Komoly lehet a baj a Tesco háza táján: ezt a trükköt vetették be - vajon mit lép erre az Aldi, Lidl?
A szabályozási intézkedések és az egyre éleződő verseny a boltlánc pozíciójának további romlásához vezethet Közép-Európában.
A hungarikum szó hallatán elsősorban mindenkinek a hasa jut eszébe, vagyis néhány olyan speciálisan hazánkra jellemző élelmiszeripari termék, - például a kalocsai paprika, a makói vöröshagyma, a szegedi téliszalámi de sokaknak talán már a túró rudi is ebbe a körbe tartozik - melyeknek hagyománya van, és magas minőséget is képviselnek. De mitől lesz valamiből hungarikum, és miért jó ez egyáltalán?
Mi is az a hungarikum?
Évekig nem létezett rá hivatalos leírás, de lehet, hogy ez megváltozik. A magyar jogszabályok korábban ugyanis nem határozták meg a hungarikum fogalmát, 2008 júniusában azonban az országgyűlés elfogadott egy határozatot a hungarikumok védelméről, amiben egy definíciót is alkalmaznak, miszerint ezek "olyan sajátos magyar termékek, melyeknek tulajdonságai között lényeges és kiemelkedő a
magyar nemzeti jelleg, és amelyek természeti adottságainkkal, őshonos fajtáinkkal, termelési-tenyésztési hagyományainkkal összefüggésben sajátosan magyar ismérvekkel rendelkeznek".
Ez a meghatározás szintén elsősorban élelmiszereket sorol a hungarikumok körébe, azonban azok rendszerezéséről, valamint megőrzésének és hasznosításának lehetőségeiről nem szól a fáma. Az elfogadott határozat alapján ez a feladat a kormányra, szaktárcákra és civil szervezetekre vár majd.
Természetesen a kezdeményezés nem egészen új, hiszen 10 éve működik már a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Hagyományok - Ízek - Régiók (HÍR) programja, amely a Nyugat-Európában - francia kezdeményezésre - már több éve futó Euroterroirs (Európa Vidékei) program hazai adaptációja. Ennek keretében az Agrármarketing Centrum (AMC) összegyűjtötte a jellegzetesen magyar, illetve speciális regionális élelmiszeripari termékeket, növény- és állatfajtákat (összesen mintegy 300 bejegyzett termék, borokon és ételrecepteken kívül), majd CD, valamint könyv formában elkészítette a termékek gyűjteményét. Ma a HÍR program célja a gyűjteményben szereplő termékek és termények, valamint az ezeket készítő gazdák piacra jutásának segítése.
A gyűjteménybe kerülésnek természetesen megvan a maga kritériumrendszere, hiszen legalább 50 éves dokumentálható történelmi múlttal kell rendelkeznie, hagyományos módon kell előállítani, adott tájegységhez kell kötődnie, és ott széles körben ismertnek kell lennie, stb.
A Magyar Élelmiszerkönyvben felsorolt termékek szintén egyfajta hungarikumnak, "kiváló minőségű és a hagyományos különleges tulajdonsággal rendelkező" élelmiszereknek számítanak. Ebbe a lajstromba tartozik a kalocsai fűszerpaprika, a szatmári és békési szilvapálinka, szabolcsi almapálinka, kecskeméti barackpálinka, szegedi fűszerpaprika, makói vöröshagyma, szegedi és budapesti téliszalámi, csabai és gyulai kolbász, a tokaji aszú és a szikvíz is. Ezek a termékek közösségi oltalmat is élveznek, vagyis az EU valamennyi tagországában védettek a termékhamisítástól.
Mi az a Hungaricum Club?
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A Hungaricum Clubot Herendi Porcelánmanufaktúra Rt., a Pick Szeged Rt., a Tokaji Kereskedőház Rt. és a Zwack Unicum Rt. alapította 1999-ben. Ez a non-profit módon működő szervezet azzal a céllal jött létre, hogy a magyar termékek nemzetközi ismertségét elősegítsék, valamint hogy hazánkról pozitív képet alakítsanak ki a termékeken keresztül külföldön. Véleményük szerint ugyanis nem attól lesz eladható egy termék külföldön, hogy hungarikumnak számít, hanem épp fordítva.
Felfogásuk szerint hungarikumnak az a termék tekinthető, amely nagy hagyományokkal bír, kiemelkedő minőségű, nemzetközileg ismert és elismert, valamint alkalmas arra, hogy arról egy külföldi Magyarországot azonosítsa.
Így kerülhetett a társaság tagjai közé a Halasi Csipke Alapítvány, 2006-ban pedig a Pető-módszer is, így a konkrét termékeken kívül már egy szellemi termék is a hungarikumok körébe tartozik.
Évek óta hangoztatják a szakemberek, és a magyar termékek gyártói, hogy szükség lenne egy kritériumrendszer, valamint szakértői csoport felállítására is, amely eldönti, hogy valamely termék, intézet, szellemi munka (mert hogy nem csak élelmiszerek tartozhatnak a hungarikumok körébe) megfelel-e a követelményeknek, hiszen e nélkül nem garantálható, hogy a címet elnyert termékek valóban minőségiek is, ami erősen ronthatja az intézmény renoméját, és így tulajdonképpen az értelmét is. Ha beteljesíti a hozzá fűzött reményeket, akkor ennek a követelménynek is eleget tehet a júniusi határozat, ami előírta, hogy a kormány 2009. december 31-ig tájékoztassa az országgyűlést a hungarikumok fenntarthatóságáról és hasznosíthatóságáról.
A nemzeti tudatunk erősítésén túl a hungarikumok kijelölésének és védelmének komoly gazdasági jelentősége is van, hiszen az EU piacait jellemző termékdömpingből való kitűnésnek az egyik módja az, ha a minőséget valamilyen tanúsítvány is igazolja.
A szabályozási intézkedések és az egyre éleződő verseny a boltlánc pozíciójának további romlásához vezethet Közép-Európában.
A rendeletet most az Európai Unió Tanácsának hivatalosan is el kell fogadnia. Kihirdetését követően az uniós országoknak három éven belül kell megkezdeniük a rendelet alkalmazását.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.