A magyar vállalkozó titkai: családi kasszától a milliárdokig

2016. május 9. 05:15

Bár a magyar vállalkozói szektor nagy részét, mintegy 95 százalékát a néhányfős kisvállalatok teszik ki, keveset tudunk róluk. Amellett, hogy lehetnek családiasak vagy cégszerűek, van még hét kategória, ami alapján érdemes őket megkülönböztetni. Milyenek a magyar kisvállalatok, és melyik típusba tartozik a te vállalkozásod?

A magyar cégek száma az utóbbi időben évről évre csökken, mert több a megszűnés, mint a cégalapítás. A fogyatkozás főként a kis létszámmal, és egyéni vállalkozás formájában működő szervezeteket érinti. Magyarországon körülbelül 527 552 vállalkozás működik a Bisnode céginformációs adatbázisa szerint, aminek a 95 százaléka tíznél kevesebb főt foglalkoztató mikrovállalkozás.

Bár az átlagos magyar kkv-k jellemzően kevés alkalmazottal dolgoznak, a magas darabszám miatt mégis jelentős a foglalkoztatási hatásuk.

De mit érdemes még tudni róluk?

A tíz főnél kevesebbet foglalkoztató vállalkozások között a leggyakoribb, hogy a cég csak egy vagy két főt foglalkoztat. A foglalkoztatottak számán kívül még az alapján érdemes csoportosítani őket, hogy családi vállalkozásként vagy cégszerűen működnek. Előbbinél a háztartás és a vállalkozás gazdálkodása átfedésben van, míg a cégszerű vállalkozás teljesen elkülönül a háztartástól, valódi vállalkozásként működik.

Ez a megkülönböztetés nagyon fontos, mert nemcsak a gazdálkodásukat, hanem a működésüket, a pénzügyekhez és a bankokhoz való viszonyukat is meghatározza.

A legkisebb vállalkozásokra például jellemző, hogy a vállalati tevékenységhez használt eszközök részben magántulajdonban vannak, míg a nagyobbaknál sokkal inkább különválik a céges és magántulajdon.

A CIB Bank idei kutatásában megvizsgálta, hogy milyen további alcsoportokra lehet osztani az egészen kis létszámú, néhány fős vállalkozásokat árbevételük, jövőbeli kilátásaik megítélése alapján.

Ez a 7 típusú kisvállalat van most Magyarországon

  • Egyszemélyes: Rengeteg olyan egyszemélyes kis cég van hazánkban, amit a tulajdonos egymaga vezet, miközben besegít néhány családtag − alkalmanként, időszakosan vagy akár teljes állásban. Ezeknél általában egy kasszán van a háztartás és vállalkozás, a fő cél pedig a család megélhetésének biztosítása, így nem prioritás a cég fejlesztése vagy növelése. Ma Magyarországon 10-ből 2 kisvállalkozás ilyen formában működik.
  • Építkező: A vállalat és háztartás gazdálkodása itt is teljesen egybefolyik, de több jel mutat a valódi vállalkozássá válás irányába. A tulajdonos például beruházásokat, fejlesztéseket tervez és hajt végre, hosszabb távon gondolkozik.
  • Induló: Ezek azok a vállalkozások, melyeket az utóbbi két évben alapítottak. Működése cégszerű, gazdálkodása elkülönül a háztartástól, fontos cél a fejlődés, amihez a csapat kisebb beruházásokat tervez, és pályázati forrásokat, hiteleket igényel. Vezetői általában a fiatalabb korosztályhoz tartoznak.
  • Felfutó: Az indulóhoz hasonlóan ez sem családi vállalkozásként, hanem cégszerűen működik, de már a kezdeti felfutás szakaszában van. Ez abból látszik, hogy létszáma és árbevétele növekvőben van, nyereséges a működése és egészséges optimizmus jellemzi a kilátásait.
  • Prosperáló: Ezek más néven a boldoguló, megállapodott vállalatok, stabil, üzemszerű működéssel, stagnáló vagy növekvő létszámmal, nyereséges vagy nullszaldós mérleggel. Fontos jellemző még, hogy teljesen elkülönül az eszközök vállalati és magánhasználata, amelyeket kellő gyakorisággal cserélnek. Szerencsére ezek a vállalkozások vannak a legtöbben itthon, 10-ből hozzávetőlegesen 3 kisvállalkozás mutat ilyen jegyeket.
  • Stagnáló: Ezek az evickélő vállalkozások, stagnáló vagy enyhén ingadozó létszámmal és jövedelmezőséggel. A stabil gazdasági helyzetet komoly erőfeszítések árán tartják fent, mert többféle problémával küszködnek (adók mértéke, gazdasági környezet bizonytalansága), forráshiány miatt pedig nem tudják kellő időben lecserélni az eszközöket, és nem terveznek nagyobb beruházást, fejlesztést sem a következő évre. 
  • Hanyatló: Ezek a veszélyben lévő vállalkozások, amelyeknek súlyos pénzügyi nehézségeik miatt kérdéses a jövőjük. A vállalat veszteséges, létszáma és árbevétele csökkenő. Kisebb fejlesztést vagy beruházást sem terveznek a következő évre, mert a kilátásaikat borúsan ítélik meg.

Kik vannak a legtöbben?

A CIB Bank felmérésének eredményei szerint az egyszemélyes vállalkozások (22%) és a prosperáló, stabil vállalatok (29%) aránya a legmagasabb: csak ez a két kategória haladja meg a 20 százalékot.

Mivel Budapestet felemelkedő startup-központként is szokás emlegetni, az az érzésünk támadhat, hogy tele vagyunk frissen induló vállalkozásokkal, de a megkérdezettek csupán 8 százaléka tartozik ebbe a szegmensbe.

Tíz százalék feletti arányt tesznek még ki a stagnáló vállalkozások (15%) és a veszélyben lévő, hanyatló vállalkozások (13%). Mivel a kisméretű hazai cégeknél nagy a megszűnési ráta, nem meglepő ez az adat, és várhatóan a közeljövőben részben az ebbe a szegmensbe eső vállalatok fogják gyarapítani a cégmegszűnési rátát.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Biztatóbb információ, hogy a megkérdezettek kétharmada legalább kismértékben nyereséges. A növekedési kilátásokkal kapcsolatban különösen vonzó forrástermelési lehetőségnek tartják a pályázati forrásokat, illetve banki hiteleket is igénybe vesznek a fejlesztésekhez.

Kérdésed van a vállalkozásokkal kapcsolatban?

Várjunk olvasóink kérdéseit a témában a penzcentum@penzcentrum.hu e-mail címen, amelyre később a CIB Bank szakértői fognak válaszolni.

További cikkeket a témában az alábbi linkeken találsz:


 

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem