6 °C Budapest

Így fojtják meg egymást Budapesten a legismertebb pékségláncok

2018. június 27. 05:37

Budapesten feltűnő mértékben szaporodtak el az utóbbi években az utcai pékségek. Aluljárókban, nagyobb tömegközlekedési csomópontok környékén szinte lehetetlen úgy elhajítani egy követ, hogy az ne egy pékség ablakát törje be. Vajon elbír a város ennyi friss pékárut?


Ezek a pékségek ahogy sok más üzlet is, legnagyobbrészt franchise rendszerben működnek, mely sok előnnyel, de komoly korlátokkal, megkötésekkel, felelősségvállalással is együtt jár. Ugyanakkor franchise egységet nyitni sokkal kisebb kockázatot jelent, mint teljesen önálló vállalkozást indítani, bár bizonyos hátrányokkal is számolni kell. Amellett, hogy a vállalkozónak viszonylag kicsi a mozgástere, nem valósíthatja meg saját elképzeléseit, ki van szolgáltatva az átadónak. Nem csupán a rendszergazda hibás döntései, hanem a többi egység működése is kihathat forgalomra. Például, ha egymás hegyén-hátán nyitnak az egyforma üzletek, az átvevő tehetetlen.

Egyszerűen megfojtják egymást.

A Lipóti Pékség jelenleg a piac egyik legmeghatározóbb szereplője, Budapesten vidéki nagyvárosokban sétálva lépten-nyomon a fekete cégtáblás pékszaküzletbe botlunk. Náluk már csak három fontos piaci szereplő nagyobb, a 2015 óta nem magyar tulajdonban lévő Fornetti, a maga körülbelül 3000 egységével, a Pek Snack, aki összesen 1500 sütőt terített szét az országban, plusz 350-et Horvátországban. A harmadik pedig a Flamand Pékség, akinek honlapja szerint 358 egysége van- bár ezek nem minden esetben önálló üzletek.

Az 1992-ben alapított Lipóti egy apró szigetközi faluból induló sikertörténet, azóta is hatalmas ütemben bővülnek. 2006-ban indult meg a terjeszkedés, akkor még mindössze három mintabolttal. Az Opten céginformációs adatbázis adatai szerint a cég 2013-tól kezdve folyamatosan növekszik, 1,5 milliárdról 2,15-re emelkedett a nettó árbevétele.

Az adózott eredménye azonban már nem ilyen töretlen, 2016-ról 2017-re csaknem felére esett vissza a haszon. 2016 áprilisában hosszú és gyümölcsöző kapcsolat szakadt meg a Lipóti Pékség és a Cserpes Sajtműhely Kft. között. Sajtóinformációk szerint ennek a válásnak tudható be az eredmények látványos visszaesése, mivel a forgalom jelentős részét a Cserpes tejtermékei hozták. Bár azonnal pótolták őket  a frissen vásárolt debreceni üzemben gyártott termékekkel, a bevételen ez meglátszik.

Az alkalmazotti létszámot illetően is volt egy törés 2017 júliusa és októbere között. A korábban huzamosabb ideig stabilan 180 fő feletti létszámot ebben a három hónapos időszakban csökkentették 12 százalékkal.

{{EMBED:infogram_0_3512465b-feca-4fc3-8d26-4940f476c5df" data-title="" data-src="https://e.infogram.com/js/dist/embed.js?snm">Infogram beágyazás
infogram_6e12b42f-01d5-41be-8c5e-1e56de4730c3}}

Az alkalmazotti létszámot illetően is volt egy törés 2017 júliusa és októbere között. A korábban huzamosabb ideig stabilan 180 fő feletti létszámot ebben a három hónapos időszakban csökkentették 12 százalékkal.

{{EMBED:infogram_3512465b-feca-4fc3-8d26-4940f476c5df

Országszerte jelenleg a honlapjuk szerint 212 mintabolt működik, ebből 62 van a fővárosban. Szinte az összes kerületben megtalálható legalább egy egység, legsűrűbben a II., a VII., a VIII. és a XIII. kerületben. Nem ritka, hogy egymástól egészségtelen távolságban.

Kerestük a Lipóti Pékség Kft-t is, hogy válaszoljanak a kérdéseinkre. Szerettük volna megtudni, van-e valamiféle limit: hány pékség nyílhat egy kerületben, városban, illetve milyen távolságban kell elhelyezkedniük, mennyi a belépési díj, de nem éltek a válaszadás lehetőségével. Így csak iparági információinkra hagyatkozhatunk, amely szerint, ha valaki Lipóti Pékséget szeretne nyitni, az a piaci átlag töredékéért teheti ezt meg.

A támogatásnak ára van

"A területileg illetékes képviselőnk a helyiség kiválasztásától kezdve az egész folyamat alatt segíti a partnereket, majd az üzlet megnyitása után is napi kapcsolatban áll velük"- mondta lapunknak 2017-ben Lencsés Sándor, akkor még a Fornetti junior magyarországi franchise és concept üzletág-vezetőjeként. Ha valaki franchise egységet szeretne nyitni, bizonyos felmerülő költségekkel számolnia kell. Egy korábbi cikkünkből

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

a hasonló profilú Fornetti pékségekről az derült ki, hogy bár ötféle különböző konstrukcióban lehet velük franchise partneri szerződést kötni, egy üzlet indításához szükséges összköltséget 500-600 ezer forinttól akár 2-3 millió forintig terjedhet.

A pékség kényes terület

Ha azt látjuk, hogy egyfajta üzletből nyílik rengeteg, melyek aztán gyors ütemben tönkre is mennek, ott általában csak egy minimális összegű vagy egyáltalán nincs is belépési díj, és nincsenek szigorúan lefektetett, minkét fél érdekeit védő szabályok, mely később komoly gondokat okozhat.

"Rendkívül fontos, hogy ha valaki hálózat építésébe kezd, legyen körültekintő. Nagy a konkurencia, sok a versenytárs a piacon, nem szerencsés, ha a rendszergazda saját átvevőit versenyezteti meg, abban mindannyian el fognak vérezni"

 -tudtuk meg Mandel Katalintól, a Magyar Franchise Szövetség főtitkárától.

Magyarországon a franchise hálózatok működése felett a Magyar Franchise Szövetség őrködik. Feladata a piac folyamatos bővülésének elősegítése és támogatása mellett, hogy a Franchising Etikai Kódexét valamennyi hálózat a működésének részévé tegye. A franchise-ban az átvevő nemcsak egy ismert márkanevet és egységes arculatot vesz át, hanem a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását, hírnevét - olvasható a szövetség honlapján.

Szigorú feltételei vannak, ha egy vállalkozás a Franchise Szövetség tagja szeretne lenni, minden esetben írásos szerződésre van szükség a felek között, hogy megfelelően védve legyenrk. Ma Magyarországon körülbelül 350 franchise rendszerben működő vállalkozás van, ezeknek nagyjából 20-30 százalékuk tagja a szövetségnek. A Lipóti Pékség nincs köztük.

A pékség kényes terület, hiszen az új belépő olcsó termékek lévén csak kis árréssel tud dolgozni, és amennyiben vállalja, hogy kizárólag az adott sütőipari cég friss termékeit árulja, minden egyes hajnalban ki van szolgáltatva a szállítónak- folytatta dr. Mandel Katalin. Éppen ezért kell egy olyan jogi megállapodás, ami mindkét felet védi, korrekt módon megfogalmazza az elvárásokat és a szabályokat. Szintén lényeges, hogy a kisvállalkkozók kapjanak kizárólagos területet. Ugyan nem etikai norma, de bele lehetne írni a szerződésbe, hogy egy meghatározott területen belül ne nyíljon két egyforma üzlet. Érdemes a józan ész határain belül mozogni.

Amennyiben valamelyik fél részéről panasz érkezik, és szövetségi tag, feláll egy etikai bizottság, és megpróbálnak segíteni elrendezni a vitás kérdést. Volt olyan eset is, amikor a rendszergazdának akadt problémája az átvevővel. Gond lehet, ha valaki olyan termékeket tart, melyek nem illenek bele a portfólióba. Az azonos arculat és kínálat is kulcsfontosságú. Érkezett felénk olyan panasz is, miszerint egy üzletközpont hiába ígérte meg szóban, hogy nem nyílik több hasonló profilú üzlet ugyanott, de mégsem tudták megtartani az ígéretüket.

Siker és kudarc

Rengeteg sikeres magyar hálózat van, de kudarc is akad bőven.

Egy rosszul megválasztott, előnytelen helyszín pont elég ahhoz, hogy egy vállalkozás szorult helyzetbe kerüljön, kockáztatva ezzel a családok összes megtakarítását.

Az a gyakorlat, hogy ha nagyon sok Átadó megy tönkre egy hálózatban, akkor megkérjük az Átvevőt, hogy lépjen ki a szövetségből. De szerencsére ez ritkán fordul elő.

"Mindenkit arra szeretnénk buzdítani, aki franchise rendszerű vállalkozást szeretne beindítani, hogy körültekintően válassza ki mind a partnerét, mind pedig a helyszínt. Rengeteg példát láttam arra, hogy nagyon sikeres vállalkozások kerülnek nehéz helyzetbe rossz lokációválasztás miatt."

- hívja fel a figyelmet Mandel Katalin.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm