15 °C Budapest

Elvérezhetnek az autókereskedők

Pénzcentrum
2005. november 7. 11:20

Mint ismeretes, a regisztrációs adó csupán két éve létező adónem, de már rengeteg vita és botrány forrása volt. Tüntetés a Parlament előtt, Petíció átadása, és legutóbb egy Uniós intő Brüsszelből. Ez utóbbi oka az, hogy a magyar törvényhozók két éve folyamatosan és szándékosan megsértik az Uniós jogot.

Mint ismeretes, a regisztrációs adó csupán két éve létező adónem, de már rengeteg vita és botrány forrása volt. Tüntetés a Parlament előtt, Petíció átadása, és legutóbb egy Uniós intő Brüsszelből. Ez utóbbi oka az, hogy a magyar törvényhozók két éve folyamatosan és szándékosan megsértik az Uniós jogot.
Veres János pénzügyminiszter szombaton benyújtotta az Országgyűlés elnökének a jövő évi adótörvények legutolsó módosításait. Több ponton változik a jövedékiadó-törvény, és legújabb tervezet szerint 2006. január 1-jétől a regisztrációs adó összege nem tartozik bele az áfa alapjába.
A szeptemberi, még az uniós figyelmeztetés előtt készült 2006-os javaslat óta már a második, jelentősen növelt adótételeket tartalmazó regisztrációsadó-tábla tanulmányozható az Országgyűlés honlapján. A táblázatot a 2005-ös számokkal összevetve kitűnik, hogy a legmagasabb, 170-178 százalékos mértékben az 1600 köbcenti alatti, öt évnél fiatalabb használt autók adója emelkedik.
Az új tervezet az Euro 4-es emissziós kategória tételeit az áfamentessé válás miatt ismét 20 százalékkal emeli. A 2000 óta gyártott Euro 3-as autók kiindulási összegét az egyes kategóriákban ennél mintegy 50 százalékkal magasabbra állították be. A 2000 előtti, Euro 2-es autók adója duplája az azonos lökettérfogatú, új autókénak. A tiszta gázüzemű gépkocsi adótétele egységesen 380 ezer forint, míg az elektromos, illetve hibrid meghajtású gépkocsik adótétele 190 ezer forint lesz. Az új javaslat a motorkerékpárok eddig változatlan táblázatának értékeit 20 százalékkal emeli. Nem módosulnak viszont a járművek értékvesztését, és így a regisztrációs adó kor szerinti avulását leírni hivatott számok.
Az avulás számítási képletét megkeverték, mivel az adóból elengedett százalékot súlyozni próbálják. A tervezett számítási módszer továbbra sem garantálja, hogy minden esetben azonos legyen a belföldön vett autó árában megfizetendő és a külföldről hozottra követelt regadó.
Mit mondanak a kereskedők ?
A regisztrációs adóról szóló törvény módosítása kapcsán a használtautó-kereskedőket tömörítő Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) képviselői hétfőn reggel petíciót nyújtottak át a kormányzó pártok frakcióinak. A kereskedők az ellen tiltakoznak, hogy az avulás bevezetésével együtt is jelentősen emelkedik a néhány éves, használt külföldi autók regisztrációs adója. Ha a képviselők rábólintanak az adótörvényre, lehetetlenné teszik az elérhető árú külföldi autók behozatalát, miközben a hazai gépjárműpark átlagéletkora 11 év felett van.
Ha a Parlament ma megszavazza a kormány pénteki törvénytelen módosítását, akkor jövőre megszűnik a használt autók importja, amely mint ismeretes a hazai használt autó árakra is döntő hatással bír. A hazai márkakereskedések monopolhelyzete tovább növekszik, a közel kétezer használt autókereskedő kisvállalkozás működése ellehetetlenül.
Az ügy pikantériája, hogy a részletes vitát követően október 24-én a képviselők már megszavazták az egységes álláspontot, ami így már csak a mai zárószavazásra várt. Pénteken, az utolsó pillanatban a kormány egy merőben új módosítással rukkolt elő. A módosítás lényege, hogy a legnépszerűbb autókat, az un. Euro3-as motorral szerelt kocsikat (0-5 éves) további 40 %-os adóemeléssel sújtja. Ezek az autók teszik ki ma az új és a használt autók behozatalának közel 70%-át. Jövőre viszont új autót csak Euro4-es motorral lehet forgalomba állítani, ezért az új autósok nagy lehetőséget láttak arra, hogy a használt autókat importálókat végleg lesöpörjék azzal, hogy az Euro3-as autókra + 50%-os büntetést szabnak ki. Fontos itt megemlíteni, hogy az Euro4-es norma az Unió többi tagországaiban is csak 2006-tól lesz kötelező, ezért ilyeneket használtként behozni szinte lehetetlen. Ezen túlmenően továbbra is ellentétes lesz a regisztrációs adó kivetésének módja az Uniós joggal. A sokat hangoztatott  környezetvédelemnek is nagy pofont ad hiszen  a 2-3 éves autók adóját átlagosan 68%-al emeli meg a jelenlegi irreálisan magashoz képest is.
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm