Egy hazai kisvállalkozó keserű Facebook-posztban írta le, hogyan szorítja sarokba a globális import és a hazai piaci viszonyok.
Közel kétszázan jöttek el a Google és a Pénzcentrum által szervezett Google Digital Workshop 2017 rendezvényre hétfő este, ahol a hazai kis- és középvállalati (KKV) szektor előtt álló lehetőségekről és kihívásokról volt szó a külföldipiacra-lépéssel kapcsolatban. A rendezvény nyitóelőadásában a Külgazdasági és Külügyminisztérium helyettes államtitkára vázolta a kormány KKV-szektorral kapcsolatos intézkedéseit és terveit, a Google képviselője pedig arról beszélt, hogy miképpen hasznosíthatják a keresőóriás különböző szolgáltatásait a külföldi piacok felé kacsingató magyar cégek. Mutatjuk a részleteket.
A budapesti Aquincum Hotelben került megrendezésre a Google Digital Workshop 2017 klubja, melyen közel 200-an jelentek meg. A hallgatóság tagjai számtalan szektorból érkeztek, volt közöttük erdélyi bőrdíszműves és autóipari beszállító is.
- mondta el nyitóprezentációjában dr. Pana Petra külgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár, a kormány Irinyi Terv intézkedéscsomagjával kapcsolatban, mely az ország újraiparosítását tűzte ki célul. Ez a csomag hét ágazatot jelölt ki, amelyekre fókuszálni kell a kormány szerint. Ezen területek közé tartozik
- az infokommukációs szektor (IKT) és a szolgáltató központok,
- a járműgyártás,
- az egyedi gépgyártás,
- az élelmiszeripar,
- a védelmi ipar,
- a zöldgazdaság, valamint
- az egészséggazdaság és turizmus.
A külföldi missziókon kereskedelemmel, gazdasággal foglalkozó diplomaták segítségével e szektorokból négy ágazatot azonosított be a kormány, melyek a leginkább exportképesnek tűnnek. Az egyik ilyen terület lett az IKT-szektor, és ide tartozik még az egészséggazdaság és a turizmus, a mezőgazdasági gépek gyártása és az élelmiszeripar is.
- tette hozzá a helyettes államtitkár.
Hogy állunk most?
A klubra ellátogatók megismerhették a magyar KKV-szektor főbb jellemzőit, illetve azt, hogy az Európai Uniós átlaghoz képest hogyan szerepelnek a hazai cégek a különböző vizsgált mutatók alapján.
- mondta el a rendezvényen Forrás Dávid, a Pénzcentrum szerkesztője. Mivel 2015-ben a teljes magyar GDP körülbelül egynegyedét adta a szektor, ezért fontos gazdasági érdek, hogy ezek a cégek minél jobb környezetben működhessenek. A KKV-k saját gazdasági termelékenységükhöz képest jelentősen nagyobb arányban foglalkoztatnak munkavállalót a versenyszektor nem pénzügyi részében, és Magyarországon ez az aránytalanság hangsúlyosabb, mint az összes EU-s KKV tekintetében. Ennek megfelelően a hatékonyságnövelés fontos feladat a teljes szektor előtt.
A KKV-k nemzetközi terjeszkedési lehetőségeivel kapcsolatban a Pénzcentrum munkatársa kiemelte, hogy annak jelentős akadálya a nyelvtudás hiánya, mely nélkül értelemszerűen nehezebb külföldön üzletelni, továbbá azt is megjegyezte, hogy EU-s felmérések alapján jelentős stigma hazánkban, ha csődbe megy egy vállalkozó, még akkor is, ha egyébként tisztességesen vezette a cégét. Ezt azért lenne fontos edukációs és tájékoztató kampányokkal megváltoztatni, mert a start-up világ kapcsán megfigyelhető, hogy ott alakul ki pezsgő vállalkozói közösség, ahol a bukás reális lehetőségnek és nem szégyellnivalónak számít.
Megint elaludtak a magyar KKV-k?
- szemléltette a fogyasztók digitális szokásait Vadász Illés, a Google magyarországi Industry Menedzsere, majd hozzátette, hogy míg a felhasználóknak ezek az új szokások beivódtak a viselkedésükbe, addig a vállalkozók még nem alkalmazkodtak teljesen ehhez helyzethez. Az új viselkedésminták alapján azt is el lehet mondani, hogy a mobil már nem egy technológia, hanem az egy vásárlói, fogyasztói magatartás. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók megszokták, hogy az információ mindig hozzáférhető és azonnal elérhető. Azok a szolgáltatások, melyek nincsenek fenn az interneten, vagy a megjelenési felületeik nincsenek mobilra optimalizálva, azokról szinte azt lehet mondani, hogy új célcsoportok számára nem is léteznek.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- hozott egy példát a Google szakembere, mely a magyar KKV-knak is releváns lehet. A Google 2016-ban hozta létre a Digital Workshop programját, amely idén kifejezetten a magyar kis- és középvállalkozásokat célozza meg. Az ingyenes online képzés mellett, a Google növekedést célzó előadásokat is tart és több mint 30 városban személyes konzultációt is biztosít az érdeklődőknek.
A magyar KKV-k nemzetközi terjeszkedésével kapcsolatban Vadász Illés felhívta a figyelmet arra, hogy a Google-re lehet úgy is tekinteni, mint a világ legnagyobb piackutató felületére, ugyanis keresési kulcsszavak alapján megtudható, hogy a különböző országokban mekkora érdeklődés övez egy adott terméket vagy szolgáltatást. Három ezzel kapcsolatos eszközt is ajánlott a klubon megjelentek figyelmébe:
- A Google Global Market Finder (Google Exportpiac-kereső) segítségével azt vizsgálhatjuk meg, hogy a világ különböző régióiban mennyire népszerűek azok a keresési kulcsszavak, melyeket a vállalkozásunk szempontjából relevánsnak tartunk, valamint, hogy mennyire kompetitív a hirdetési környezet AdWordsben. Ehhez a Google-ön végrehajtott kereséseket, fordításokat és kulcsszó alapú hirdetéseket veszi figyelembe a cég.
- A Google Trends segítségével azt ismerhetjük meg, hogy a termékünkhöz vagy szolgáltatásunkhoz fontosnak tartott kifejezésekre mennyien keresnek rá egy adott területen, a régió összes Google-keresésének tükrében.
- A harmadik eszköz, amelyet a vállalati szakember kiemelt a klubra ellátogatóknak, a Google Consumer Barometer volt. Ez egy nyilvános kutatás, amelynek keretein belül 40 országban mérik fel évente az online vásárlási és internetes viselkedési szokásokat. Az eszköz segítségével magunk szemezgethetünk a vizsgált adatok közül, és ezek segítségével készíthetünk diagramokat és kimutatásokat.
Nem csak duma, nekik már sikerült
A rendezvény résztvevői megismerhették egy közel 70 országban jelen lévő magyar cég gyakorlati példáját is. A BioTechUSA eCommerce & Digital Strategist szakértője, Portik Cseres Zalán lépésről lépésre mutatta be, hogy a 40 fős marketing csapat milyen eszközök segítségével, és hogyan készíti elő a külföldi online marketinggel kapcsolatos döntéseket, illetve a netes kampányokat az él- és hobbisportokhoz használatos táplálékkiegészítőket gyártó és forgalmazó vállalatnál, mely az európai TOP5 étrend-kiegészítő márka tagja. A szakember bemutatta, hogy milyen adatokat tudnak kinyerni a Google, illetve a Facebook cégeknek (tehát a hirdetőknek) szánt rendszereiből a külföldi fogyasztókról, a nekik érdekes témákról, illetve a versenytársaikról.
- osztotta meg tapasztalatait a hallgatósággal a cég szakembere, aki a költségekkel kapcsolatban hozzátette, azok csak akkor becsülhetők meg, ha már feltérképeztük azt, hogy milyen kulcsszavak alapján szeretnénk hirdetni, és ezek mennyibe kerülnek egy adott régióban. Ahhoz azonban, hogy ne csak a pénzünket folyassuk el a különböző hirdetési felületeken, hanem érezzük is az értékesítésben a kampányok hatását, nagyon fontos a megfelelő előkészítés - közölte a BioTechUSA szakembere a hirdetési felületekkel és a kampánybüdzsé tervezésével kapcsolatban.
A hallgatóság soraiból érkező kérdésre Portik Cseres Zalán elmondta, hogy az általa képviselt vállalat a közösségi média célok eléréséhez leginkább a Facebookot, az Instagramot, a YouTube-ot és a VKontakte-t (azaz az "orosz Facebookot") használja, ennek pedig az az oka, hogy sportos, egészséges fizikum jelenjen meg hirdetéseikben, valamint a felhasználók nyílt fórumon értekezhessenek azokról. Vadász Illés a témával kapcsolatban hozzátette, hogy a hirdetési kampányok kialakítása előtt fel kell térképezni a helyi sajátosságokat, hogy ott tudjunk hirdetni, ahol a célcsoportunk elérhető.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








