16 °C Budapest

Ennyiért nyithatsz fornettist, Biohair fodrászatot, vagy egy Mekit

Pénzcentrum
2017. március 31. 05:23

Egy üzlet elindítása mindig kockázatos, nincs olyan vállalkozás, amiből hiányzik a bukás lehetősége. Sokan viszont biztonságosabbnak érzik, ha úgy ugranak bele a vállalkozói létbe, hogy csatlakoznak egy franchise-hálózathoz, és az anyacég segítségével alakítják ki a saját üzletüket. Utánajártunk, mennyibe kerül ma Magyarországon, ha valaki egy franchise-hálózathoz szeretne csatlakozni.

Egy franchise üzlet nyitása több szempontból is könnyebb lehet, mintha az ember egy teljesen új és független bizniszt indítana. Egyrészt van egy bejáratott márkanév, és az anyacég vélhetően milliós tételeket költ havonta marketingre és reklámra. Emellett készen érkezik egy olyan üzleti modell, amely már több - partnerek számától függően - cégnél is bizonyította, hogy megállja a helyét. Tény, hogy mindez nincs ingyen, egyrészt az embernek le kell mondania a saját elképzeléseiről, mivel az üzletek arculatát, kialakítását, és természetesen a termékeket is előírások kötik. Ezen felül valamilyen formában a márkáért, a franchise-tagságért is fizetni kell. Megkerestünk néhány franchise-hálózatot, hogy kicsit számszerűsíteni tudjuk, pontosan mekkora tőke szükséges ahhoz, hogy valaki "betársuljon".

Aki BioHair fodrászszalont szeretne nyitni, annak először is pályázatot kell benyújtania, ami egy kérdőívvel kezdődik. Ha ott jól, vagyis a cég üzletpolitikájának megfelelően válaszol, akkor felveszik vele a kapcsolatot, és megkezdődhet a tárgyalás. Egy BioHair üzlet nyitása összesen nagyjából 14-15 millió forint befektetését igényli, és ez elméletileg minden költséget fedez. Maga a franchise-díj, vagy nevezhető tagságnak is Budapesten 4 millió forint plusz áfa, ugyanez vidéken 2,5 millió plusz áfa (ezt egyébként egyszer, a csatlakozáskor kell megfizetni).

Minden franchise-partnerünknek adjuk az üzleti modellt, a szakmai támogatást, képzéseket biztosítunk. Minden üzletünkben dolgozó fodrászt mi választunk ki, képezzük őket, és az egységes minőség garantálása miatt azokat foglalkoztatjuk, akik szaktudását az akadémiánk jóváhagy"

- mondta Perger Gabriella, a BioHair tulajdonos-ügyvezetője.

A csatlakozás díján felül (ami ugye a fővárosban 4, vidéken 2,5 millió forint plusz áfa) még költséget jelent a 80-100 négyzetméteres üzlethelyiség kialakítása is. A bérleti díj, és a kaució természetesen nagyon eltérő lehet, valamint a helyiség állapotától is függ, hogy milyen kiadásokat hoz magával. Plusz a bútorok, recepciós pult, munkaruha, stb. Az ügyvezető elmondása szerint általában hat hónap egy üzlet felfutási ideje, ezért érdemes még 1-2 millió forint tartalékkal számolni, főleg vidéken, ahol esetleg még nem ismerik annyira a márkát.

A franchise-partnerségnek viszont nem csak egyszeri díja van: az első három évben havonta 27 ezer forint plusz áfát kell fizetni a partnereknek fodrászonként, majd a három év elteltével a következő öt évben ez az összeg 35 ezer forintra emelkedik. Az ügyvezető azt is elmondta, hogy a fedezeti pont után (ami körülbelül 6 hónap, tehát onnantól már hasznot termel) 500-800 ezer forint profitot hoz egy-egy üzlet.

Csak saját fejlesztés lehet

Egy másik magyar franchise-hálózat, a KiwiSun is csak teljesen új, induló üzletekkel köt partnerséget. A szalonokban kizárólag a saját gyártású szoláriumok kaphatnak helyet, mivel az egész üzletnek az egyedi, saját fejlesztésű gépek és fények képzik az alapját. Egy ilyen készülék piaci ára 5 millió forint, a partnerek viszont gyártói áron juthatnak hozzá. Egy vidéki városban induló szalon minimum 3, míg nagyvárosban legalább 5 géppel kell nyitni. A kisebb üzletnek a 3 készüléket összesen 7,7 millió forintért adják, a nagyobbnak az ötöt pedig 12 millió forintért. A helyiség kialakításához szükséges egyéb berendezések és arculati elemek nagyjából 2-3 millió forintot jelentenek.

Általánosságban elmondható, hogy egy 3 gépes üzlet indítása nagyjából 15, egy 5 gépesé pedig 20 millió forint körüli tőkét igényel. Viszont ingyenes a belépés. Készülékenként havonta 20 ezer forintot kérünk, ez fix, nincs forgalom alapján történő plusz díj. Adjuk a teljes szoftveres vezérlést, ami mára nagyon komoly rendszer lett, és központi oktatásban is részesülnek a kollégáink, hogy minden tekintetben egységes legyen a szolgáltatás minősége. A szalon teljes tervezésében segítünk, és megkapják az egész üzleti koncepciónkat is. Területi kizárólagosságot biztosítunk a partnereinknek, és a havonta 8-10 millió forintos központi reklámból, és marketingből is profitálnak"

- mondta Klein Péter, a KiwiSun stratégiai vezetője. Hozzátette, a hálózat központjának az adja a profitot, hogy 300-féle kozmetikai terméket gyártanak és forgalmaznak, valamint a csőcserékből származik még hasznuk.

A fenti két cég sokéves tapasztalattal és többször kipróbált üzleti modellel állhat leendő partnerei elé, ugyanakkor van olyan cég is a magyar piacon, ami néhány hónapos működés után már hálózatot épített.

A kereslet okozta azt, hogy partnereink lettek, és franchise-hálózattá alakultunk. Hét hónapja működtünk, amikor jött az első megkeresés"

- mondta dr. Breuer Anita, a Logiscool alapító-ügyvezetője. A cég valójában iskola, ahol gyermekeket tanítanak programozni, természetesen életkornak megfelelően, saját pedagógiai módszerekkel és tananyaggal. A három éve működő cég vezetője szerint nagyjából 6-10 millió forint szükséges ahhoz, hogy valaki egy Logiscoolt indíthasson. Ebben az összegben már benne van a csatlakozási díj, a szükséges eszközpark, és minden egyéb. A költségeket (főként a bérleti költség) persze befolyásolja, hogy egy kisebb vidéki városban, vagy Budapesten indít iskolát a partner.

A tapasztalatok szerint általában 2 év alatt megtérül a beruházás, de van olyan partnerünk is, akinek ehhez másfél és is elég volt"

- mondta az ügyvezető.

Helyben sütve

Húsz év alatt az egyik legnagyobb hálózattal rendelkező hazai franchise lett a Fornetti, jelenleg 2500 helyen lehet ma találkozni a termékeikkel Magyarországon. A Fornetti esetében a fenti cégeknél nehezen tudtunk pontos számokkal kalkulálni, ennek pedig az az oka, hogy van 4, és van 100 négyzetméteres üzletük is. Ebből kifolyólag a bérleti költségek, a bútorok és a műszaki berendezések, a kapacitás, mind nagymértékben eltérnek egymástól. A vállalatnak ötféle franchise-partneri szerződése van, pont a nagy különbségek miatt. A franchise-díjat egyszer kell megfizetni, a szerződés típusától függően. Kisebb üzletek esetében ez 150 ezer forinttól elérhető. Viszont a forgalom után semmilyen díjat nem kell fizetni az anyacég felé.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A cégnek saját asztalos műhelye van, ahol a partnerek üzleteibe szükséges bútorokat igény szerint legyártják. A műszaki berendezéseket (pl. kemence) viszont nem kell megvennie a partnereknek, hanem bérelhetik a Fornettitől, és a havidíjban a szervizelés is benne van. Ez azt jelenti, ha az ország bármely pontján elromlik egy kemence, akkor 24 órán belül ingyen megjavítják a műszakisok.

Ha egy üzlet indításához szükséges összköltséget nézzük, akkor 500-600 ezer forinttól akár 2-3 millió forintos beruházásra van szükség.

Ha nagyon a közepét szeretnénk belőni a költségeknek, akkor azt mondhatjuk, hogy 3-4 millió forintra van szüksége összesen egy vállalkozónak ahhoz, hogy Fornettit nyisson, és ebbe már olyan költségek is benne vannak, mint az árukészlet megvásárlása, és az első időszak költségei, amikor még kisebb a bolt forgalma.

A területileg illetékes képviselőnk a helyiség kiválasztásától kezdve az egész folyamat alatt segíti a partnereket, majd az üzlet megnyitása után is napi kapcsolatban áll velük. A tapasztalatok alapján nagy általánosságban elmondható, hogy körülbelül egy év alatt megtérül a beruházás"

- mondta Lencsés Sándor, a Fornetti junior magyarországi franchise és concept üzletág-vezetője.

Az óriások hallgatnak

Nagy, külföldi multik franchise-feltételeinek is próbáltunk utánajárni, de hol a határidő rövidségére, hol pedig üzleti titokra hivatkozva nem sikerült pontos számokat szereznünk. Iparági információink szerint az élelmiszer-láncoknál nem publikusak a franchise-díjak, gyakran egyedi megállapodásokat kötnek (ami mondjuk, erősen szembe megy a franchise szabályaival). Nagyon kevesen engedhetik meg maguknak, hogy partnerként nagy láncokhoz csatlakozzanak, és vélhetően elég nagy lenne a verseny is, ha ezen a területen pontos számok is kiderülnének. Úgy értesültünk, hogy míg egyes láncoknál fix havi franchise-díjak vannak, addig mások már átálltak a forgalomarányos díjakra. Ezek mértékéről viszont nem árultak el információkat.

A nagy láncok esetében nem feledkezhetünk meg egy szintén fontos tényezőről, hogy általánban minimum egy havi árukészletet is raktáron kell tartani, ami lehet 5-10, de akár 100 millió forintos tétel is, és banki garanciát is kérnek a multik.

A Brit Franchise Szövetség adatai szerint az Egyesület Királyságban átlagosan 50 ezer fontért lehet franchise-jogot venni, ami 360 forintos árfolyamon számolva nagyjából 18 millió forintot jelent. Kisebb hálózatok esetén persze ennél olcsóbban, kb. 15 ezer fontért (5,4 millió forint) is hozzá lehet jutni, viszont olyan világmárkák, mint a McDonald's, KFC, Burger King, Subway, akár 500 ezer fontért is árulhatja a franchise-jogokat, ami körülbelül 180 millió forintnak felel meg. Arról nem írnak, hogy egy ekkora beruházásnak, vajon mennyi idő lehet a megtérülése?

A Magyar Franchise Szövetség elnökét sajnos napokon keresztül nem sikerült elérnünk. Haraszti Mihály franchise-szakértő viszont elmondta, hogy nagy a szórás a ma Magyarországon munkálkodó franchise-hálózatok között, mint ahogy általában a vállalkozások között is. Míg egyesek virágoznak, mások erősen döglődnek. Gyakran bírósági peres ügyekhez is őt kérik fel szakértőnek, és sokéves munkássága alatt bőven talákozott etikátlan, és jogellenes esetekkel.

Elmondása szerint két nagyon fontos kritériumra érdemes figyelni a franchise-szerződéseknél: mindig határozott idejű legyen (hogy a szerződés lejáratánál újra kifizettetik a belépési díjat, az már etikai és nem jogi kérdés), különben sosem "sose szabadulhatnak egymástól a partnerek" és hogy a szerződés ne legyen tárgyalható. Utóbbi talán nem tűnik elsőre kiemelkedőnek, mégis nagyon fontos, ugyanis a franchise lényege az egységesség, ugyanolyan jogok és kötelezettségek mindenkinek. Ha bármelyik partnerrel kivételezik, esetleg plusz jogokat ad neki az anyacég, azzal elhinti a lázadás magját, és általában akkor vannak nagy botrányok, amikor egy-egy ilyen ügy napvilágra kerül. A szakértő elmondása szerint ilyen miatt már egész hálózatok dőltek be.

A Magyar Franchise Szövetség legutóbbi felmérése szerint, jelenleg 350 franchise-hálózat működik Magyarországon, és hozzávetőlegesen 20 ezer átvevő partnerén keresztül 100 ezer főnek biztosít állandó munkahelyet.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem