Különösen a fővárosi viszonyokra igaz, hogy egyre gyakrabban érzik úgy az ügyfelek, ügyvédjük nem végezte éppen megfelelő módon a munkáját, esetleg súlyosan félretájékoztatta őket, melyből később káruk származott. A legtöbben ilyenkor behúzzák fülük-farkuk és beletörődve nyelik le a következményeket, holott lenne lehetőség elégtételt venni! A következőkben áttekintjük, hogyan is zajlanak le a kamarai fegyelmi eljárások, kik indíthatják azokat és mire lehet számítani egyszerű, csalódott ügyfélként. A kérdések tisztázásában Dr. Fekete Tamás, a Budapesti Ügyvédi Kamara Fegyelmi Bizottságának elnöke volt segítségünkre.
Alapvetően egy ügyfél akkor fordulhat a kamarához, ha kifogásolja az általa megbízott ügyvéd tevékenységét. Ennek alapja lehet többek között, ha az ügyvéd nem a megbízás szerint járt el, azaz például nem ment el a tárgyalásra, késedelmesen nyújtotta be a fellebbezést vagy éppen nem tájékoztatta megfelelően kliensét.
Az eljárás megindítása egy levéllel történik, melyben leírjuk a kamarának, hogy pontosan mi történt, mi a kifogásunk, valamint csatoljuk a megbízásról szóló dokumentumot. (Utóbbira azért van szükség, mert a vizsgálathoz látni kell, mire kapott megbízást az ügyvéd ügyfelétől.)
A vizsgálat alapvetően két szakaszból áll: a vizsgálati szakaszban a kamara szakértői mérlegelik, hogy megalapozott-e a panasz. Ez alapvetően a levél és a csatolt dokumentumok alapján történik, ám előfordulhat, hogy már ebben a fázisban is szükség van tanúk meghallgatására. (A panasz beérkezéséről az ügyvéd értesítést kap és 8 napon belül írásban észrevételt tehet a kamara felé, melyben akár el is ismerheti hibáját.)
Amennyiben a panaszt megalapozottnak ítélik meg, a kamara elnöke megindítja a fegyelmi eljárást, mely tárgyalás során tanúkat és szükség esetén szakértőket is meghallgathatnak.
Az eljárás alá vont, illetve elmarasztalt ügyvédek listája semmilyen formában nem nyilvános, a konkrét ügyről ugyanis csak teljes egészében lehetne nyilatkozni vagy sehogy. Mivel minden részlet feltárása sértené az ügyfél jogait, ezért nincs semmilyen felvilágosítás. Az sem lehetséges, hogy ügyfélként egy adott ügyvédről leinformálódjunk.
A tapasztalatok szerint Budapesten éves szinten 400-500 panasz adódik, melyek mintegy fele indukál vizsgálatot, majd 25-30% torkollik fegyelmi eljárásba. 2006-ban a fővárosi kamara 210 fegyelmi határozatot hozott (melyben van az előző évről áthúzódó ügy is), ezek negyede megszüntető, 150-160 esetben viszont marasztalásra került sor.
A kamara által alkalmazható szankciók alapvetően 3 csoportba sorolhatók: megrovás, pénzbüntetés (mely maximum 300 ezer forintig terjedhet) és a rettegett kizárás. Utóbbi létezik felfüggesztett formában is, mely esetben 3 éven belül bármilyen fegyelmi vétség automatikusan kizárást von maga után. A direkt kizárás esetén az adott ügyvéd 10 évig nem folytathat hazánk területén ügyvédi tevékenységet. (A 2006-os budapesti fegyelmi eljárások 20%-a végződött megrovással, mintegy 40% pénzbírsággal és 20 esetben felfüggesztett vagy direkt kizárást kapott a bepanaszolt ügyvéd.)
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A kamarai eljárás nem húzódhat túl sokáig, a törvény szerint ugyanis a panasz beérkeztétől számított 90 napon belül le kell zárni az ügyet. Ez az időtartam maximum egyszer 90 nappal hosszabbítható meg az ügy bonyolultságára hivatkozva, ez azonban egyáltalán nem jellemző.
Felvetődhet persze a kérdés, hogy mire jó ez az egész eljárás, ha az eredménye úgysem lesz nyilvános és esetleg csak sima megrovással zárul. Nem árt tudni, hogy a bíróságok kártérítési perekben elfogadják ezt a fegyelmi határozatot, így nem kell a bizonyítást az elejéről kezdeni. Amennyiben a hivatkozott és kifogásolt ügyvédi cselekmény egyben bűncselekmény is, akkor előbb a büntető eljárást kell lefolytatni, a kamarai fegyelmi csak ezután következik.
A leggyakoribb panaszok közé tartozik, hogy az okiratszerkesztés során az ellenjegyzés szabályait nem tartják be az ügyvédek (pl.: nem a jelenlétükben írják alá a szerződést, mert azt kiadják a vevőnek vagy az eladónak), de előfordul olyan is, hogy nem szerzik be a tulajdoni lapot egy adott adásvételi szerződés megírása előtt, vagy egyszerűen "csak" szakszerűtlenül készítik el a szerződést. Nem túl gyakori eset, de előfordult már, hogy megállapítottak fegyelmi vétséget alaptalan per vállalása miatt, amikor például a bíróságon az ügyvéd ingatlan adásvétel esetén szóbeli megállapodásra hivatkozott, mivel írott szerződés nem volt.
Összességében tehát elmondható, hogy az eljárás megindítása semmiképp sem hiábavaló, ha a fentiek alapján is úgy érezzük, nem ezt vártuk volna az ügyvédtől és a megbízása ellenére kifogásolható módon járt el.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








