A saját márkás termékek növekvő népszerűségét több tényező befolyásolja, főként az olcsóbb ár és a minőség javulása.
Száztíz éve, 1913. április 16-án született Pietro Barilla, az olasz "tésztakirály". Az MTVA Sajtóarchívumának portréját közöljük.
Nagyapja 1877-ben nyitott otthon dagasztott tésztát, friss kenyeret és péksüteményeket kínáló kis családi üzletet Parmában. Helyébe lépő fiai, Riccardo és Gualtiero folyamatosan fejlesztették az üzemet, idővel már 80 alkalmazottjuk volt és 80 mázsa tésztát, valamint 20 mázsa kenyeret készítettek naponta. A Barilla cég élen járt az új reklámtechnikák használatában, termékeiket nem ömlesztve kínálták, hanem logóval ellátott dobozkákba és zacskókba csomagolták, postai képeslapokon, falinaptárokon népszerűsítették magukat. Gualtiero 1919-es halála után fivérére maradt a cég vezetése, amibe 1936-tól bevonta fiait, Giannit és Pietrót is.
Pietro legalul, eladóként kezdte, és fokozatosan ismerte ki az akkor már 800 alkalmazottat foglalkoztató, napi 15 tonna száraztésztát és hét tonna pékárut előállító családi vállalkozás egészét. Inasévei után rábízták a forgalmazás és a szállítás megszervezését, ő pedig azonnal új ötletekkel állt elő, így például Fiat Topolino autókat vásárolt a cég termékeit országszerte népszerűsítő és eladó ügynököknek.
A második világháború alatt csökkentek a megrendelések, akadozott a termelés, majd 1943 szeptemberében a megszálló német csapatok lefoglalták az üzemet. A család igyekezett megtalálni az együttélés módját a fasiszta rezsimmel, de házuk az ellenállók menedéke is volt, így a harcok elcsitulta után nevük nem szerepelt semmilyen kollaboráns-listán. Pietrót azonban, aki a keleti fronton szolgált, rövid időre letartóztatták, de végül szabadon engedték.
Apjuk 1947-ben bekövetkezett halála után testvérével ők álltak a cég élére és minden erejükkel a modernizálásra koncentráltak. Pietro az Egyesült Államokban is tanulmányozta az ottani technikai újdonságokat, megismerkedett a legújabb marketinges trendekkel. Új gépeket vásároltak Svédországból, korszerű üzemcsarnokokat építtettek, profi szövegírók és filmesek, színészek részvételével indítottak reklámkampányokat. Ekkor alakították ki a családközpontú, házi jellegű Barilla-imázst,
termékeik szolid áraikkal a szegényebb családok asztalán is helyet kaphattak.
Pietro 1952-ben döntött úgy, hogy felhagynak a kenyérgyártással és teljesen a tésztára koncentrálnak, a vállalatot pedig részvénytársasággá alakította át. Erberto Carboni grafikus és más művészek segítségével újfajta reklámokat készítettek, jutalmuk a reklám Arany Pálma díj lett. A Barilla cég 1958-tól igyekezett a televízió előnyeit is kihasználni, híressé vált szlogenjük is ebből az időszakból ered:
A Barillával mindig vasárnap van.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az ekkor már Itáliában piacvezető tésztagyáros - akinek cége napi 400 tonnát termelt - különös figyelmet szentelt alkalmazottai támogatásának: házakat építtetett és szolidaritási alapot hozott létre számukra. A hatvanas évek közepétől egyik gyárukban keksz- és ropigyártásba fogtak, miközben elkezdték építeni a világ legnagyobb és legmodernebb tésztagyárát. A következő évek olasz gazdasági válsága és az építkezés magas költségei olyannyira megviselték a társaságot, hogy részvényeik többségét kénytelenek voltak eladni, Pietro csak 1979-ben, több kísérlet után tudott visszaülni elnöki székébe.
Még ugyanebben az évben megalapította külföldi leányvállalatait Franciaországban, Németországban és Spanyolországban, ezeket olyan hírességek reklámozták, mint a teniszező Steffi Graf, a tenorkirály Plácido Domingo és a színész Gérard Depardieu.
Pietro Barillát 1987-ben a bolognai egyetem tiszteletbeli gazdasági és kereskedelmi diplomával tüntette ki. A tésztakirály a művészeteknek is nagy pártolója volt: 1957-ben Attilio Bertolucci költővel megalapították a La Palatina irodalmi folyóiratot, mecénásként olyan neves művészeket támogatott, mint a festő Renato Guttuso és a szobrász Pietro Cascella. Szülővárosát, Parmát és annak lakosait mindig nagy becsben tartotta, azok javarészt az ő gyáraiban dolgoztak. Rendszeresen beszélgetett alkalmazottaival, akik közvetlen stílusa miatt csak a keresztnevén, "Pietro úrnak" hívták.
Pietro Barilla nyolcvanéves korában, 1993. szeptember 16-án Parmában halt meg, négy gyermekére a világ legnagyobb és legsikeresebb tésztagyárát hagyta. Temetésén hatalmas tömeg vett részt, a gyászbeszédet mondó érsek így búcsúztatta:
A város szomorú. Tudja, hogy egy igazi úriembert vesztett el.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- A benzin ára 25, míg a gázolajé 27 forinttal múlta felül az átlagos régiós üzemanyagárat a KSH friss statisztikája alapján
- Férfi vízilabda ob I - Nyert a Honvéd és az Eger
- Javul a brit uralkodó egészsége
- Párizs 2024: átvették a lángot a franciák - videó
- Nyílik az élelmiszerolló: csak az olcsó és a prémium a kelendő
- London: orosz barát gyújtogatót állítottak bíróság elé