Átalakulás alatt az idegenforgalom Kínáról, Indiáról, Latin-Amerikáról és a többi rendkívül gyorsan fejlődő országról rengeteget hallani az utóbbi években. Mára már nem csak olcsó termékekkel árasztják el a világot, de már ők maguk is megjelennek a piacokon, méghozzá turistaként. Eljutottak ugyanis arra a szintre, hogy nem csak vonzó, és egyre keresettebb utazási desztinációt, hanem maguk is jelentős utazóközönséget jelentenek.
A gyorsan fejlődő országok alapjaiban változtatják meg az idegenforgalmi iparágat, ami az elmúlt ötven évben így is rendkívül sokat fejlődött. A hatvanas években jelentek meg a világon az első olcsó légi közlekedést biztosító társaságok, valamint az "all inclusive" ajánlatok, amelyek a növekvő háztartási jövedelmek mellett kiszélesítették az utazóközönség számára az elérhető célpontok körét.
A második lökést az internet megjelenése és elterjedése jelentette, ezzel ugyanis jelentősen leegyszerűsödött az utazásszervezés mind az irodák, mind az utazóközönség számára. A haramadik, most végbemenő változást Kína, India, Oroszország, Brazília, Dél-Korea, Vietnám és Dubai gyors fejlődése generálja, akik utazási célpontok mellett utazókként is jelentősen hozzájárulnak az idegenforgalom fellendüléséhez.
Dubai a legjobb példa ennek szemléltetésére. Az Egyesült Arab Emirátus olajkészletének csak igen kis százalékával rendelkező ország időben felismerte a turizmusban, és üzleti utazásokban rejlő potenciált, és erre az iparágra helyezte a hangsúlyt. Pálma alakú szigetek, egyedülálló 7 csillagos szállodák, és fedett sípályák építésével eljutottak odáig, hogy mára az ország GDP-jének 30 százaléka a turizmusból származik. De a tervek között szerepel a világ legnagyobb utasforgalmát lebonyolító repülőtér megépítése 2017-ig, valamint egy Disneyland-hez hasonló Dubailand felállítása is 2015-ig - ahogy azt az Economistból megtudhatjuk.
Nem véletlen az sem, hogy az egyik legfontosabb nemzetközi turisztikai szervezet, a World Travel & Tourism Council idén Dubaiban tartotta éves értekezletét, ahol többek között felhívták a figyelmet a gyenge dollár, az egeket súroló olajár, az amerikai recesszió és hitelpiaci válság okozta problémákra. Ezek mind arra engednek következtetni, hogy utazások terén a fejlett országok lakosai helyett a fejlődőké lesz a fő szerep a jövőben.
Forrás: ENSZ, Economist
Rendkívül nehéz azonban megjósolni a jövőt ebben az ágazatban, ugyanis a turizmus fokozottan érzékeny a gazdasági sokkokra, természeti katasztrófákra és a terrorizmusra egyaránt. Az azonban szakértők szerint is szinte bizonyosra vehető, hogy a gazdag nyugati országok lakosai nem lesznek olyan megbízható forrásai az utazóközönségnek, mint korábban.
Kik lesznek az új utazók?
Az amerikai gazdaság körüli aggodalmak, elsősorban a gyenge dollár miatt az ottani háztartások egyre később foglalják le útjaikat, és inkább kivárják az olcsóbb last-minute utakat. Hozzá kell tenni azonban, hogy az USA-ban mindössze minden ötödik ember rendelkezik útlevéllel, és legtöbben inkább a kontinensen belül utaznak.Ennek ellenére több európai nagyvárosban kedvezményekkel próbálják becsalogatni a hotelekbe az amerikai utasokat, például úgy, hogy egy az egyben váltanak dollárt euróra foglaláskor, de még így is 15 százalékkal visszaesett az idei első negyedévben a WordlHotels hotel-marketing lánc bevétele.
Európában ennél kedvezőbb valamivel a helyzet, ha másért nem is, hát a kedvező euró-dollár árfolyam miatt. Az egyre bővülő fapados kínálat, a kilenc taggal bővült schengeni övezet, valamint számos idei európai rendezvény (foci eb, zaragozai szakvilágkiállítás, stb.) fellendíthetik a turizmust, és az EU megőrizheti vezető iparági szerepét. Persze az olajárak emelkedéséből származó károkat az európai turizmusban tevékenykedők is megérezték, az easyJet például 57,5 millió fontos veszteséről számolt be márciusban az elmúlt hat hónapra vonatkozóan, ami egy évvel korábban csak 17,1 millió fontot tett ki.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ahhoz tehát, hogy az iparág fenn tudja tartani a korábbi évek növekedési ütemét, elkerülhetetlen a fejlődő piacok felé nyitás. A McKinsey szerint a fejlődő országok vásárlóereje a 2006-os 4000 milliárd dollárról a következő évtizedben 9000 ezer milliárdra emelkedhet, ami már a nyugat-európai szintet súrolja. Ennek egy részét pedig utazásra fogják fordítani.
Ezt több vállalat igyekszik ki is használni. A Marriott szállodalánc például 65 új hotelt tervez építeni 2011-ig a Közel-Keleten, a Radisson hoteleket tulajdonló Carlson pedig Indiában 50 hotellel, Kínában pedig 10-zel szeretne terjeszkedni a jövőben.
Mint már említettük, nem csak utazási célpontokként jelentek meg a palettán ezek az országok, de maguk is jelentős számú utazóközönséget generálnak. Tavaly például 47 millióan utaztak külföldre, 1,6 milliárd utat pedig hazájukban bonyolítottak le, de a WTTC becslése szerint a kínaiak utazás iránti kereslete a következő 10 évben megnégyszereződik majd, amivel a második helyre kerülnek az USA-t követve.
De nem csak a fejlett országok készülnek már most a közelgő kínai turistaáradatra, a mexikói légitársaság például május végén kezdi indítani közvetlen járatát Shanghai-ba, de Vietnám és Thaiföld is több kínai utasra számít.
Indiában valamivel lassabb a turizmus fejlődése, mindössze 5,5 millió külföldi látogatta meg a Taj Mahal és a Himalája országát, kevesebben, mint ahányan Bulgáriába utaztak. Ez elsősorban a rossz infrastruktúrának köszönhető.
Újabban a nyugati országok körében felmerült az aggodalom a turizmus által okozott természeti károk miatt, mivel az iparág mintegy 5-6 százalékkal járul hozzá a széndioxid kibocsátáshoz. Márpedig a feltörekvő országok turisztikai iparága sokkal inkább a növekedésben, mint a környezetvédelemben érdekelt, ami nem vetít előre túl sok jót a kibocsátás-csökkenést illetően.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Dohányosokat kérdeztek, érdekes dologok derültek ki
- Golovin Vlagyimir: több fontos területen is nagyot fejlődött a női kéziválogatott
- Az újságírókat sem kíméli az ukrajnai háború
- BKK: vasárnap kezdődik a fővárosi tavaszi nagytakarítás
- Műszaki információk szivárogtak ki az iPhone 16-ról
- Újabb csalási trükkre figyelmeztet a Telekom