:45

A korábbi évek hagyományait követve, a Magyar Turizmus Zrt. 2009-ben is meghirdette a Torkos Csütörtök akciót. A hamvazószerdát követő napon - idén február 26-án - megrendezett eseményhez évről-évre több vendéglátóhely csatlakozik. 2009-ben országszerte közel 1300 étteremben torkoskodtak a vendégek, amelyek ezen a napon 50%-os kedvezményt adtak a végszámla összegéből.

A vendégektől és a csatlakozott szolgáltatóktól érkezett visszajelzések alapján elmondható, hogy az akció nem csupán a vendégek körében egyre népszerűbb, de az étteremtulajdonosok is fontosnak tartják az akció promóciós értékét. Az akció kapcsolódik a 2009-ben meghirdetett Kulturális Turizmus Éve tematikus évhez, amelynek során a Magyar Turizmus Zrt. a kommunikációt öt téma - bor és gasztronómia; élő hagyományok; fesztiválok, kulturális rendezvények; XXI. századi kultúra, kortárs művészet és városlátogatás - köré rendezi.

100-ból 75 résztvevő étterem vidéki volt

A válaszadó éttermek egynegyede Budapesten, több mint fele vidéki városokban, 19%-uk pedig egyéb településen várta a vendégeket. A korábbi két évhez hasonlóan, 2009-ben is tízből négy étterem elsőként csatlakozott az akcióhoz. A kérdőívet kitöltő éttermek 40%-a már 2006-ban is, 64%-a 2007-ben is kapcsolódott a Torkos Csütörtökhöz, minden 100-ból 93-an pedig tavaly is kínáltak 50%-os kedvezményt ezen a napon.

A Torkos Csütörtök akcióban részt vevő éttermek megoszlása (Forrás: MT Zrt.)

Átlagosan 177 torkoskodót fogadtak az éttermek, tízből kilencen előzetesen bejelentkeztek. Összesen 230 ezren torkoskodtak.

A korábbi évek sikereit és a széleskörű promóciót jelzi, hogy a vendégek többsége - 2009-ben 83%-a - az étterembe érkezéskor már tudott az akcióról. Egy étterem átlagosan 177 főt látott vendégül Torkos Csütörtökön, február 26-án összesen 230 ezren torkoskodtak. Az éttermek munkáját is könnyíti, hogy a vendégek csaknem kilenctizede előzetesen asztalt is foglalt.

Jóval kedvezőbb forgalom és bevételek

Az étteremtulajdonosok többsége kedvező forgalmi adatokról és a vendégek pozitív visszajelzéseiről számolt be. A korábbi évekhez hasonlóan, minden 100 étteremből 80 jóval kedvezőbb, további 17 kedvezőbb vendégforgalomról adott számot, mint ahogy ez egy átlagos február végi napon várható.

A realizált bevételek tekintetében - a nyújtott kedvezmények ellenére - is pozitívan nyilatkoztak: az éttermek 49%-a számára a bevételek jóval kedvezőbben, további 40%-a számára kedvezőbben alakultak 2009. február 26-án (a budapesti szolgáltatók esetében ezek az arányok rendre 37% és 46%). Teltház miatt az éttermek 72%-ának kellett visszautasítania vendégeket Torkos Csütörtökön.

Elégedett vendégek, az akció az étterembe nem járókat is megmozgatta

Az éttermek által tolmácsolt fogyasztói visszajelzések döntően pozitívak voltak. A vendégek jó kezdeményezésnek tartják a Torkos Csütörtököt, és - bár ez egy naphoz kötődik - szívesen vennének igénybe hasonló kedvezményeket az év más napjain is. Az ételek és italok mellett a kiszolgálással is általában elégedettek voltak a vendégek, és igen pozitívan értékelték az éttermek egyéb szolgáltatásait, mint az élőzenét.

A vendéglátóhelyek forgalmának alakulása Torkos Csütörtökön egy átlagos februári naphoz képest (Forrás: MT Zrt.)

Abban széles skálán mozognak a vélemények, hogy milyen arányban lesznek a jövőben visszatérő, netalán törzsvendégei egy-egy étteremnek a "torkoskodók". Bár az akció az étterembe nem járó célcsoportokat is megmozgatja, illetve - más alkalmakkor nem fogyasztott - ételkülönlegességek kipróbálására ösztönzi, számos étterem jelezte, hogy sok visszatérő vendégre számít a Torkos Csütörtököt követően is.

A Torkos Csütörtököt követő napokban "csak" az éttermek egyharmada szerint növekedett a forgalmuk, a válaszadók 72%-a szerint azonban az akcióban részt vevő vendégek hosszabb távon, a későbbiekben is betérnek majd hozzájuk.

Minden 100 étteremből 48-an saját csatornáikon is hirdették az akciót

A Magyar Turizmus Zrt. eredményesnek ítélt promóciója mellett a vendéglátók saját csatornáikon is kommunikálták az eseményt. A válaszadó éttermek fele (47,9%) önállóan is hirdette az akciót, ami leggyakrabban a saját honlapot, a helyi médiumokat (nyomtatott sajtó, TV), szórólapot, figyelemfelkeltő/megállító táblát, direct mail akciót és online hirdetést foglalt magában.

A kisebb nyereséget kompenzálja az akció reklámértéke, az éttermek szívesen csatlakoznak a jövőben is hasonló akcióhoz

Az éttermek a jövőben is szívesen csatlakoznának a Magyar Turizmus Zrt. marketingakcióihoz: minden 100 válaszadó étteremből 93 a jövőben is szívesen venne részt hasonló akcióban. A legtöbb étterem számára az ezen a napon realizált kisebb nyereséget kompenzálja az akció reklámértéke, az étterem megjelenése a különböző promóciós felületeken.

A következő Torkos Csütörtök időpontja 2010. február 18.

A Magyar Bormarketing Kht-vel együttműködésben a Magyar Turizmus Zrt. 2009. április 29-ére Borszerda akciót tervez, amelynek keretében a részt vevő éttermek kedvezményesen vagy ingyenesen biztosítanak borkóstolási lehetőséget. A szolgáltatók részéről aktív érdeklődés mutatkozik: a Torkos Csütörtök akcióban részt vett éttermek fele szívesen csatlakozna ehhez az akcióhoz is.

Az akció értékelését a csatlakozott éttermek körében végzett online kérdőíves felmérés segítségével végezte a Magyar Turizmus Zrt., amelyet 796 étterem töltött ki.

NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 27. hétfő
Adalbert
39. hét
Szeptember 27.
Idegenforgalmi világnap
Szeptember 27.
A Google születésnapja
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. szeptember 26. 16:07